MaxxTest: Kawasaki Versys 1000

Als je nu eens een 1000 kon kopen voor de prijs van een 900? Da’s zowat de denkpiste die er schuil gaat achter Kawasaki nieuwste Versys 1000. Eentje zonder ‘S’ of ‘SE’ erachter, en dus ook geen elektronische vering, geen kleuren-TFT dashboard, en enkel de basis qua uitrusting. Slim bekeken van Kawa, of mocht het toch liever iets meer zijn?

Tekst en foto’s: Arno Jaspers/MaxxMoto

Standaarduitrusting: niet mis

Eén blik op onze testmotor doet me al een beetje twijfelen: Dit was toch de ‘naakte’ uitvoering? Welja, de jongens bij Kawa Benelux waren zo vriendelijk om er meteen een Tourer Plus pack tegenaan te gooien. Goed voor Monokey zijkoffers, LED mistlampen, een TomTom GPS-steun en framesliders. Niet mis, maar wel 1.349 euro aan accessoires. Het leuke aan de Versys 1000 is dan wel weer dat je die centen op overschot hebt. Met z’n prijs vanaf €12.999 scheelt het immers 2.700 euro met de ‘S’ variant – de opstap richting SE is iets heftiger, maar daar krijg je dan ook volledige elektronische vering voor in ruil.

De oplettendste lezers weten intussen dat je standaard wel bochten-ABS meekrijgt, tractiecontrole, cruisecontrole, LED-verlichting én een middenbok (om gemakkelijk je ketting te smeren). In eender welk ander segment is dat op zich al een rijkelijke uitrusting, maar van een 1.000cc toerer verwacht je naast de optimale windbescherming nog wel iets meer. Het voordeel van de Versys 1000 is dat je nu helemaal zelf kan bepalen wat je al dan niet aanvinkt op de optielijst, of desnoods aftermarket koopt.

Vooraleer je die laatste piste op gaat is het niet slecht om te weten dat Kawasaki opnieuw voordelige packs in de aanbieding heeft. De ‘Tourer’ krijgt voor €799 monokey zijkoffers met luxe binnentassen mee. De ‘Grand Tourer’ doet er voor €1.749 nog een flinke schep bovenop met LED mistlampen, GPS-steun, framesliders en een topkoffer van 47l met binnentas.

Thuiskomen

Totzover het financiële gedeelte, want ondanks het barslechte januariweer, moesten er opnieuw wat testkilometers gemaakt worden. En dan voelt de Versys toch keer op keer weer alsof je een oude, vertrouwde jas aandoet. De viercilinder draait zo soepeltjes en is lekker koppelsterk onderin, de kuip en het windscherm houden je mooi uit de wind, en de zithouding is ruim en relax. Heerlijk ’thuiskomen’, al was die term ooit voorbehouden aan een ander merk. Nee, deze rijtest gaat me niets extra bijbrengen wat ik niet eerder al vertelde over de Versys 1000 S en SE in onderstaande filmpjes.

Met 120pk en 102Nm koppel kan deze groene reus zich dankzij z’n eindeloze gebruiksgemak goed meten met de typische 1200cc vlaggenschepen bij andere merken, en tegelijk past het kwieke stuurkarakter netjes tussen de 900cc hoogpoters die we eerder al eens met elkaar vergeleken. Toegegeven, qua gewicht steekt de Versys 1000 er op papier (250kg) misschien wat bovenuit, al zou ik me daardoor nooit laten weerhouden. Kleine rijders kunnen misschien opteren voor een lager zadel, al is de motor verder qua ergonomie echt wel een topper.

Koud. Ijskoud.

En toch…na wat kilometers vreten in het barkoude winterweer, betrap ik mezelf erop dat ik naar de verwarmde handvatten zoek. Misschien is dat dan zo één van die accessoires waar ik voor zou zwichten bij de dealer. Want verder kan ik met de beste wil van de wereld niet bedenken wat deze motor dan echt ‘mist’. Het enige verschil wat opvalt, is misschien het LED-dashboard dat iets er iets minder flashy uitziet dan het TFT-scherm op de andere versies…maar het doet de job even goed doet. Pas wanneer ik opnieuw bij de dealer ben en de 1000 parkeer naast een 1000SE, valt het op dat die laatste een iets donkerdere kleur heeft. Da’s dus nog zo’n verschilletje om aan de lijst toe te voegen.

De stralende zon vanop de SE-lancering moesten we er nu maar even bijdenken…

De Afrekening

De Versys 1000 is een derde versie naast de S en SE die in het leven geroepen werd voor de meest budgetbewuste kopers. Qua cockpit layout is het even wennen en de motor smeekt om extra aankleding met bv. een Tourer pack… al is het verder een ideale manier om wat euro’s te besparen en de motor meteen helemaal naar je zin aan te kleden zonder geld te verspillen aan overbodige snufjes. Rijden op een dikke 1000 voor de prijs van een 900: het kan.

Meer artikels over de Versys 1000, S en SE vind je hier.

Meer info op de website van Kawasaki.