MaxxTest: Kawasaki Ninja 650

Instant Evergreen

Als u in de afgelopen tien jaar leerde motorrijden, dan is er een grote kans dat daar een Kawasaki ER-6 aan te pas kwam. De opvolger van de ER-5 was een schot in de roos voor opstappers, rijscholen en allerhande rijders die zochten naar een simpele, maar volwassen motorfiets. Onlangs leerde ik dat de ER-6n een goede opvolger kreeg in de vorm van de Z650, maar ook de gekuipte ER-6f werd vernieuwd.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Kawasaki

Ik ga hier niet te fel rond de pot draaien, want zelfs een blinde ziet dat de nieuwe Ninja 650 een Z650 met een kuip is. Goed nieuws, want die eerste motor beviel me – zoals je hier in de MaxxTest kan lezen – en met een kuipje erop werd hij naar mijn mening nog een stukje mooier. Qua rijwielgedeelte zijn beide motoren bijna identiek, al merken we toch enkele detailveranderingen zoals het andere stuur, een licht aangepast dashboard en een LED-achterlichtje dat geen ‘Z’ maar een ‘X’ vormt als het oplicht.

De looks van een supersport, het gebruiksgemak van een sporttoerder, de prestaties van een deftige opstapper.

{openx:14}

“Hoewel de looks (en naam!) een stuk sportiever werden, blijft de zithouding erg ruim en comfortabel.”

Kawasaki moet het warme water niet opnieuw uitvinden want de eerste indruk van de Ninja 650 is zeker goed. De afwerking staat op niveau en zodra ik plaats neem op de motor, doet de rijpositie me terugdenken aan de ER-6f. Hoewel de looks (en naam!) een stuk sportiever werden, blijft de zithouding erg ruim en comfortabel. De kniehoek is ontspannen en dankzij de verhoogde clip-ons kan je prinsheerlijk rechtop cruisen, dan wel met je neus op de tank aanvallen. Met een druk op de startknop begint Kawa’s bekende paralleltwinnetje braaf in vrijloop te draaien en waar de ER-6 soms nog last had van trillingen, is de Ninja 650 trillingsvrij. Zodra we een dot gas geven, verandert het saaie gepruttel van de stationaire motorloop in een leuke blaf en vanaf de eerste meters voelt het – sorry Honda – aan als thuiskomen. Net zoals de Z650 staat deze Ninja garant voor ongecompliceerd rijplezier. Niet nadenken over mappings, tractiecontrole of wat dan ook: gewoon rijden en op tijd stoppen voor koffie of om van het uitzicht te genieten.

Puur rijden

Daarmee wil ik niet zeggen dat de nieuwe Ninja simpel of oubollig is, want hij beschikt over een Bosch 9.1M ABS en een lekker lichte, bekrachtigde slipperkoppeling. Er zijn gewoon geen overbodige zaken die je aandacht van het pure rijden afhouden. In vergelijking met de kleine Z heb je uiteraard wel een kuip die je deels uit de wind zet en de motor toch ook wat supersport-allures geeft. Het kuipruitje is bovendien verstelbaar, al moeten we daar wel bijzeggen dat dit een ietwat omslachtig klusje is dat je best thuis in de garage doet. Tenzij je natuurlijk graag aan de kant van de weg met imbussleutels goochelt. De windbescherming is gelukkig in de laagste stand ook al dik in orde en ik kan me perfect voorstellen dat je in ons Belgisch klimaat erg blij bent met zo’n kuipje.

De nieuwe snuit is zeker in deze KRT-kleurstelling lekker sportief, maar om het ruitje te verstellen trek je best wat tijd uit voor de rit.

“Het rijwielgedeelte is erg goed uitgebalanceerd en hoewel het Dunlop D214 rubber in de bochten regelmatig uitbreekt, geeft het rijwielgedeelte van de Ninja geen kik.”

Op de Spaanse racebaantjes rond Almeria hoeven we gelukkig niet te schuilen voor regen, maar knallen we het merendeel van de tijd plat op de tank rond. Illegale snelheden zijn geen probleem voor de nieuwe Ninja en op de rechtuitstabiliteit valt niets aan te merken. Het rijwielgedeelte is erg goed uitgebalanceerd en hoewel het Dunlop D214 rubber in de bochten regelmatig uitbreekt, geeft het rijwielgedeelte van de Ninja geen kik. OK, het is niet het scherpste stuurijzer in de lade, al is het in zijn segment zeker een topper.

Sterk werk van Nissin

Daarbij wil ik trouwens graag nog eens in de verf zetten dat Kawa’s nieuwe generatie middenklasser een stuk beter remt in vergelijking met de ER-zessen. Een stevig gewichtsverlies en een ander type remblokken zorgt ervoor dat je heel veel gevoel krijgt in de voorrem en dus perfect diep tot in de bocht kan remmen. De achterrem mist een beetje remkracht, al biedt ze voldoende controle om de motor te stabiliseren. Ideaal voor beginnende rijders en uitdagend voor gevorderde motards wanneer het tempo naar omhoog gaat.

Met een Duitse nummerplaat onderweg in Spanje = ongein alom.

“De power is lineair, maar zeker niet karakterloos.”

Het kroonjuweel van de Ninja 650 blijft net zoals op de Z het motorblok, dat eigenlijk al steengoed was toen het in 2006 werd voorgesteld in de ER-6. Na de nodige updates voor 2017 is Kawa’s paralleltwin een pareltje dat souplesse en vermogen op een geheel eigen manier met elkaar combineert. De power is lineair, maar zeker niet karakterloos en de leuke rush naar de 6.000 toeren gaat hand in hand met een zijdezachte gasrespons en ditto motorloop. Van trillingen is er geen sprake meer en het is leuk om te zien hoe de groenen de strijd om de middenklasse met Yamaha’s MT-07  vol aangaan.

De Afrekening

Aan het einde van de testrit ben ik wel onder de indruk van de manier waarop Kawasaki een evergreen (ba-dum, tsss) als de ER-6f toch weer heeft weten te verbeteren. De motor werd van kop tot teen lichtjes bijgespijkerd en is op alle gebied even goed of beter dan zijn voorganger die al een referentie op zich was. Wie op zoek is naar een sportieve middenklasser die zowel het stadscentrum, het circuit of een toerrit aankan, is bij deze Ninja aan het juiste adres. Voor 7.399 euro (België) en 8.299 euro (Nederland) krijg je waar voor je geld en wie wil kan meteen gaan voor een KRT-, Tourer- of Performance-editie die de Ninja nog meer een eigen stijl geeft.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

Dashboard
Het dashboard is anders dan dat van de Z650, maar eveneens een grote stap vooruit ten opzichte van de ER-6 cockpit. De toerenteller blijft analoog en erg duidelijk, terwijl we er een versnellingsindicator bijkrijgen. Ideaal voor opstappers en gevorderden die soms een geheugensteuntje nodig hebben. Klik op afbeeldingen om te vergroten.

 

 

 

 

Frame en vering

Met 193 rijklare kilo’s werd de Ninja bijna 20 kilo lichter dan zijn voorganger, en dat voel je in elk aspect van het rijden. Toegegeven, de z650 doet nog beter met 186kg, al komt de vering naar mijn mening beter tot zijn recht op deze Ninja. Hard genoeg om flink door te rijden, vergevingsgezind genoeg voor beginners in een stadsomgeving.

 

 

Remmen

De remmen waren een klassiek zwak punt van de ER-6 en met een minimum aan aanpassingen remt de Ninja 650 nu zoals het hoort. Je krijgt een goede feedback vooraan en achteraan is er iets minder power, al volstaat het ruim om de motor wat te balanceren in de bocht. En wie toch over de schreef gaat, kan terugvallen op het Bosch ABS.

 

 

 

Technische fiche
Kawasaki Ninja 650

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 68 pk/8.000 o.p.m.
Max. koppel: 65 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: buizenframe
Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 125 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 193 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud:15 l.
Kleuren: Metallic Spark Black, Candy Burnt Orange, KRT
Prijs België: € 7.399,00, 7.599,00 (KRT uitvoering)
Prijs Nederland: € 8.299,00 , 8499,00 (KRT-uitvoering)

Kawasaki's Ninja 650 is een alleskunner eerste klas en een droom van een motor voor beginnende motards.
mAXXFACTOR
79
rIJPLEZIER
82
gEBRUIKSGEMAK
86
pRIJSFACTOR
83
wHEELIEMACHINE
73
bOCHTMEISTER
76
Pluspunten
Comfortabele rijhouding
Leuk motorblok
Handig/veelzijdig
Minpunten
Geen 'adrenalinemachine'
verstelbaarheid kuipruitje kan beter
Standaardbandenkeuze is niet om over naar huis te schrijven
80
maxxscore