Nieuwe naam, oude succesformule
The best of both worlds. Dat is de slogan die Kawasaki hanteert bij de vierde generatie van de Ninja 1000SX en die zich dan ook tijdens deze test in ons achterhoofd nestelt. De Ninja 1000SX modeljaar 2020 is een verfijnde en doorontwikkelde versie van de Z1000SX uit 2017. De wijzigingen ? Om te beginnen een nieuwe naam: Kawasaki heeft ervoor gekozen om al zijn gekuipte sportieve motorfietsen van het voorvoegsel “Ninja” te voorzien. De “Z” is voorbehouden voor de naked bikes. Nog nieuw: een gewijzigde stroomlijn, meer comfort en een pakket elektronische hulpmiddelen om je in alle comfort en connectiviteit veiliger te laten accelereren, sturen en remmen. En dankzij Euro 5 minder uitstoot dan ooit. Wij mochten in en rond het mooie Cordoba testen hoe de nieuwe Ninja 1000SX het in de praktijk doet.
Tekst: Thomas ‘Toerist’ Vanoutryve
Foto’s: Kawasaki
Go to Spain they said…
De rit van het hotel naar onze fotolocatie is niet wat je in Zuidelijk Spanje verwacht: het is koud en de dichte mist zorgt ervoor dat we niks van het mooie (zo blijkt later) en glooiende landschap zien. Als we aankomen in de vallei waar de foto- en videoshoot doorgaat, klaart de hemel als bij wonder in enkele seconden volledig op. Het stukje asfalt dat Kawasaki heeft gekozen én afgesloten, is een zaligheid. Ik heb al snel 100% vertrouwen in de 1000SX bij al klimmend en dalend aaneenrijgen van snelle knikken en stevige doordraaiers.
Vlijmscherp toeren
Na de middag kan het echte werk beginnen. De GPS-route leidt ons door prachtige groene valleien en vangt aan met een weg die kronkelt als een slang. De Kawa is met veel vertrouwen van het ene oor op het andere te gooien en geeft bij een slecht stuk asfalt met hoge bobbels nog steeds geen kick. De vering verwerkt het allemaal maar blijft strak aanvoelen en de nieuwe Brigestone’s S22 geven massa’s feedback.
Deel twee van het traject loopt over hele snelle wegen met lange bochten waar de Ninja 1000SX nog meer in zijn element is. Indien nodig kan je krachtig ankeren met de fijn te doseren radiaal gemonteerde remklauwen vooraan of wat bijremmen achteraan om je bochtensnelheid aan te passen. En zit je bij het uitaccelereren eens een versnelling te hoog, dan trek je de Ninja nog zo de bocht uit.
Goede basis, leuke extra’s
De 1000SX is nu uitgerust met een ride-by-wire die de montage van een quickshifter, tractiecontrole en cruisecontrole mogelijk heeft gemaakt. De quickshifter is verslavend: niet alleen vereist het een pak minder handelingen om op- of terug te schakelen, het geeft ook telkens een kick om de 1000SX door zijn toerenteller en versnellingen te jagen. Ik vond hem opgaand snel en precies werken maar ben minder fan bij het terugschakelen. Met de koppeling erbij leek ik meer controle te hebben.
De 1043cc viercilinder in lijn is een Kawa klassieker en bevestigt ook deze keer: zeer soepel, een krachtig middengebied en met 142 pk heel wat power bovenin. Bovendien is de gasreactie subliem. Bij een opgegeven verbruik van 5,8 l/100 km heeft de 19 liter tank een theoretische actieradius van meer dan 320 km. En dat in alle comfort: de zitpositie is sportief-toeristisch en het standaard gemonteerde comfort-zadel is een zegen voor je achterwerk. Ook de windbescherming is top. Zelfs in de laagste van vier standen was een kruissnelheid van 150 km/u geen probleem.
Geconnecteerd
Je kan het nieuwe en zeer goed leesbare TFT-scherm afstemmen naar je eigen voorkeur. Naast alle klassieke info, vertelt de Ninja je ook welke welke hellingshoek je hebt gehaald of welke rijmodus je hebt geselecteerd: Road, Sport, Rain of Rider waarbij je de laatste zelf kan samenstellen. Je kan nu ook via Bluetooth connecteren met je motorfiets dankzij Kawa’s eigen Rideology app.
Over smaken valt niet te twisten maar ik verkies de grijze versie vanwege de balans van kleuren en bestickering. De nu enkelzijdige demper zorgt voor een gewichtsbesparing en ziet er ook wat strakker uit dan bij het vorige model. De 1000SX ziet er natuurlijk het sportiefst uit zonder de koffers, ook omdat het montage-systeem heel fijn is weggewerkt. Maar de koffers zijn heel compact op de motor geplaatst en zijn met de optionele binnentas ook supermakkelijk in gebruik.
De Afrekening
Kawasaki kijkt niet op een afkorting meer of minder als het om de features van zijn motorfietsen gaat (en die lichten we onderaanhet artikel nog toe) maar ik heb er alvast zelf eentje bedacht om de Ninja 1000SX te omschrijven: KSTM ofte Kawasaki Sport Touring Missile. Dit is een hele complete en supersnelle motorfiets die je in alle comfort op je bestemming brengt. The Best of Both Worlds. Zou nog kunnen kloppen ook.
Prijzen:
BE: 13999: Green (Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray)
13999: White (Pearl Blizzard White / Metallic Carbon Gray / Metallic Spark Black)
14199: Grey (SE) (Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black)
NL: 15849: Green (Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray)
15849: White (Pearl Blizzard White / Metallic Carbon Gray / Metallic Spark Black)
16049: Grey (SE) (Metallic Graphite Gray / Metallic Diablo Black)
TECHNOLOGIE
KIBS
KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) is een antiblokkeersysteem dat speciaal voor gebruik op supersportmotoren is ontwikkeld.
KCMF
KCMF (Kawasaki Cornering Management Function) helpt je de ideale lijn in een bocht te houden.
KTRC (3-MODE)
Het 3-mode KTRC (Kawasaki TRaction Control System) is Kawasaki’s meest avanceerde tractiecontrolesysteem. Je hebt keuze uit meerdere standen, voor zowel een sportieve als een toeristische rijstijl.
KEBC Kawasaki Engine Brake Control
KQS: Kawasaki Quick Sifter