Opinie: Pollutie vs. mobiliteit

Vanaf 1 juli is het zo ver: motoren van voor 1 juni 2000 mogen Parijs niet meer binnen. De eigenaars van zo’n vervuilende tweewieler hebben twee opties: een nieuwe(re) motor kopen of het openbaar vervoer gebruiken.

De officiële reden van dit verbod is zoals steeds nobel: het verbeteren van de luchtkwaliteit door van de Parijse binnenstad een speciale zone te maken waarin niet alle voertuigen worden toegelaten (de zogeheten Zone de Circulation Restreinte). Door middel van een gratis vignet worden de witte van de zwarte schaapjes gescheiden, waarbij de productie van de vignetten alvast aardig wat vertraging op zou hebben gelopen. Grootste slachtoffers zijn de goedkope nakeds genre ER-5, Hornet 600, Bandits en SV’s die zeer populair zijn als penetratiemiddel voor het permanente verkeersinfarct rond de Eifeltoren.

“Het stadsbestuur van Parijs geeft toe dat ze eigenlijk geen emissiecijfers heeft van motoren die gebouwd zijn voor 2001.”

Jammer voor de eigenaars van zulk betaalbaar en efficiënt transportmiddel, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt in het streven naar een betere luchtkwaliteit, dan kan je daar moeilijk tegen protesteren. Daar wringt echter het schoentje, want zo werd er bijvoorbeeld niets gedaan aan het aantal vliegtuigen dat opstijgt en land op de drie grote luchthavens Roissy, Orly en Le Bourget. Ook werd de productie van de fossiele brandstofcentrale van Porcheville niet teruggeschroefd en krijgt ook de omliggende industrie geen bijkomende maatregelen opgelegd. Bovendien heeft het stadsbestuur van Parijs toegegeven dat ze eigenlijk geen emissiecijfers heeft van motoren die gebouwd zijn voor 2001. Dus eigenlijk weet niemand of een viertakt 125cc van 1987 meer vervuilt dan een R 1200 GS van 2005 of een tweetakt van na 2001…

Ontevreden motorrijders protesteren in Parijs.
Ontevreden motorrijders protesteren in Parijs.

De reden van deze draconische maatregel is een EU-boete die Parijs boven het hoofd hangt omdat ze de opgelegde norm voor luchtkwaliteit niet haalt. Ook in London zijn ze trouwens in hetzelfde bedje ziek, want daar wordt de huidige Congestion Zone vanaf 7 september 2020 een Ultra Low Emission Zone. Niet Euro3-motoren gebouwd voor 1 juli 2007 krijgen dan een taks van 16 euro per dag aangesmeerd. Of het uit het verkeer halen van de oude motoren dit probleem zal oplossen is daarbij nog een groot vraagteken. Wat wij vooral niet snappen, is dat er geen enkele politicus stilstaat bij de nogal opvallende realiteit: tweewielers (oud én nieuw) komen de mobiliteit ten goede en hebben daardoor per definitie een positieve invloed op de collectieve vervuiling…