We schrijven 2004 wanneer de techneuten bij Yoshimura besluiten om hun eigen versie van Suzuki’s GSX-R 1000 te bouwen. De Yoshimura Tornado Zero-Fifty is een eerbetoon aan Hideo ‘Pops’ Yoshimura, de bekende motortuner die vele successen scoorde met verschillende Suzuki fabrieksteams.
De naam ‘Zero-Fifty’ komt deels van de Mitsubishi A6M ‘Zero’ gevechtsvliegtuigen waar Pops Yoshimura zijn stiel leerde tijdens de tweede wereldoorlog en deels van de 50-jarige verjaardag van het merk Yoshimura in 2004. Als basis beschikten de ingenieurs over een Suzuki GSX-R 1000 die vooral op motorisch vlak bijgeschaafd werd.
De krukas werd aangepast en opnieuw gebalanceerd, de cilinderkop kreeg andere in- en uitlaatpoorten met bijpassende kleppen, er werden hogedrukzuigers geïnstalleerd, de nokkenasprofielen werden nog een stukje agressiever en het geheel werd afgewerkt met – wat had je gedacht – een Yoshimura uitlaat om het blok wat beter te doen ademen. Alles samen goed voor zo’n 175 pk.
Maar ook de vering werd aangepast en vooraan zien we een Öhlins FG470 vork. Achteraan voorzag Yoshimura een zelf geproduceerde achterbrug en een Öhlins 46PRXLS monoshock. Om de motor nog een stukje exclusiever te maken, staat hij op BBS Magnesium smeedwielen. Naast een bootlading carbon onderdelen valt ook de handgemaakte aluminium benzinetank op. Voor de remmen werd een beroep gedaan op Brembo dat radiale monobloc klauwen, 305 mm remschijven en een radiale rempomp voorzag.
In totaal werden er slechts vijf Zero-Fifty’s gemaakt en ook al is het niet de meest exclusieve motor ooit, het is zeker een pareltje in zijn eigen recht.