Yamaha Ténéré World Raid

In den beginne bracht Yamaha de Ténéré 700 uit. Gevolgd door de Ténéré 700 Rally, die meer op off road rijden was gericht. Wil je de Rally Dakar écht imiteren hebben we goed nieuws: De Yamaha Ténéré 700 World Raid. De naam zegt het zelf. Een motorfiets met upgrades waar je heel de wereld mee kan verkennen. De grootste updates vinden we vooral in de veringsetup aangeleverd door Öhlins en een potentieel rijbereik van 500 km door twee(!) afzonderlijke benzinetanks die samen 23L brandstof huizen.

PERSBERICHT

Veertig jaar geleden maakte de originele XT600 Ténéré echt avontuur toegankelijk voor iedereen. De eerste Ténéré werd ontwikkeld op basis van Yamaha’s Dakar racemotoren en opende letterlijk een nieuwe wereld voor elke rijder die weg wilde uit zijn alledaagse omgeving, die wilde ontsnappen uit zijn comfortzone en die nieuwe, verre oorden wilde ontdekken.

Sinds de jaren 80 hebben vele duizenden motorrijders de Ténéré gekozen als reisgenoot voor langeafstandstochten. De originele Adventure-motorfiets van Yamaha is daarbij voortdurend geëvolueerd. De lancering van de meest recente telg, de Ténéré 700, heeft een nieuwe generatie rijders geïnspireerd om de Next Horizon na te jagen.

In zeer korte tijd heeft de Ténéré 700 het respect verdiend van rijders over de hele wereld die zijn CP2-motor met hoog koppel, zijn veelzijdige chassis en zijn ongeëvenaarde duurzaamheid en betrouwbaarheid bijzonder waarderen. Het is een waardige opvolger van de originele motorfiets die het motorrijden voor altijd heeft veranderd, en in slechts een paar jaar tijd is de Ténéré 700 het favoriete model geworden van een grote groep rijders die de toegankelijkheid en vrijheid die hij biedt, op prijs stellen. Enkele mythische namen zoals Nick Sanders, die meerdere keren rond de wereld reed met zijn Ténéré 700, en de extreme enduro-legende Pol Tarrés hebben zijn ongelofelijke veelzijdigheid duidelijk aangetoond.

Na het enorme succes van de Ténéré 700 en van de Ténéré 700 Rally Edition lanceert Yamaha de ultieme Adventure-motorfiets voor lange afstanden. Deze motorfiets biedt een volledig nieuwe reeks van mogelijkheden voor de echte avonturier.

De nieuwe Ténéré 700 World Raid: altijd op weg naar een New Horizon

De Ténéré 700 was nog maar het begin. Yamaha opent vandaag een andere dimensie voor avontuurlijk rijden met de nieuwe Ténéré 700 World Raid, een hoogwaardige motorfiets voor lange afstanden die uitstekende on- en offroad-eigenschappen combineert met een opvallende veelzijdigheid en een comfortabel rijgedrag.

Met dit derde lid van de Ténéré 700 reeks kunnen alle types motorrijders hun dromen waarmaken. De maatschappij is de afgelopen jaren drastisch veranderd en deze motorfiets geeft iedereen de kans om de vrijheden die als vanzelfsprekend werden beschouwd, te herontdekken.

De Ténéré 700 World Raid is beter uitgerust dan elke voorgaande Ténéré. Hij biedt indrukwekkende specificaties met onder meer een geavanceerde wielophanging voor meer vertrouwen en comfort, een verbeterde ergonomie, een op de rally geïnspireerde styling en een multi-mode instrumentenpaneel met inkomende oproepen en sms-meldingen. De Ténéré 700 World Raid maakt de wereld plots veel kleiner.  

Dubbele, op de zijkanten gemonteerde brandstoftank met een inhoud van 23 liter

De Ténéré 700 World Raid is Yamaha’s meest extreme Adventure-motorfiets die u verder brengt dan ooit tevoren. Avontuurlijke rijders zijn onvervaarde figuren die altijd op zoek gaan naar de volgende uitdaging. Het enige schrikbeeld in het achterhoofd van elke langeafstandsrijder is een brandstofpech in een afgelegen omgeving.

De nieuwe dubbele, op de zijkanten gemonteerde brandstoftank met een inhoud van 23 liter brengt gemoedsrust tijdens de langste rit en voorkomt de lichte paniekaanvallen die elke motorrijder al ervaren heeft bij een knipperend reservelampje. In normale omstandigheden waarborgt deze dubbele tank een bereik van ongeveer 500 km. Dankzij deze grotere actieradius is de Ténéré 700 World Raid een heerser in de wildernis.

Het unieke dubbele, op de zijkanten gemonteerde ontwerp biedt meerdere belangrijke voordelen in vergelijking met het gewoon hoger en breder maken van de tank om zijn inhoud te vergroten. De twee tanks werden lager gemonteerd. De brandstofpomp werd ook lager geplaatst in een van de tanks. Het zwaartepunt van de motorfiets blijft op die manier ongeveer op dezelfde plaats als bij de bestaande Ténéré 700 met een tank van 16 liter. De wendbaarheid blijft dus even goed ondanks het hogere gewicht door de grotere brandstofinhoud.

De massa werd nog meer gecentraliseerd door een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant.

In dit nieuwe ontwerp ligt het hoogste punt van de nieuwe dubbele, op de zijkanten gemonteerde tank bovendien lager dan de bovenkant van de tank van de Ténéré 700. Het hoogteverschil tussen de tank en het zadel wordt op die manier verkleind en dit levert een veel vlakker profiel op. Dit verbetert de mobiliteit van de rijder die gemakkelijker zijn gewicht naar voren en naar achteren kan verschuiven bij het offroad rijden.

In dit ontwerp met twee zijtanks blijft de schommeling van de brandstof ook beperkt in vergelijking met een ontwerp met één grote tank. Dit levert vooral voordelen op in de bochten. De op de twee zijkanten gemonteerde brandstoftanks van de Ténéré 700 World Raid zijn niet alleen een eerbetoon aan het woestijnrally-erfgoed van de motorfiets, maar leveren ook een duidelijk bewijs van het DNA dat dit nieuwe Adventure-model deelt met enkele van Yamaha’s meest succesvolle fabrieksracemotorfietsen.

Vlak zadel voor een betere wendbaarheid

In het nieuwe ontwerp werd de hoogte van de dubbele tank dus verlaagd. De Ténéré 700 World Raid werd ook uitgerust met een nieuw zadel met een hoogte van 890 mm. Het profiel is dus veel vlakker en de overgang tussen zadel en tank is aanzienlijk soepeler. Dankzij dit nieuwe ontwerp moet de rijder slechts een minimale inspanning leveren om zijn lichaamsgewicht te verplaatsen om de controle te behouden op een ruw terrein. De nieuwe ergonomie is bovendien uitstekend geschikt voor zittende en voor staande rijhoudingen.

Het zadel bevat twee delen en het achterste deel kan gemakkelijk worden verwijderd om accessoires zoals een rek of bagage te monteren. Het zadel is gemaakt van twee verschillende soorten leder, met een hoge handgreepzone in het midden en een gladdere zone om bewegingen tijdens het rijden te vergemakkelijken.

5″ TFT-kleurenscherm met mobiele connectiviteit

Het nieuwe 5″ TFT-kleurenscherm is gekoppeld aan de Communication Control Unit (CCU) van de motorfiets die contact houdt met de MyRide-app. Deze koppeling zorgt voor connectiviteit in de vorm van sms-berichten en inkomende oproepmeldingen die worden weergegeven op het instrumentenpaneel. De status van de batterij wordt meteen na de verbinding weergegeven.

Deze connectiviteit en de mogelijkheid om technische problemen te identificeren die moeten worden verholpen, bieden extra gemoedsrust aan avontuurlijke rijders, vooral bij langeafstandsreizen op onbekend terrein.

De toegang tot relevante informatie is cruciaal bij elke langeafstandsexpeditie. De Ténéré 700 World Raid rijders kunnen kiezen uit 3 verschillende thema’s op het nieuwe 5″ TFT-kleurenscherm.

Het Explorer-scherm toont een modern digitaal ontwerp met alle belangrijke rijgegevens van de machine in een eigentijdse en gemakkelijk leesbare stijl. Het Street-scherm bevat een toerenteller met een ronde wijzerplaat en naald met een conventionelere look uit het analoge tijdperk. Het Raid-scherm is geïnspireerd op een typisch rallyrace-roadbook en bevat twee onafhankelijke countdown-tripmeters waarop de rijder de afstand tot het volgende routepunt kan zien.

Rechts van het dashboard bevindt zich een USB type A aansluiting voor het voeden van navigatiesystemen of het opladen van mobiele apparaten.

On/offroad ABS met 3 modi

Voor een optimale bestuurbaarheid in wisselende rijomstandigheden is de nieuwe Ténéré 700 World Raid uitgerust met een ABS met 3 modi. U kunt dit systeem selecteren als de motorfiets stilstaat via een specifiek menu dat beschikbaar is op het scherm en dat rechts op het stuur wordt bediend. Modus 1 is volledig ingeschakeld waarbij beide wielen met ABS werken zoals wettelijk vereist tijdens het rijden op de openbare weg. Modi 2 en 3 zijn voorzien voor het rijden op niet-openbare wegen. Bij modus 2 (nieuwe functie ontwikkeld voor Ténéré 700 World Raid) is het voorwiel aan, het achterwiel uit. Dit is de aanbevolen modus voor een ondergrond met minder grip, zoals een grindpad. Modus 3 is volledig uitgeschakeld en is geschikt voor ervaren rijders die willen genieten van puur offroad rijden.

Het instrumentenpaneel toont wanneer modus 2 en modus 3 actief zijn. De rijder kan op elk moment onmiddellijk terugkeren naar modus 1 als hij beweegt of stilstaat door een knop aan de linkerkant van het instrumentenpaneel in te drukken.

Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg

De ophanging van de Ténéré 700 World Raid kreeg enkele belangrijke upgrades om de offroad-prestaties te verfijnen. De hertekende KYB-voorvork van 43 mm heeft een veerweg van 230 mm, 20 mm meer dan bij de Ténéré 700, en biedt een betere schokdemping op ruw terrein. De nieuwe vork is uitgerust met een veervoorspanner, naast de uit- en ingaande dempingsafstellers en de ontluchtingsschroef die al voorzien waren op de Ténéré 700. De rijder kan de wielophanging dus aanpassen aan verschillende terreinen en belastingen.

Voor meer duurzaamheid met verminderde interne wrijving, heeft de 43 mm voorvork met een langere veerweg een veerkrachtige Kashima-coating op de buitenbuis, met een kenmerkende donkere bronskleur, terwijl lichtgewicht interne componenten van de vork worden gebruikt om het gewicht te minimaliseren, ondanks de langere slag.   

Öhlins stuurdemper

De standaard versie is uitgerust met een Öhlins stuurdemper om de bestuurbaarheid te verbeteren. Dit is vooral nuttig in offroad-situaties. Het systeem werd dicht bij de bovenste drievoudige klem gemonteerd. De rijder kan de stuurdemping dus snel aanpassen aan zijn favoriete gevoel en feedback op verschillende terreinen. Hij beschikt daarvoor over 18 verschillende dempingsinstellingen.

Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir en een veerweg van 220 mm met volledige specificaties

De achterwielophanging werd ook geüpgraded in functie van de nieuwe voorvork en heeft een hertekende koppeling met een schokdemper met apart gasreservoir en met een langere slag. De dempingskarakteristieken, de veerconstante en de koppelingsverhoudingen van de achterwielophanging werden geoptimaliseerd om meer comfort op de weg te bieden. Deze aanpassingen vangen ook harde klappen op bij offroad-gebruik.

Om de demping coherent te houden, kreeg de nieuwe schokdemper een aluminium behuizing voor een goede warmteafvoer, terwijl het aparte reservoir cavitatie voorkomt. Zoals bij de vork heeft de nieuwe schokdemper 20 mm meer veerweg en zijn de veervoorspanning en de in- en uitgaande demping volledig afstelbaar.

Er werd ook een nieuwe rubberen bumper voorzien die de prestaties op het gebied van energieabsorptie bij een doorslag verbetert.

EU5 CP2-motor met hoog koppel

Yamaha’s iconische 689 cc vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor is de drijvende kracht achter de nieuwe Ténéré 700 World Raid. De 270° krukas geeft hem een karakteristiek onregelmatig ontstekingsinterval. Het sterke lineaire koppel en de ultra-responsieve en gemakkelijk controleerbare prestaties van deze crossplane CP2-motor waarborgen een puur rijgenot bij alle snelheden.

Dankzij de compacte afmetingen en het geringe gewicht is de CP2-motor een ideale motor voor avontuurlijk rijden. Zijn lineaire koppel biedt veel trekkracht in het lage tot middenbereik en deze robuuste, betrouwbare en zuinige motor is dan ook bijzonder geschikt voor de gevarieerde on- en offroad-prestaties die avontuurlijke rijders nodig hebben. Deze motor heeft zijn kwaliteiten al bewezen in de Ténéré 700, het best verkopende model, en is een van Yamaha’s meest legendarische krachtbronnen. Sinds zijn lancering werden immers al meer dan 221.000 motoren met CP2-motor verkocht.

Ténéré 700 luchtfilterbox

De Ténéré 700 reeks heeft een nieuwe luchtfilterbox gekregen die speciaal ontworpen werd voor de extreme offroad-terreinen waarvoor deze Adventure-motorfiets voor lange afstanden werd gebouwd. De Ténéré luchtbox werd uitgerust met een naar voren gericht inlaatkanaal dat het binnendringen van door het achterwiel opgeworpen stof en vuil voorkomt.

Hoger windscherm, gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders, LED-knipperlichten en voorkuip

De motorfiets werd uitgerust met een 15 mm groter scherm met gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders als extra bescherming tegen de wind. LED-knipperlichten behoren tot de standaard uitrusting.

De voorpanelen rond de radiator en het binnenpaneel rond de cockpit zijn vervaardigd uit stevig glasvezelcomposietmateriaal. Deze panelen werden ontworpen voor het ruige offroad rijden.

Grotere voetsteunen

De ontwerpers van Yamaha hebben de Ténéré 700 World Raid zonder compromissen ontwikkeld volgens de hoogste specificaties.

Nieuwe grotere voetsteunen onderstrepen deze grote aandacht voor detail. Het grotere oppervlak geeft meer grip voor de laarzen van de rijder en vermindert ook de druk op de zolen bij het rijden op extreem ruwe terreinen. Een groter oppervlak voorkomt ook een ophoping van modder en zand, en de verwijderbare rubberen inzetstukken verbeteren de stabiliteit van de voetsteunen in natte omstandigheden.

Als u de rubberen inzetstukken verwijdert, krijgen de voetsteunen een rallyrace-look en zijn ze ook meer geschikt voor dergelijke prestaties.

Nieuwe driedelige aluminium skidplate

Als extra bescherming bij het offroad-rijden werd de motorfiets uitgerust met een nieuwe driedelige aluminium skidplate die schade door rotsen, stenen en ander vuil voorkomt. Dankzij nieuwe wielophangingen met een langere slag bedraagt de grondspeling 250 mm.

Nieuw radiatorrooster

Een nieuw radiatorrooster zorgt ervoor dat de radiator zijn hoge koelefficiëntie behoudt tijdens het offroad rijden. Dit nieuwe rooster bevat verticale lamellen zoals Yamaha’s offroad-competitiemodellen en beschermt de radiator tegen door het voorwiel opgeworpen vuil.

Ténéré 700 World Raid Belangrijkste kenmerken

  • Dubbele op de zijkanten gemonteerde brandstoftank met een inhoud van 23 liter
  • Tweedelig zadel geïnspireerd op Flat Rally
  • 5″ TFT-kleurenscherm met mobiele connectiviteit voor meldingen
  • USB type A
  • Schakelbare ABS met 3 modi
  • Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg
  • Öhlins verstelbare stuurdemper
  • Aluminium achterschokdemper met apart gasreservoir, veerweg van 220 mm
  • Hoog windscherm, gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders en LED-richtingsaanwijzers
  • Volledig nieuwe cockpit en nieuwe voorkuip
  • Nieuwe grotere voetsteunen voor de rijder met gemakkelijk te verwijderen rubberen inzetstukken
  • Driedelige aluminium motorbescherming
  • Nieuwe motorsteun van gegoten aluminium
  • Nieuw radiatorrooster

Daarnaast is de Ténéré World Raid, net zoals de Ténéré 700 en de Ténéré 700 Rally Edition, standaard uitgerust met:

  • Koplampen met vier LED’s, LED-achterlicht
  • Voorspatbord, verstelbaar (5 mm)
  • 282 mm twee Wave schijven voor, Brembo remklauwen, ABS
  • 245 mm Wave schijf achter, Brembo remklauw, ABS
  • Stalen buisvormige ruggengraat/dubbel wiegframe met hoge treksterkte
  • Zwaartekracht gegoten aluminium swingarm
  • Lichte aluminium 36-spaaksvelgen
  • Conisch aluminium stuur
  • Pirelli Scorpion Rally banden, 90/90-21 voor, 150/70-18 achter
  • EU5 CP2-motor met hoog koppel
  • Luchtfilterbox met naar voren gericht inlaatkanaal

Ténéré 700 World Raid kleuren, beschikbaarheid en prijs

De nieuwe Yamaha Ténéré 700 World Raid zal beschikbaar zijn in twee kleuren. Icon Blue is geïnspireerd op de fabrieksracemotoren en bevat blauwe kuipdelen en zijpanelen met gele accenten, en blauwe velgen. Midnight Black geeft een minimalistische en ernstige look met een volledig zwart kuipwerk en zwarte velgen.

De prijs van de Ténéré 700 World Raid wordt binnenkort bekend gemaakt.

Leveringen aan Europese Yamaha dealers beginnen vanaf mei 2022.

Neem voor meer informatie contact op met uw lokale Yamaha-dealer.