Maxxmoto’s keuze: Nieuwigheden 2022

We nemen je mee doorheen alle spraakmakende updates in de motorwereld voor 2022. Wat is er nieuw? Wat werd aangepast? We overlopen ze allemaal.

Aprilia

Tuono 660

5 pk extra en een nieuw kleiner voortandwiel, cornering ABS en tractiecontrole zijn de nieuwe updates voor de Tuono 660, alsook een nieuwe kleurstelling.

Tuareg 660

De Tuareg is terug! De 660cc motor die we kennen uit de Tuono in een chassis speciaal ontworpen voor off-road speelterreinen. Of woon-werk, op toppenbanden. 

Bimota

KB4

Italiaans design en Japanse precisie. Klinkt goed? Wacht tot de cijfers komen. 142 pk uit de Kawasaki Z1000 en 194kg droog. Aluminium wielen, Pirelli rubber en öhlins vering. 

BMW

CE 04

Elektrische scooter met technologie uit de BMW i4 geven het vooruitstrevend model een rijbereik van ongeveer 130km en een topsnelheid van 120km/u. Opladen naar 80% neemt een uurtje in beslag. 

K1600

BMW’s ultieme kilometervreter krijgt een Euro-5 update. Met een gigantisch 10 inch TFT display, nieuwe koplamp en speakersysteem is de Beemer klaar voor 2022. 

CFMOTO

800MT

Gebasseerd op de KTM 790 Adventure brengt CFMOTO hun grootste motor tot nog toe uit. De 800MT krijgt twee vormen: Sport en Touring. Met een 8 inch TFT scherm en CFMOTO’s concurrerende prijzen, zijn wij alvast heel benieuwd. 

Ducati

Multistrada V4 Pikes Peak

Nieuwe vering en 17 inch wielen met kwalitatief rubber maken van de V4 Pikes peak editie zowat de meest sportieve hoogpoter momenteel verkrijgbaar mét racemodus. 

Multistrada V2

Leunend op het grote succes van broertje V4, krijgt de V2 even hoogwaardige componenten. je levert wat vermogen in, maar krijg je er een lichter gewicht en lichter prijskaartje voor in ruil.

Panigale V4(s)

De Panigale V4S krijgt als enige update de laatste generatie elektronische Öhlins vering. 

Streetfighter V2

Het kleine broertje van de V4 maar onderschat hem niet. 153pk, 101 Nm en 178kg. Lichter en handzamer en vooral… Weer een stukje goedkoper, maar daardoor niet minder leuk. Smiles per miles?

DesertX

Ducati’s antwoord op de Honda Africa Twin en Yamaha’s Ténéré 700. 110pk, 92 Nm, 21 inch voorwiel en noppenbanden. Ik hoor een vergelijkingstest aankomen. 

Honda

CBR1000RR-R Fireblade

De Fireblade viert zijn dertigste verjaardag en dat mag geweten zijn. De motor krijgt updates om het gebruiksgemak te verhogen. Zo werd er gesleuteld aan de gasrespons, uitlaat, luchtinlaat en kleine details. De SP variant krijgt er meteen gouden wielen bij. 

CB500F-X-R

Deze driekoppige A2 motor krijgt een boel updates in de vorm van een upside-down voorvork, andere instellingen van de achtervering en algemene gewichtsbesparing. Twee remschijven vooraan en kleine designupdates moderniseren deze populaire opstapper. 

Husqvarna

Norden 901

Vergelijkbaar met de CFMOTO 800 die gebaseerd was op de 790 Adventure, gebruikt de Norden de pittigere 890cc motor met vergelijkbare vering die wordt ontwikkeld door KTM’s eigen WP-verignsetups. We zien dus een meer directe kopie, echter in een nieuw typisch Husqvarna-design jasje. 

Kawasaki

Z650RS

De Z650RS combineert het mooie design van Kawasaki’s verleden met de goede rijkwaliteiten en leuk motorblok van de gekende Z650. De tweepitter zet zich tegenover Yamaha’s XSR 700.

Z900SE

De Z900SE wordt Kawasaki’s nieuwe krachtpatser in het upper middle class naked segment. De dikke 948cc is een erg fijne krachtbron en wordt in de SE versie gekoppeld aan Brembo M4.32’s, tractiecontrole en Power Modes.

Kawasaki 50TH Anniversary

De Kawasaki line-up krijgt een vuurrode variant erbij in de vorm van de vijftigste verjaardag.

KTM

1290 EVO

Als de gewone Super Duke R nog niet hard genoeg gaat is er hier de nieuwe EVO. Deze legt WP’s laatste semi-actieve vering op tafel, alsook een “snelgas” voor die extra directe feedback van de gasrespons. 

RC390

De RC390 kreeg een grote update in de vorm van een nieuw chassis, bochten-ABS, nieuwe remmen, grotere brandstoftank en een opvallende nieuwe koplamp. 

KTM Brabus editie

KTM en Brabus slaan de handen in elkaar en bouwden op basis van de Super Duke R een super exclusieve Brabus-editie met een compleet nieuwe styling.

Moto Guzzi

V100 Mandello

Moto Guzzi’s sport-tourer met 1042cc en 115pk, eenzijdige achterbrug en verschillende rijmodi. Als optie kan je gaan voor de full-option versie met semi-actieve vering, quickshifter, 5 inch TFT en verwarmde handvaten. Actieve aerodynamica is standaard op beide modellen. 

MV Agusta

Lucky explorer 5.5

Oer-Italiaans MV Agusta gaat de samenwerking aan met Chinese motorfabrikant Quianjiang en brengt een 550cc hoogpoter uit met 47pk. 220kg, Brembo vering en KYB veringsetup. Als directe concurrent van de Honda CBX500 zijn we alvast erg benieuwd. 

Lucky explorer 9.5

Als tweede introductie in de adventure-markt brengt MV de Lucky Explorer 9.5 uit. Deze 930cc hoogpoter braakt 123pk uit en kan optioneel besteld worden met een automatische versnellingsbak, te vergelijken met Honda’s DCT.

Suzuki

Katana

De Katana krijgt de laatste versie van Suzuki’s GSX-S1000’s motor met 152 pk en een up-down quickshifter en nieuwe kleurtjes. 

GSX-1000GT

Voortbouwend op de 152pk sterke vierpitter brengt de GT de nieuwe Euro-5 variant een sterke tourmotor die zich kan meten met de Tracer 9 GT of BMW F 1000 XR. 

Triumph

Tiger Sport 660

Waar de Trident 660 gericht is op het sportievere straatwerk is de Tiger Sport een comfortabele tourmotor die zich kan en zal meten met de Tracer 700 GT. De driepitter werd integraal overgenomen uit de Trident en is ook beschikbaar als A2 variant. 

Tiger 1200

De Tiger 1200 stelt 5 nieuwe modellen voor. Elk gericht op een ander publiek en andere doeleinden. Oplopend in prijs hebben we de GT, GT Pro, Rally pro, GT Explorer en Rally Explorer. 

148pk, 10L meer brandstof aan boord en 25kg lichter dan het uitgaande model… Heeft de BMW GS concurrentie? 

Speed triple 1200 RR

De elegante Speed Triple 1200 RR bouwt voort op de briljante 1200 RS. De RR gooit er een bikinikuipje, lager stuur en instelbare Öhlins vering bovenop.

Yamaha

MT-10 (SP)

De MT-10 en SP krijgen een vernieuwd uiterlijk, Euro-5 update en 164 pk. Leg je meer neer voor de SP krijg je elektronische Öhlins, updates aan de remmen en een specifieke SP-kleurstelling. 

R7

De sportieve broer van de MT07 gebruikt zijn krachtige CP2 krachtbron en gooit er een hoop no-nonsense upgrades bovenop. Upside down voorvork, krachtigere remmen en een radicaal sportieve houding maken de R7 tot een echte SuperSport motor, al zij het in de 700cc categorie. 

R6 Race

De Yamaha R6 is enkel nog te krijgen als pure racer aangezien de motor niet voldoet aan de Euro-5 regelgeving. Voordeel? Het is af-fabriek zowat de meest die-hard circuitmotor die je kan kopen. 

XSR900

Na de update van de MT-09 in 2021 volgt nu ook de XSR900 met meer vermogen, koppel en aanpassingen aan het frame. De stijl bleef behouden al krijgt de rijhouding nog een aanpassing en zit je in 2022 wat verder naar achter in het zadel.