Yamaha onthult 2020 YZF-R1 en R1M!

Yamaha heeft zonet haar 2020 YZF-R1 en R1M voorgesteld. De nieuwe Superbike krijgt betere aerodynamica, een uitgebreider elektronicapakket en een aangepast motorblok voor betere prestaties, al blijft het piekvermogen onveranderd.

De nieuwe Yam werd voorgesteld op de Amerikaanse WSB manche in Laguna Seca. Naast een MotoGP-stijl kuip make-over is het voornaamste punt de betere aerodynamica die niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook meer rijcomfort moet zorgen. De kuip is voortaan ook steviger dankzij een als luchtinlaat achter de kopkuip en een titanium paneel voor de uitlaat. Hierbij komen nog nieuwe LED-koplampen en verder krijgen zowel de R1 als R1M een als tank en wielen.

Het CP4 motorblok is voortaan Euro5-gehomologeerd en kreeg een nieuwe, efficiëntere Bosch injectie. Het piekvermogen blijft hangen op 200 pk, al werd het bovenblok aangepast met ‘finger-follower’ nokkenasbediening zoals we eerder ook zagen op de ZX-10RR, wat moet zorgen voor een betere betrouwbaarheid en voorspelbaarder karakter in hoge toeren. De Euro5-homologatie vroeg ook om een nieuwe uitlaat met vier katalysators.

Voor het rijwielgedeelte zien we een geüpdatet 43mm KYB voorvork met een licht aangepaste stuurdemper en anders ingestelde schokbreker achteraan. De OEM band is de Bridgestone Battlax RS11.

Een elektronische noviteit is het nieuwe bochten-ABS en nieuwe settings voor de zesassige-IMU. Hierbij is er voortaan ook de keuze tussen drie mappings voor de motorrem.

Tot slot is er ook weer een gelimiteerde uitvoering van de R1M die overgoten is met carbon en die beschikt over een set magnesium wielen en dito subframe. De KYB veren werden vervangen door elektronische Öhlins veren. Ook beschikt de M standaard over een uitgebreid datalog pakket.

Met deze R1M is de aftrap voor modeljaar 2020 alvast gegeven, we zijn benieuwd welke snoepjes we binnenkort nog te zien krijgen…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.