KTM’s Track ’n Test weekend in Mettet!

As we speak is het oranje circus op het circuit van Mettet neergestreken voor twee daagjes testrijden op circuit. De Belux importeur ging gewoontegetrouw een samenwerking aan met racepromotor GA Promotions voor een weekend vol circuitfun en MaxxMoto was er vandaag alvast bij.

Foto’s: Jonas Roosens
Tekst: Arno Jaspers

#GetDuked

Wie denkt dat KTM met het vertrek van de RC8 geen leuke tracktoys meer in de aanbieding heeft, zit er grondig langs. Of toch zeker als we spreken over materiaal voor een krap kronkelend circuitje als Mettet. Zo begonnen we de dag aan het stuur van de RC390 om te wennen aan flink wat bochtensnelheid, waarna de 790 Duke indruk kon maken met zijn lichte, enorm stabiele rijwielgedeelte én zijn potente remsetup. #GetDuked was niet voor niets de slogan van de dag bij het merk dat altijd klaar is voor een race.

De kleine RC trekt zich makkelijk uit de slag tegen zwaardere motoren op Mettet.

“Ready to Race” spreekt trouwens niet enkel uit de KTM producten, want de Belux importeur heeft ook een nauwe samenwerking met 2RACE. Deze race-organisatie van Katrien De Groot en Gigi Sacchet zet zich al sind jaar en dag in voor snelle jongelingen uit de lage landen en waren ooit de drijvende kracht achter successen van een piepjonge Livio Loi en Bo Bendsneyder. Dit jaar heeft 2RACE opnieuw een KTM SM85cup (uiteraard gedeeld met zustermerk Husqvarna) waarin jonge – en minder jonge – piloten zich met elkaar kunnen meten op kartcircuits. Een aanrader voor low-budget racers.

De KTM SM85Cup is een topinitiatief van race-organisatie 2RACE en KTM Belux.

Dikke klappen, snel thuis

Maar bon, Mettet is uiteraard een stukje te groot voor deze 85’s en dus besluit ik om in de namiddag te gaan voor het andere uiterste. Hoewel KTM’s SuperDuke 1290 R voor 2020 waarschijnlijk een fikse update krijgt, is het huidige model nog steeds een beest van een motor dat moeiteloos kan imponeren met zijn brute, koppelkrachtige V-Twin. De rechtop rijhouding geeft veel sensaties en met de dikke klappen van de tweecilinder wordt elk rechtstuk plotsklaps een pak korter.

Wie het allemaal zelf een keertje wil aanschouwen, kan zich nog snel naar Mettet reppen, al staan de Duke’s uiteraard ook mooi te blinken in een showroom bij jou in de buurt.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.