Triumph Speed en Scrambler 400

Triumph pakt uit met langverwachte lichte monocilinders. Sinds het merk de deal aan ging met Indische industrie reus Bajaj stond het in de sterren geschreven dat er ook lichte motoren voor de Aziatische markt zouden volgen. Maar nu ze er eindelijk zijn, moeten we toegeven dat deze dingen ook wel eens op de Europese markt zouden passen…if the price is right.

Lang verhaal kort: we spreken hier over vloeistofgekoelde mono’s met 40pk en 37,5Nm, oftewel ideale A2-motorfietsen. De afwerking ziet er à la Triumph, dik in orde uit en dan blijft het enige vraagteken het prijskaartje. Daarop is het nog eventjes wachten, vanaf Q1 staan deze motoren bij de dealer. De volledige info en technische fiche vind je onder de foto’s in het persbericht.

PERSBERICHT

De nieuwe speed 400 en scrambler 400 x
twee gloednieuwe triumph modern classics

De Speed 400 en Scrambler 400 X: twee geheel nieuwe modellen voegen zich bij het Triumph-assortiment in 2024.

De Speed 400 roadster stamt af van een ongeëvenaarde bloedlijn en sluit zich aan bij de meest succesvolle Modern Classic-line-up: de Speed Twin 900 en 1200. De Scrambler 400 X ontleent zijn robuuste ontwerp aan de Scrambler 900 en 1200, wier stamboom teruggaat tot de eerste fabrieks-scramblers uit de jaren 50 van vorige eeuw.

Deze nieuwe modellen werden vanaf de basis opgebouwd op een geheel nieuw motorplatform. Het eindresultaat zijn twee plezierige en wendbare motoren die een vertrouwenwekkende rijervaring bieden voor rijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

Samen bieden deze nieuwe modellen toonaangevende mogelijkheden met op de rijder gerichte technologie, premium kwaliteit en oog voor detail. Dankzij hun hoogwaardige standaarduitrusting, lange onderhoudsintervallen en omvangrijke garantie, geven deze toegankelijke nieuwe modellen ongelooflijk veel waar voor hun geld. Ze brengen de iconische stijl, kwaliteit en prestaties van Triumph naar een hele nieuwe generatie Triumph-rijders. 

TRIUMPHS ICONISCHE SPEED EN SCRAMBLER ONTWERP-DNA
Deze twee nieuwe toevoegingen aan het Modern Classic-assortiment zijn bedacht en ontworpen in Hinckley in het VK. Daar werden ze ontwikkeld met dezelfde nauwgezette aandacht voor detail als Triumphs meest gevierde modellen. Hun tijdloze Triumph-silhouetten met de kenmerkend gevormde brandstoftanks en klassieke motorblokprofielen, maken hen onmiddellijk herkenbaar. Zo evenaren ze probleemloos de kwaliteit, het gevoel en de uitstraling van hun grotere capaciteitsgenoten.

Traditionele accenten, zoals de kenmerkende geribbelde cilinderkop en aansluitingsmoer aan de uitlaatpoort gaan samen met eigentijdse details zoals de opwaarts gerichte demper, opvallende graphics en geïntegreerde technologie. Die laatste omvat onder andere verborgen vloeistofkoeling en een uitlaatsysteem dat mooi doorloopt naar de weggestopte uitlaatdemper. Elk van deze details draagt bij aan de onmiskenbare moderne custom-stijl van Triumph.

De hoogwaardige afwerking en elegante details lopen ook door in de kenmerkende zwarte, gepoedercoate motorbehuizing, stevige, goud geanodiseerde voorvorken en hoogwaardige lak- en logodetails.

De Speed 400 verschijnt in drie tweekleurige lakschema’s: Carnival Red, Caspian Blue en Phantom Black. Elk van deze beschikt over een prominente Triumph-tankafbeelding, welke de dynamische roadsterstijl weerspiegelt.

De Scrambler 400 X accentueert zijn veelzijdige offroadkarakter met tal van doelgerichte en praktische functies. Zo is er extra bescherming voor de koplamp, radiator en carter, evenals handbeschermers, een crossbar aan het stuur en een langer voorspatbord. 

De Scrambler 400 X is verkrijgbaar in drie stijlvolle en eigentijdse kleurenschema’s, elk met het kenmerkende ‘Scrambler’-tankembleem en het driehoekige Triumph-logo. De kleuropties zijn Matt Khaki Green/Fusion White, Carnival Red/ Phantom Black, en Phantom Black/Silver Ice.

TIJDLOOS TRIUMPH DESIGNER-DNA MET EIGENTIJDSE UITSTRALING

  • Tijdloos Triumph Roadster- en Scrambler-silhouet
  • Kenmerkend gevormde tank met knie-uitsparingen
  • Typerend Triumph-motorblokprofiel met driehoekig logo
  • Eigentijdse opwaarts gerichte demper
  • Hoogwaardige materialen en afwerkingen
  • Elk verkrijgbaar in drie kenmerkende, modelspecifieke kleurenschema’s

HET GLOEDNIEUWE TR-MOTORPLATFORM
De naam van dit nieuwe platform is een eerbetoon aan de historische Triumph ‘Trophy’-bloedlijn. Deze katapulteert ons terug naar de eencilinder racemotoren uit het begin van de twintigste eeuw, en dan in het bijzonder die uit de Six Day Trial offroadcompetitie. De geheel nieuwe brandstofgeïnjecteerde en vloeistofgekoelde 398 cc eencilindermotor combineert de kenmerkende Modern Classic-stijl van Triumph met geavanceerde technologie om een prestatie te leveren die zijn klasse overstijgt. De motor zorgt voor een responsieve, leuke en karaktervolle vermogensafgifte en een suggestieve, rijke en onderscheidende uitlaatklank.

Technische hoogtepunten omvatten een cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC), vier kleppen en een perfect uitgebalanceerde krukas die het evenwicht bij lage snelheid optimaliseert. De klepaandrijving met nokvolger kent een lage massa en heeft een DLC-coating die de wrijving vermindert. Dat zorgt voor een bijzonder krachtig voelende en toch erg handelbare motor die nog meer in zijn mars heeft dan hij doet uitschijnen.

De zesversnellingsbak biedt een lichte, nauwkeurige versnellingskeuze met perfect gespreide overbrengingsverhoudingen om het maximale uit deze karaktervolle en koppelrijke motor te halen.

De belangrijkste features van dit gloednieuwe motorblok:

  • Toonaangevend piekvermogen 40 pk en koppel van 37,5 Nm
  • Vloeistofgekoelde eencilinder die EURO5-norm overtreft
  • Verborgen vloeistofkoeling machinaal bewerkte koelvinnen
  • Kenmerkende zwarte gepoedercoate motorblokbehuizing
  • Karakteristieke, meeslepende en responsieve vermogensafgifte
  • Aanstekelijk, rijk en kenmerkend uitlaatgeluid
  • Zesversnellingsbak

TRIUMPHS EENVOUDIGE, WENDBARE EN DYNAMISCHE RIT

Met een ergonomie ontworpen voor optimaal comfort en controle, profiteren de Speed 400 en Scrambler 400 X van een slank postuur. Hun lage zithoogte van respectievelijk 790 mm en 835 mm en beperkt gewicht van 170 kg/179 kg zorgen verder voor een vertrouwenwekkend handelbaar gevoel aan lage snelheden en vereenvoudigen manoeuvres waarbij de voeten op de grond moeten.

Beide modellen profiteren van hun eigen specifieke chassis bestaande uit een nieuw frame en subframe met boutbevestiging, een swingarm van gegoten aluminium en een op maat gemaakte ophanging. Die combinatie geeft beide modellen dat eenvoudige, behendige en dynamische rijgedrag dat Triumph kenmerkt.

De Speed 400 heeft stevige 43 mm upside-down Big Piston voorvorkpoten, een monoshock achtervering met extern reservoir, lichtgewicht 17-inch wielen en een roadster-specifieke geometrie en wielbasis. Dat zorgt voor een meeslepend en intuïtief rijgedrag en een comfortabele, neutrale zithouding die rijders van alle lengtes en niveaus vertrouwen inboezemt. Krachtige radiale vierzuigerremklauwen met een 300 mm remschijf vooraan en gevlochten leidingen geven een responsief remgevoel voor meer vertrouwen bij de rijder. 

De Scrambler 400 X heeft een langere wielbasis, een vering met langere veerweg, en een groter 19 inch voorwiel. Verder beschikt dit model over een breed stuur voor meer stabiliteit en controle op losse ondergrond, en voor een meer rechtop, krachtigere Scrambler-rijpositie. De grote gietstalen rempedaal en laaggeplaatste, brede voetsteunen met hoge grip zorgen ook voor een natuurlijker aanvoelende staande houding tijdens het rijden offroad. Een grotere 320 mm remschijf aan de voorzijde en een geoptimaliseerde rembloksamenstelling zorgen dan weer voor standvastige, progressieve remprestaties onder alle omstandigheden.

Leuk, vertrouwenwekkend en intuïtief gevoel

  • Geheel nieuw frame met subframe met boutbevestiging en swingarm uit gegoten aluminium
  • Modelspecifieke Speed 400 en Scrambler 400 X set-up en geometrie
  • Slank postuur dat zorgt voor een beter toegankelijke zithoogte
  • Comfortabele, meeslepende rijpositie voor de Speed 400 en een meer rechtop, beheerste rijpositie voor de Scrambler 400 X
  • 43 mm upside-down Big-Piston voorvorkpoten
  • Monoshock achtervering met extern reservoir.
  • Geoptimaliseerd voor soloritten of rijden met passagier dankzij instelbare veervoorspanning achteraan
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met gevlochten remleiding vooraan
  • Langere wielbasis en een meer rechtop zithouding voor de Scrambler 400 X

MODERNE RIJDER-GEFOCUSTE TECHNOLOGIE
De Speed 400 en Scrambler 400 X blinken uit in rijdersgemak, prestaties en veiligheid. Ze delen dan ook een aantal van de nieuwste, voor elk model afzonderlijk geoptimaliseerde rijtechnologieën.

Ride-by-wire gashendel
Het Bosch-motormanagementsysteem met ride-by-wire gasklep levert een lineaire en intuïtieve gasrespons. De vermogensafgifte is perfect voorspelbaar en zorgt voor verbeterde rijeigenschappen, veiligheid en controle.

Tractiecontrole en ABS
Het tractiecontrolesysteem op beide modellen is schakelbaar met een eenvoudige aan-/uitknop, zodat de rijder de snel en eenvoudig tussenkomst van ABS kan uitschakelen.

Tweekanaals ABS door Bosch zorgt ervoor dat de remmen steevast betrouwbaar werken onder alle omstandigheden. Voor extra veiligheid en gemoedsrust kan deze ook uitgeschakeld worden op de Scrambler 400 X, voor meer controle op losse ondergrond.

Stijlvol instrumentenpaneel in dubbel formaat
Het strakke en eigentijdse combi-display bestaat uit een grote analoge snelheidsmeter en een geïntegreerd LCD-scherm met digitale toerenteller, brandstofniveau en een opvallende versnellingsindicator die onder alle lichtomstandigheden duidelijk zichtbaar is. 

Al deze functies zijn toegankelijk via een intuïtieve en gebruiksvriendelijke scrollknop op het stuur. Het display is zelfs voorzien om de status van de optionele handvatverwarming weer te geven indien gemonteerd. Een handig geplaatste USB-C oplaadpoort maakt het mogelijk om onderweg apparaten op het stuur, zoals smartphones en navigatiesystemen, op te laden.

Bekrachtigde koppeling
Dit ingenieuze systeem zorgt voor minder weerstand bij het bedienen van de koppelingshendel, wat de inspanning tijdens het stoppen en vertrekken vermindert. Bovendien zorgt het voor meer vertrouwen en de gemoedsrust onderweg door te voorkomen dat het achterwiel blokkeert tijdens het terugschakelen.

Volledige LED-verlichting
Prestaties en présence gaan samen in deze krachtige koplamp, voorzien van een opvallend dagrijlicht en Triumph DRL-signatuur. Ook het achterlicht geniet een moderne lichtsignatuur met voorgevormde lichtgeleiders en Triumph-logo. Slanke, eigentijdse richtingaanwijzers maken het pakket compleet.

Standaard voorziene beveiligingssystemen
Zowel de Speed 400 als de Scrambler 400 X zijn standaard uitgerust met een stuurslot en een startonderbreker. De in de contactsleutel geïntegreerde transponderchip zorgt ervoor dat alleen de eigenaar de motor kan starten.

De belangrijkste specificaties op een rij:

  • Bijzonder veel op de rijder gerichte technologie die prestaties en veiligheid verbeteren
  • Ride-by-wire gasklep voor een beter hendelgevoel, controle en veiligheid.
  • Uitschakelbare tractiecontrole op zowel de Speed 400 als de Scrambler 400 X
  • Tweekanaals-ABS (uitschakelbaar op de Scrambler 400 X voor gebruik offroad)
  • Bekrachtigde koppeling
  • Stijlvol dubbel instrumentenpaneel
  • Volledige LED-verlichting
  • Immobiliser


GEMAAKT OM TE PERSONALISEREN
Meer dan 25 originele accessoires zijn verkrijgbaar voor de Speed 400 en Scrambler 400 X. Van styling en comfort tot bagage en veiligheid: beide motorfietsen kunnen worden voorzien van accessoires die passen bij een breed scala aan behoeften van motorrijders.

Rijders kunnen hun nieuwe motorfiets configureren in de gebruiksvriendelijke online configurator. Ze kunnen ook accessoires kopen bij elke erkende Triumph-dealer. Alle Triumph-accessoires werden tegelijkertijd met de motorfietsen ontworpen en ontwikkeld voor een perfecte pasvorm en werking. Alle accessoires genieten van dezelfde garantie van twee jaar met onbeperkt aantal kilometers.

ONVERSLAANBARE WAARDE
Met toonaangevende prestaties, ongeëvenaarde kwaliteit en lage gebruikskosten bieden deze spannende nieuwe Modern Classics ongelooflijk veel waar voor hun geld. 

Zowel de Speed 400 als de Scrambler 400 X zullen scherp geprijsd zijn ten opzichte van de belangrijkste concurrenten in elke markt. Zowel wat betreft de totaalprijs voor wat je krijgt als de initiële aankoopprijs.

Beide modellen verschijnen vanaf volgende maand in India en zullen tegen het einde van het jaar op de Europese markten te koop zijn. Ook de prijzen voor deze markten zullen dan worden bekendgemaakt. 

Onverslaanbare waarde

  • Bijzonder scherp geprijsd
  • Vooraanstaande prestaties en kwaliteit
  • Toonaangevende onderhoudsinterval van 16.000 km
  • Twee jaar garantie met onbeperkte kilometers
  • In de showrooms vanaf Q1 2024

SPECIFICATIES

MOTORBLOK en versnellingen


Speed 400Scrambler 400 X
MOTORBLOK EN VERSNELLINGEN
TypeVloestofgekoelde DOHC eencilinder, vier kleppen
Inhoud398,15 cc
Boring89,0 mm
Slag64,0 mm
Compressie12:1
Max. vermogen39,5 pk (29,4 kW) @ 8000 rpm
Max. koppel37,5 Nm @ 6500 rpm
BenzinesysteemBosch elektronische brandstofinjectie met elektronische gashendelbediening
UitlaatsysteemRoestvrijstalen twin-skin systeem met roestvrijstalen einddemper
EindaandrijvingX-ring-ketting
KoppelingNatte multiplaats, slip & assist
VersnellingsbakZes versnellingen

Chassis


Speed 400Scrambler 400 X
CHASSIS
FrameHybdride ruggengraat-/perimeterframe, stalen buis, aangeschroefd subframe achteraan
SwingarmDubbele swingarm, legering uit gegoten aluminium
VoorwielGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 3 inGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 19 x 2,5 in
AchterwielGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 4 inGegoten aluminiumlegering, 10 spaken, 17 x 3,5 in
BandenMetzeler Sportec M9RRMetzeler Karoo Street
Bandenmaat voor110/70 R17100/90 R19
Bandenmaat achter150/60 R17 140/80 R17
Ophanging voor43 mm upside down Big Piston voorvorkpoten.
140 mm veerweg
43 mm upside down Big Piston voorvorkpoten.
150 mm veerweg
Ophanging achterGas monoshock RSU met extern reservoir en instelbare veervoorspanning 130 mm veerwegGas monoshock RSU met extern reservoir en instelbare veervoorspanning.
150 mm veerweg
Voorrem300 mm vaste remschijf
vierzuigerremklauw, ABS
320mm vaste remschijf
vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem230 mm vaste remschijf, zwevende remklauw, ABS230 mm vaste remschijf, zwevende remklauw, ABS
InstrumentenAnaloge snelheidsmeter met geïntegreerd multifunctioneel LCD-scherm

AFMETINGEN EN GEWICHT


Speed 400Scrambler 400 X
AFMETINGEN EN GEWICHT
Lengte2056 mm2117 mm
Breedte (stuur)795 mm825 mm
Hoogte (zonder spiegels)1075 mm1190 mm
Zadelhoogte790 mm835 mm
Wielbasis1377 mm1418 mm
Balhoofdhoek24,6°23,2°
Naloop102 mm108 mm
Rijklaar gewicht*170 kg179 kg
Inhoud benzinetank13 liter

*(90% benzine – massa in rijklare status)

VERBRUIK EN UITSTOOT


Speed 400Scrambler 400 X
BENZINEVERBRUIK
Benzineverbruik(Waarden onderhevig aan finale Homologatie)
CO2-uitstoot