Triumph Daytona 660cc: info, fotogalerij en prijzen!

De Daytona is eindelijk terug. Nee, geen 765 waar iedereen op zit te wachten, maar wel een 660cc met 95pk die helemaal in het rijtje past naast de R7 en de RS660. De strijd voor de middenklasse sporters werd dus opnieuw een stukje heter met deze triple die onder de €10k blijft én beschikbaar is in A2.


Niet in het persbericht, maar daarom niet minder belangrijk: de Daytona 660 zal beschikbaar zijn in België vanaf 9.995 euro!


PERSBERICHT

TRIUMPH ONTHULT NIEUWE DAYTONA 660 

EEN SPANNEND NIEUW HOOFDSTUK BEGINT

  • Een legendarische naam herboren voor een nieuwe generatie – de gloednieuwe leider in de sportieve middenklasse
  • Opwindende driecilinder-sportprestaties – 95 pk vermogen en 69 Nm koppel
  • Intuïtief, wendbaar sportief rijgedrag – met de hele dag rijcomfort

Triumph heeft een geheel nieuwe middenklasse sportmotor met driecilinder onthuld voor 2024. De Daytona 660 levert opwindende sportieve prestaties, een dynamisch rijgedrag en de hoogste kwaliteit, capaciteiten en specificaties in zijn klasse.

De Daytona 660 biedt een soepele, responsieve en lineaire vermogensafgifte met de perfecte combinatie van koppel in het lage toerengebied, vermogen in het middengebied en topvermogen, en is voorzien van een aanzienlijke evolutie van Triumphs kenmerkende en unieke 660cc-driecilinder, nu met 95 pk vermogen en 69 Nm koppel. De Daytona 660 levert niet alleen 17% meer vermogen en 9% meer koppel dan de Trident, maar heeft ook een gloednieuwe uitlaat, die een onmiskenbare sportieve soundtrack produceert.

Het perfect uitgebalanceerde chassis en de intuïtieve, makkelijke sportieve rijeigenschappen van de Daytona 660 worden gecombineerd met rijcomfort voor de ganse dag, dankzij de hoogwaardige uitrusting met Showa upside down 41 mm grote voorvork en een Showa-monoshock RSU met instelbare veervoorspanning. De radiale vierzuigerremmen met dubbele 310 mm schijven en gevlochten remleidingen zijn gekoppeld aan de nieuwe Power 6-banden van Michelin.

In combinatie met een zadelhoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van stuur en voetsteunen rijdt de Daytona 660 opwindend en vertrouwenwekkend.Om ervoor te zorgen dat rijders altijd het gevoel hebben dat ze alles onder controle hebben, is de Daytona 660 uitgerust met op de rijder gerichte technologie, waaronder drie rijmodi (Sport, Road en Rain) die de gasrespons en de instellingen van de tractiecontrole optimaliseren afhankelijk van de omstandigheden, plus een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem dat de alarmlichten activeert om andere weggebruikers te waarschuwen bij hard remmen.

Het onmiskenbare DNA van het Daytona-ontwerp is met een frisse kijk opnieuw vormgegeven voor een agressieve nieuwe houding en strakke lijnen. Opvallende dubbele LED-koplampen zijn voorzien van een centrale luchtinlaat en de minimale bodypanelen benadrukken het atletische profiel, dat eindigt in een contourvormig LED-achterlicht. Er zijn drie knappe kleuropties beschikbaar, allemaal met een opvallende ‘660’ racegeïnspireerde graphic.

Zoals Triumph-klanten verwachten, heeft de Daytona meer dan 30 originele Triumph-accessoires om prestaties, comfort, stijl en gebruiksgemak op maat te maken, waaronder een A2-rijbewijskit met een speciale gashendel en een motortuning die het vermogen beperkt tot 35 kW.

Een onderhoudsinterval van 16.000 km, twee jaar garantie met een onbeperkt aantal kilometers en de sterke restwaarden van Triumph dragen bij aan concurrerende eigendomskosten; de laagste in zijn klasse.

Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph, zegt: “De 660 heeft het gedrag en de wendbaarheid die je van de naam Daytona mag verwachten. Hij levert opwindende, bruikbare prestaties in de echte wereld en comfort voor de hele dag, waar motorrijders vandaag de dag naar op zoek zijn. We zijn enthousiast over de impact die de Daytona 660 zal hebben op het groeiende segment van de sportieve middenklasse.”

OPWINDENDE SPORTIEVE PRESTATIES

De perfecte combinatie van koppel bij lage toerentallen, een opwindend top-end en een ongeëvenaard karakter. De driecilinder van de Daytona levert 95 pk bij 11.250 tpm met een huiveringwekkende toerentalgrens van 12.650 tpm. Meer dan 80 procent van het piekkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm, voor snelle, sportieve en volledig bruikbare prestaties. Door het lage koppel en de handelbaarheid van een twin te combineren met de topprestaties van een viercilinder, heeft de motor een unieke drievoudige soundtrack, die nog wordt versterkt door de nieuwe uitlaat met 3-in-1 headers en een compacte einddemper met roestvrijstalen afwerking.

Het vermogen wordt moeiteloos geleverd door een zachte zesversnellingsbak en de Torque Assist-koppeling van Triumph zorgt voor een progressieve, lichte bediening met een geoptimaliseerd koppelingshendel voor een beter bereik. Het koppelingsontwerp verbetert ook de controle over het achterwiel bij hard afremmen, zodat je soepel en vol vertrouwen de bocht ingaat. Triumph’s Shift Assist is verkrijgbaar als accessoire voor snel en moeiteloos op- en terugschakelen zonder te koppelen en nog makkelijker rijden in de stad.

Voor motorrijders die met een A2-rijbewijs aan hun Daytona beginnen, is er een ombouwset die als accessoire kan worden gemonteerd, zodat ze kunnen voldoen aan de eisen met een vervangend gashendel en een unieke motortuning, die eenvoudig door een Triumph-dealer kan worden gemonteerd of kan worden teruggezet naar standaard.

WENDBARE, DYNAMISCHE RIT

De nieuwe Daytona 660 profiteert van de jarenlange ontwikkeling van racewinnende chassis. Met zijn lichtgewicht sportframe, topkwaliteit Showa 41 mm upside down big-piston voorvork en Showa-achtervering rijdt hij makkelijk en wendbaar. De achtervering heeft ook een op afstand instelbare veervoorspanning voor snelle aanpassingen.

Lichtgewicht vijfspaaks wielen van gegoten aluminium houden de roterende massa laag voor een nog responsiever rijgedrag en verbeterde ophangingsprestaties. Standaard worden de nieuwe Power 6-banden van Michelin met hoge specificatie gemonteerd voor een betrouwbare handling op de weg in natte en droge omstandigheden. Met dubbele radiale remklauwen met vier zuigers gekoppeld aan lichtgewicht remschijven van 310 mm en gevlochten remleidingen, plus een Continental ABS-modulator, heeft de Daytona 660 ook uitstekende remkracht en remgevoel.

TECHNOLOGIE GERICHT OP DE RIJDER

De Daytona 660 is uitgerust met technologie die de rijervaring en veiligheid verbetert.

De ride-by-wire gasklep levert een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk: Sport, Road en Rain. Elke modus biedt een andere gasrespons en een ander niveau van tractiecontrole, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons geeft voor ritten op de weg of circuitsessies. Het tractiecontrolesysteem kan ook worden uitgeschakeld via het menu voor rijders die liever volledig vrij zijn van elektronische interventie.

Het multifunctionele TFT-kleurenscherm is geïntegreerd in een wit-op-zwart LCD-scherm. Compact en met een overzichtelijk ontwerp, wordt alle informatie voor de rijder duidelijk weergegeven en is het gemakkelijk af te lezen in verschillende lichtomstandigheden. Deze handige unit is compatibel met het My Triumph-connectiviteitssysteem, dat als accessoire leverbaar is en turn-by-turn navigatie plus interactie met telefoon en muziek mogelijk maakt. Alle functies worden duidelijk weergegeven op het TFT-scherm en bediend via de stuurknoppen voor gebruiksgemak tijdens het rijden.

CONTROLE EN COMFORT

Met een racy clip-on stuur dat boven de drievoudige stuurklem is geplaatst en voetsteunen die zijn geplaatst voor de optimale balans tussen comfort en speling in bochten, is de natuurlijke zithouding van de Daytona 660 perfect om de feedback te geven die nodig is voor dynamisch sportief rijden met de ruimte en het comfort die essentieel zijn voor lange dagen in het zadel. Bij lagere snelheden bieden de perfect afgewogen bedieningselementen en het lichte stuur van de Daytona uitstekende controle in stedelijke omgevingen.

Gedeelde zadels voor de rijder en duopassagier, met een zithoogte voor de rijder van 810 mm en een smalle stand-over maken de Daytona 660 handelbaar voor rijders van elke lengte. Als accessoire is ook een laag zadel verkrijgbaar, dat de zithoogte met 25 mm verlaagt tot slechts 785 mm.

PERSONALISEER JE DAYTONA 660

Er zijn meer dan 30 originele Triumph-accessoires verkrijgbaar, die allemaal samen met de motorfiets zijn ontwikkeld, volgens dezelfde hoge normen zijn getest en dezelfde tweejarige garantie met onbeperkt aantal kilometers hebben.

Rijders die op zoek zijn naar een nog opvallender racepaddock-stijl, kunnen kiezen voor een zadel met kleurcodering en een reeks fraai vervaardigde, machinaal bewerkte billetonderdelen, waaronder een olievuldop, voorgeboord voor slotbedrading, paddockstandaarduiteinden, stuuruiteinden en een achterremreservoir. 

Het My Triumph-connectiviteitssysteem maakt eenvoudige en intuïtieve bediening van telefoon en muziek mogelijk, plus turn-by-turn-navigatie, en is verkrijgbaar als accessoire op de Daytona 660. Ook kan Triumph Shift Assist worden toegevoegd, waarmee je zonder koppeling en vol gas kunt opschakelen en naadloos kunt terugschakelen met auto-blip. 

Andere toevoegingen zijn verwarmde handvatten, een USB-aansluiting onder het zadel en een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Er zijn ook een tanktas en een rugzak verkrijgbaar, waarmee 20 liter extra stijlvolle bagageruimte wordt toegevoegd. 

Nieuwe veiligheidsaccessoires, afhankelijk van beschikbaarheid per markt, zijn onder andere het Triumph Protect+ alarmsysteem en de Triumph Track+ tracker met 24/7 bewaking, evenals een uitgebreid assortiment sloten.

BESCHIKBAARHEID

De motorfietsen zullen vanaf eind maart 2024 bij de dealers arriveren. 

SPECIFICATIES

MOTOR EN VERSNELLINGSBAK

Type
Vloeistofgekoeld, 3-cilinder-in-lijn,12 kleppen, DOHC, 240°-ontstekingsvolgorde
Cilinderinhoud
660cc
Boring
74,04 mm
Slag
51,1 mm
Compressie
12,05:1
Max. vermogen
70 kW (95 pk) @ 11.250 tpm
Max. koppel
69 Nm @ 8.250 tpm
Brandstofsysteem
Sequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling
Uitlaat
Roestvrijstalen 3-in-1-hoofdsysteem met lage enkelzijdige roestvrijstalen demper
Eindaandrijving
X-ring ketting
Koppeling
Natte multiplaat, slip & assist
Versnellingsbak
6 versnellingen

CHASSIS

Frame
Stalen buizenframe
Swingarm
Dubbelzijdig, vervaardigd staal
Voorwiel
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 3,5 in
Achterwiel
Gegoten aluminiumlegering 5 spaken, 17 x 5,5 in
Voorband
120/70 ZR 17
Achterband
180/55 ZR 17
Voorvering
Showa 41 mm upside down separate function big piston (SFF-BP), 110 mm veerweg
Achtervering
Showa monoshock RSU, instelbare veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem
Dubbele 310 mm zwevende schijf, radiale vierzuigerremklauw, ABS
Achterrem
Enkele 220 mm schijf, enkelzuigerremklauw, ABS
Instrumentarium
Multifunctioneel met kleuren TFT-scherm

AFMETINGEN & GEWICHT
Lengte
2.083,8 mm
Breedte (stuur)
736 mm
Hoogte zonder spiegels
1.145,2 mm
Zadelhoogte
810 mm
Wielbasis
1.425,6 mm
Balhoofdhoek
23,8°
Naloop
82,3 mm
Rijklaargewicht
201 kg (@ 90% benzinevolume)
Benzinetank
14 liter


BENZINEVERBRUIK

Benzineverbruik
4,9 l/100 km
CO2-waarde
113 g/km
Emissiestandaard
EURO 5+
De gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zijn gemeten volgens verordening 168/2013/EG. De cijfers voor brandstofverbruik zijn afgeleid van specifieke testomstandigheden en dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Ze weerspiegelen mogelijk niet de werkelijke rijresultaten.

SERVICE


Service interval
16.000 km of 12 maanden, wat eerst komt