Toprak: “Motogp? enkel bij fabrieksteam”

Toprak Razgatlioglu is momenteel hot stuff. Als huidige wereldkampioen bij de superbikes en de eerste man om Jonathan Rea’s hegemonie te doorbreken, lonkt een zijstap richting de koninginneklasse van de MotoGP… maar enkel en alleen als het kan op de voorwaarden van Toprak en zijn leermeester Kenan Sofuoglu (u ook wel bekend van zijn wereldtitels in de supersport).

Het nieuws werd naar buiten gebracht door het Duitse Speedweek dat een interview had met Sofuoglu. Die wil immers graag het beste voor zijn protégé, al lijken de eisen voor een fabrieksteam wel een ultiem spelletje hardball. Op de keeper beschouwd stellen de Turken Yamaha dan immers voor de keuze Razgatlioglu vs. Quartararo.

Yamaha: geen plan B

Morbidelli’s contract voor 2023 ligt immers al vast, al begrijpen we uiteraard ook wel dat Razgatlioglu niet zomaar de overstap richting GP’s zal maken om een leeg plekje te vullen. En dan is er uiteraard ook het standpunt van Yamaha dat in 2021 een slechte beurt maakte door gebrek aan ‘Plan B’. Het merk kwam halverwege het seizoen simpelweg toprijders tekort. Razgatlioglu is zonder twijfel de ideale invaller, als hij die rol tenminste op zich wil nemen.

Hoe dan ook: vanaf het moment dat Quartararo’s contract getekend is, zal deze onderhandeling in een versnelling komen met Razgatlioglu die wacht op 2024, of alsnog een zitje bij het satellietteam aanneemt. Tegen 2024 is het uiteraard nog de vraag of de 25-jarige Turk op niveau blijft presteren, net zoals Morbidelli of Quartararo. Om nog niet te beginnen over de overstap van een Superbike R1 naar de MotoGP M1. Want of Toprak’s techniek met het extreme remmen ook werkt in de MotoGP blijft een vraagteken.