FIM WK Supersport: 6(!) nieuwe motoren

Het WK Supersport was ooit één van de mooiste klassen in het motorrijden. Jong geweld dat niet de kansen kreeg of centen had voor het GP250 gebeuren, kon zich uitleven op woeste 600cc racers met torenhoge toerenbegrenzer. Jammer genoeg zakte de particuliere markt voor supersports in elkaar, waarna de fabrikanten het ook lieten afweten. Maar daar moet nu verandering in komen.

Supersportwedstrijden zijn intussen al bijna 10 jaar een Yamaha R6-cup met toevoeging van wat ZX-6’jes en occasioneel een verdwaalde MV Agusta F3. Logisch ook, want geen hond koopt nog een supersport voor op de weg en de Euronormen maken de ontwikkeling van hoogtoerige motoren erg duur en ingewikkeld. Honda’s CBR 600 RR en Suzuki’s GSX-R 600 RR worden al lang niet meer verkocht bij ons en dus werd het tijd voor een alternatief.

De FIM publiceerde recent deze lijst van toegelaten motoren, inclusief hun toerenlimiet, als manier om het speelveld gelijk te houden:

2022 WorldSSP Homologation and Rev Limits
MotorcycleTypeRev Limit
Ducati Panigale V22cy 955cc11,xxx rpm
Honda CBR600RR4cy 600cc16,400 rpm
Kawasaki ZX-6R4cy 600cc16,400 rpm
Kawasaki ZX-636R4cy 636cc16,xxx rpm
MV Agusta F3 6753cy 675cc15,800 rpm
MV Agusta F3 8003cy 800cc14,xxx rpm
MV Agusta F3 Superveloce3cy 800cc14,xxx rpm
Suzuki GSX-R6004cy 600cc16,400 rpm
Suzuki GSX-R7504cy 750ccxx,xxx rpm
Triumph 675R (Daytona)3cy 675cc15,500 rpm
Triumph ST765R3cy 675cc14,xxx rpm
Yamaha YZF-R64cy 600cc16,400 rpm

Opvallende nieuwkomers zijn de Ducati Panigale V2, Kawasaki ZX-636R, MV Agusta F3 800, MV Agusta F3 Superveloce Triumph Street Triple 765R en Suzuki GSX-R 750 – die laatste vooral met het oog op MotoAmerica.

Of dit zal volstaan om het kampioenschap nieuw leven in te blazen is maar zeer de vraag, al biedt het de teams in ieder geval meer keuze. Het MV Agusta 800 driecilinder platform is een leuke toevoeging die meer aansluit op de motoren die over de toonbank gaan, al blijft de Superveloce uiteraard een retrobike- wat op zich zou kunnen zorgen voor veel schermtijd en dus sponsoring.

De Panigale V2 en Kawasaki ZX-636R waren usual suspects, maar vooral de Triumph Street Triple is een vreemde keuze. Zouden de Britten nu eens eindelijk werk gaan maken van een kit ter vervanging van de Daytona? Een nieuwe Daytona homologatiemotor voor 2022 zit er volgens dit bericht alvast niet in, jammer genoeg.