Het WK Supersport was ooit één van de mooiste klassen in het motorrijden. Jong geweld dat niet de kansen kreeg of centen had voor het GP250 gebeuren, kon zich uitleven op woeste 600cc racers met torenhoge toerenbegrenzer. Jammer genoeg zakte de particuliere markt voor supersports in elkaar, waarna de fabrikanten het ook lieten afweten. Maar daar moet nu verandering in komen.
Supersportwedstrijden zijn intussen al bijna 10 jaar een Yamaha R6-cup met toevoeging van wat ZX-6’jes en occasioneel een verdwaalde MV Agusta F3. Logisch ook, want geen hond koopt nog een supersport voor op de weg en de Euronormen maken de ontwikkeling van hoogtoerige motoren erg duur en ingewikkeld. Honda’s CBR 600 RR en Suzuki’s GSX-R 600 RR worden al lang niet meer verkocht bij ons en dus werd het tijd voor een alternatief.
De FIM publiceerde recent deze lijst van toegelaten motoren, inclusief hun toerenlimiet, als manier om het speelveld gelijk te houden:
2022 WorldSSP Homologation and Rev Limits | ||
Motorcycle | Type | Rev Limit |
Ducati Panigale V2 | 2cy 955cc | 11,xxx rpm |
Honda CBR600RR | 4cy 600cc | 16,400 rpm |
Kawasaki ZX-6R | 4cy 600cc | 16,400 rpm |
Kawasaki ZX-636R | 4cy 636cc | 16,xxx rpm |
MV Agusta F3 675 | 3cy 675cc | 15,800 rpm |
MV Agusta F3 800 | 3cy 800cc | 14,xxx rpm |
MV Agusta F3 Superveloce | 3cy 800cc | 14,xxx rpm |
Suzuki GSX-R600 | 4cy 600cc | 16,400 rpm |
Suzuki GSX-R750 | 4cy 750cc | xx,xxx rpm |
Triumph 675R (Daytona) | 3cy 675cc | 15,500 rpm |
Triumph ST765R | 3cy 675cc | 14,xxx rpm |
Yamaha YZF-R6 | 4cy 600cc | 16,400 rpm |
Opvallende nieuwkomers zijn de Ducati Panigale V2, Kawasaki ZX-636R, MV Agusta F3 800, MV Agusta F3 Superveloce Triumph Street Triple 765R en Suzuki GSX-R 750 – die laatste vooral met het oog op MotoAmerica.
Of dit zal volstaan om het kampioenschap nieuw leven in te blazen is maar zeer de vraag, al biedt het de teams in ieder geval meer keuze. Het MV Agusta 800 driecilinder platform is een leuke toevoeging die meer aansluit op de motoren die over de toonbank gaan, al blijft de Superveloce uiteraard een retrobike- wat op zich zou kunnen zorgen voor veel schermtijd en dus sponsoring.
De Panigale V2 en Kawasaki ZX-636R waren usual suspects, maar vooral de Triumph Street Triple is een vreemde keuze. Zouden de Britten nu eens eindelijk werk gaan maken van een kit ter vervanging van de Daytona? Een nieuwe Daytona homologatiemotor voor 2022 zit er volgens dit bericht alvast niet in, jammer genoeg.