Recent doken online de eerste spypics op van KTM’s RC 990. Uit die foto’s kunnen we voorzichtig afleiden dat het hier gaat om een straatlegale, softere – en dus ook betaalbare – versie van KTM’s al reeds geïntroduceerde RC8 C, te zien op de foto hierboven. Die laatste is immers een in oplage gelimiteerd (en uitverkocht) pronkstukje, puur voor circuitgebruik.
Sinds de RC8 met zijn 1148cc en 152 pk het spelersveld verliet, wachten we al enige tijd op zwaardere gekuipte KTM’s. Ondanks de harde woorden van KTM Big Boss Stefan Pierer dat er nooit of te nimmer nog een gekuipte straatmotor ontwikkeld zou worden, lijkt het er nu op dat we een gekuipte variant van de 890R krijgen.
890 groeit naar 990cc?
Waar KTM de originele Duke 790 liet groeien tot een 890 lijkt het er nu op dat KTM de cilinderinhoud verder opboort naar 990cc. Ook het frame lijkt licht aangepast om meer ruimte te bieden aan de nieuwe longinhoud. Zoals gewoonlijk zetten de Oostenrijkers de motor op een flink dieet en krijgen we waarschijnlijk een van de lichtste motoren in de klasse voorgeschoteld.
Pk’s? Newtonmeters? Daar hebben we het raden naar, al hopen we dat de KTM in de richting gaat van Ducati’s V2 met zijn 152 pk. Zo krijgen we een heel interessante klasse, met hopelijk nog een R9 van Yamaha die gebaseerd is op de 120pk sterke MT-09. Een nieuwe generatie supersport motoren? Laat maar komen!