2021 was het jaar waarin de Belgische motormarkt zich na beperkte lockdowns corrigeerde als vervolg op een fikse stijging in 2020. Dit jaar verwachten we dus opnieuw ‘normale’ cijfers en hopen we dat de markt haar gestage groei verderzet. Januari bleek alvast een topmaand met +40% qua inschrijvingen, ongetwijfeld gestimuleerd door het zachte weer en dreigende leveringsproblemen.
Het is geen geheim dat onze maatschappij vandaag de dag geconfronteerd wordt met leveringsproblemen wat betreft halfgeleiders, chips en dus ook alle producten waarin deze verwerkt worden. Motorfietsen vormen geen uitzondering en lange levertijden zijn schering en inslag.
Toch doen de inschrijvingen in januari het goed, met enkele flinke stijgers binnen de top-10. Vooral Yamaha had nog wat goed te maken tegenover januari ’21, maar ook Honda, KTM, Harley, Piaggio, Triumph, en Ducati zetten mooie cijfers neer. Extra aandacht gaat naar CFMoto dat als eerste Chinese motormerk ooit de top-10 binnenkomt.
Marktleider BMW en ook Kawasaki noteren een lichte daling, mogelijks ondervinden ze al invloed van leveringsproblemen en maken ze deze cijfers later op het jaar goed.
Wat betreft de verkoop van elektrische motoren lijkt 2022 nog niet meteen voor de doorbraak te zorgen. Zero noteerde in januari 1 inschrijving en verder kregen er zo’n tien 125cc equivalent scooters een nummerplaat.
De januarimaand was traditioneel erg sterk in Belgiƫ dankzij het Salon van Brussel, al lijkt het doorbreken van die gewoonte vooralsnog geen impact te hebben op de inschrijvingscijfers. Er werd wel flink actie gevoerd voor salonacties bij de dealers. Door de beperkte leveringen, zagen die echter weinig nood om korting te geven en bleef het vaak bij enkele promoties op de accessoires. Deze inschrijvingscijfers plaatsen dus meer dan ooit een vraagteken achter de toekomst van het salon voor motorfietsen.