Jorge Lorenzo is niet gelukkig met de test in Sepang. Na slechts een 17de plek op de eerste testdag geeft hij toe dat hij zijn rijstijl zal moeten aanpassen.
“Tot nog toe kon ik op mijn instinct vertrouwen, maar dat is niet genoeg meer. Vandaag realiseerde ik me hoe anders de Yamaha en de Ducati zijn. Het zijn de meest verschillende motoren op de grid en om snel te zijn, heb je een andere stijl nodig. Hier gaat meer werk bij komen kijken dan ik dacht. Bovendien waren de banden die we vandaag hadden te hard.”
“Op de Ducati kan ik later remmen, al moet ik m’n rijstijl wel aanpassen.”
Verder wil Lorenzo ook zijn manier van remmen aanpassen: “Ik kon vroeger remmen op de Yamaha en rekenen op de hoge bochtensnelheid. Op de Ducati kan ik later remmen, al moet ik m’n rijstijl wel aanpassen. Ik begon op 3 seconden van de leiders en sta nu op 1,5 seconde. Er zit zeker vooruitgang in, al werd die spijtig genoeg gestopt door de regen. Dovizioso en Stoner zijn al erg snel, dus nu is het gewoon een kwestie van hard te werken.”
Winglets ‘Inside-out’
Ander nieuws uit Sepang van bij Yamaha, waar Rossi zonet de pitlane uitreed met een andere set kuipen. Hoewel de motorfiets van buitenaf fel trekt op het prototype waar hij gisteren mee reed, zie je op onderstaande foto duidelijk winglets aan de binnenzijde van de kuip. Dit zou de ideale oplossing kunnen zijn voor de nieuwe reglementering waarbij winglets op de buitenkant van de kuip verboden werden omwille van het veiligheidsrisico. Of de andere merken gelijkaardige kuipen gaan uitproberen is nog maar de vraag, net zoals welke kuipen we nu effectief op de startgrid zullen zien verschijnen in Qatar. To be continued.