We wisten het u een aantal weken geleden al te melden via Facebook, maar nu is het dus officieel: Jorge Lorenzo gaat naar Ducati voor 2017 en 2018.
Mocht je echter nog steeds niet overtuigd zijn, dan zou de aankondiging van Lin Jarvis’ aanwezigheid tijdens het pre-event van de persconferentie in Jerez je moeten overhalen. Het is zelden zo dat er een teambaas aanwezig is op die events, en als Jarvis’ er niet is voor een aankondiging van Lorenzo, dan zou er alleszinds iets vreemd aan de hand zijn. We hebben dit immers nog al eens meegemaakt toen Rossi eindelijk aankondigde dat hij in 2010 naar Ducati zou gaan. Tijd om de kristallen bol even boven te halen en te zien wat we de komende dagen mogen verwachten.
Toekomstvoorspelling
Op donderdag zullen Jorge Lorenzo en Lin Jarvis beide aanwezig zijn op het persevent en zal Lorenzo ongetwijfeld de allervaagste termen bovenhalen om te spreken over ‘nieuwe uitdagingen’, ‘volgende hoofdstukken van zijn carrière’, etc. De moeilijke vragen zullen beantwoord worden door Lin Jarvis, wat goed is voor Yamaha, maar slecht voor de pers. Jarvis kan beter vragen ontwijken dan de gemiddelde politicus en hij zal vooral zijn lof uiten voor Lorenzo. Op de vraag of het Yamaha-management hiervoor verantwoordelijk is door hun reacties na de Sepang-clash komt er hoogstwaarschijnlijk geen antwoord.
Later die dag, of mogelijk ook op vrijdag, zal Ducati een perconferentie houden waarin Ducati Corse-baas Gigi Dall’Igna en mogelijk Ducati CEO Claudio Domenicali het zullen hebben over waarom ze Lorenzo binnenhaalden. Zowel bij Ducati als Yamaha zal er in alle talen gezwegen worden over wie het tweede zitje in één van de fabrieksteams zal krijgen.
De rest van het seizoen 2016
Wat dit betekent voor de rest van het seizoen? Het lijkt een zekerheid dat Lorenzo op de Ducati kan testen in Valencia na de laatste race van het 2016 seizoen. Jarvis gaat waarschijnlijk niet bevestigen of Lorenzo op de Yamaha kan testen en of hij de volledige steun zal krijgen voor het komende seizoen, aangezien Lorenzo nog in de running is voor het kampioenschap. Een titel voor Lorenzo is een titel voor Yamaha en een kans om er volgend jaar zijn neus in te wrijven, mocht de Spanjaard het moeilijk hebben bij Ducati. Waarom zouden ze een kans weggooien om Lorenzo erop te wijzen wat hij had kunnen hebben?
Jorge Lorenzo’s beslissing zal gevolgen hebben voor dit seizoen. Hoewel hij vermoedelijk dezelfde upgrades zal krijgen als Valentino Rossi, zal hij geen onderdelen meer moeten testen voor 2017. Het ontwikkelingswerk zal dus voorbehouden zijn voor Rossi.
De échte motieven?
De echte motieven voor het vertrek van Lorenzo bij Yamaha zullen we pas op 1 januari 2017 te horen krijgen, wanneer zijn contract bij Yamaha vervalt. Tot dan is Lorenzo dus niet echt vrij om zich over zijn vertrek uit te spreken. En die vrijheid is zelfs relatief, want bv. Ducati legt strenge boetes op voor rijders die hun motorfiets of organisatie bekritiseren. Op 1 januari mogen we ons dus verwachten aan een interview met de Spaanse televisie of een ander medium waar Lorenzo goed mee overeenkomt. Wat de reden van zijn vertrek ook moge zijn, de kans is groot dat de clash in Sepang er voor een groot stuk tussen zit.
Lorenzo houdt zelf vast aan zijn onschuldigheid en claimt dat hij het slachtoffer is geworden van de vete tussen Rossi en Márquez. Toch werd hij bedreigd door fans en de Italiaanse media alsof hij een deel had in een Spaans complot. Daar komt bij dat Yamaha ook nooit enige moeite heeft gedaan om deze claims te weerleggen. Het Yamaha management bracht niets in tegen de bewering van Rossi en cancelde zelfs evenementen om de overwinning van Lorenzo’s overwinning te vieren.
Dit moet bij Lorenzo wel in het verkeerde keelgat geschoten zijn en terecht. Want de prestaties van beide Yamaha-rijders in 2015 waren schitterend. Yamaha weigerde echter om Lorenzo in de bloemetjes te zetten uit schrik dat ze zijn teamgenoot zouden beledigen. Een redelijk laffe daad van de Japanse constructeur, die nog wel eens zuur kan opbreken mocht Lorenzo volgend jaar goed presteren op de Ducati.
Is de Ducati snel genoeg?
Maar is Lorenzo goed genoeg om de Yamaha’s te verslaan op een Ducati, of wordt zijn Italiaanse avontuur even miserabel als dat van Rossi? Er zijn vele redenen om te geloven dat het dit keer anders zal gaan. Zowel de Desmosedici GP als de GP15 zijn competitieve machines die al successen behaald hebben. In 2010 won Stoner op de Ducati, maar dat had meer te maken met Stoner’s rijkwaliteiten dan de kwaliteiten van de Duc. Dit keer ligt het niet zozeer aan de vaardigheden van de rijders, dan wel aan de motorfiets zelf. En met één van de beste vier rijders van het moment aan boord, moet een overwinning dus mogelijk zijn.
Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.