De motorindustrie kijkt graag af van auto’s en zo vinden we op steeds meer tweewielers een keyless-sleutelsysteem terug. Nochtans staan deze systemen niet bekend om hun veiligheid.
Vooral de Europese motorbouwers, maar ook Aziatische luxescooters of Amerikaanse cruisers worden vaker en vaker voorzien van Keyless Ride. In plaats van een sleutel, hou je gewoon de elektronische chipsleutel op je lijf die via radiosignaal in contact staat met de motor. Het stuurslot kan via deze sleutel ontgrendeld worden en de ontsteking ingeschakeld.
Signaal opvangen en wegrijden
Een handig snufje dus, al houden autodieven zich al jaren bezig met het opsporen van veiligheidslekken in dit systeem. Ze bouwen zelf een eenvoudige radio-ontvanger en wachten dan in de buurt van de auto om het signaal op te vangen en op te slaan. Zodra ze dit hebben, kunnen ze probleemloos in de auto binnen.
…of met je motor wegrijden. Althans zo blijkt volgens een studie van de ADAC, zeg maar het Duitse Touring. De Duitsers testten de BMW R1200RS, Ducati Multistrada D-Air en KTM Super Duke R en kwamen tot de conclusie dat je alledrie de motoren bliksemsnel kan stelen met hulp van een zelfbouw radioversterkertje. ADAC doet daarmee een oproep naar de constructeurs om de boordelektronica beter te versleutelen, al onthouden wij voornamelijk één ding: slot erop.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd