Kawasaki vernieuwt ZX-10R gamma

Kawasaki heeft zonet haar nieuwe ZX-10RR voorgesteld. Qua looks verandert er zo goed als niets, maar de topspec ZX-10 is voortaan nog krachtiger en kan meer toeren draaien. Niet onbelangrijk, want zo kan Kawasaki’s WSBK-team volgend jaar nog performanter uit de hoek komen. We mogen spreken van een homologatiespecial, al is er wel meer aan de hand.

De gewone ZX-10R blijft de basis superbike binnen het Kawasaki-gamma die voor volgend jaar een nieuwe kleurstelling en een auto-blipper meekrijgt (quickshifter waarmee je ook zonder koppeling kan afschakelen). Verder werd het motorblok aangepakt voor een betere spreiding van de power, de vlakke koppelcurve onderin zou dus verleden tijd moeten zijn.

Een nieuw systeem voor de klepbediening zorgt voor meer power en bovendien is het makkelijker voor racers die hun blok willen tunen.

De klepbediening gebeurt voortaan door ‘finger followers’ die niet alleen lichter zijn, maar ook hogere toerentallen aankunnen. Niet onbelangrijk voor racers die hun motor willen tunen. Het standaard piekvermogen bedraagt 203pk. De nieuwe blokken zijn overigens te herkennen aan een rood geverfd cilinderkopdeksel.

Het nieuwe motorblok: een rooie kop en een betere powercurve, maar ook standaard met quickshifter up én down.

ZX-10RR: Homologatiespecial, slechts 500 stuks

De ZX-10SE krijgt alle vernieuwingen van de gewone ZX-10R mee, naast een andere kleurstelling. Maar hét grootste nieuws vinden we bij de ZX-10RR. Die krijgt bovenop de vernieuwing aan de cilinderkop ook titanium drijfstangen van bij Pankl. Dit Oostenrijkse bedrijf maakte eerder al furore in de Formule 1 en hielp nu dus mee aan Kawa’s homologatiespecial.

Niet onbelangrijk: er zijn nieuwe kleurtjes. Dit is de RR, gevolgd door de standaarduitvoering en de zwarte SE.

De bedoeling van Kawa is eenvoudig: het merk wil aan de top blijven in het WSBK. Nadat de racemotoren dit jaar minder toeren mochten draaien – dit is gelinkt aan het maximumtoerental van de productiemotor – wil Kawa volgend jaar de begrenzer wat hoger zetten. De  2019 ZX-10RR kan dus 600 toeren meer draaien dan zijn voorganger en er zullen amper 500 stuks van geproduceerd worden.

Een volledig testverslag van de nieuwe ZX-10RR volgt later deze week, want onze man zit in Japan klaar voor een eerste testrit. Voorlopig mocht er nog maar 1 rijder aan de slag, eentje die u misschien kent uit de World Superbikes…

Johnny Rea, de huidige WSBK kampioen presenteerde de ZX-10RR op Kawasaki’s testcircuit, Autopolis in Kumamoto, Japan.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.