Honda werkt aan een V4 superbike die in 2018 het levenslicht zal zien, ter ere van de 70ste verjaardag van het merk.
We hadden eerder al berichten opgevangen over een mogelijke V4-Superbike al bestond er toen nog onduidelijkheid of er ook nog een nieuwe Fireblade zou komen en wanneer deze motoren gepresenteerd zouden worden. Nu vernemen we via Australian Motorcycle News dat de RVF – of hoe hij ook zal heten – waarschijnlijk in 2018 wordt voorgesteld, terwijl de nieuwe Fireblade al iets vroeger op de planning staat.
Wat betreft het design van de motor, lijkt het erop dat Honda verder zal bouwen op de exotische RC213V-S, maar dan met enkele geldbesparende ingrepen. We verwachten ons aan een gietalu chassis i.p.v. een handgemaakt met carbon subframe, wat de productiekosten een stuk omlaag moet halen. AMCN vermeldt het bedrag van 40.000 euro als prijskaartje, al is dat voorlopig nog een wilde gok.
V4 voor het circuit, vier-in-lijn voor de straat
De nieuwe V4 zou de basis moeten worden van een WSBK-racemotor, waardoor de minimumproductie moet bestaan uit 500 stuks. Hiermee zou hij meteen in de voetsporen treden van legendarische HRC-motoren zoals de RC30, RC45 en iets later ook de RC51.
Als Honda eind dit jaar effectief uitpakt met een nieuwe Fireblade, dan zou het logisch zijn om de V4 nog een jaartje op te sparen tot de 70ste verjaardag. Het merk wil uiteindelijk zijn viercilinder motoren niet te fel in de schaduw zetten, van een nieuwe V4. Verder was er sprake van dat de Fireblade terug naar zijn roots zou gaan als een sportieve, maar straatgerichte motor. Ongetwijfeld meer nieuws hierover na de Intermot en EICMA motorbeurzen.