Na de 1200cc Bobber van Triumph, komt Honda met een kleine bobber op de markt: de CMX500 ‘Rebel’.
Volgens het officiële persbericht wil Honda een ‘een verfrissende nieuwe kijk op custom cool’ brengen met deze ‘aantrekkelijke en gemakkelijk te berijden motor die de eigenaars een grote tevredenheid zal bieden.’
Honda wil met andere woorden via de Rebel een stukje meepikken van de retro-taart nadat hun erg mooie, maar verschrikkelijk duur geprijsde CB1100 daar niet echt in slaagde. De Rebel pakt het daarom anders aan met een eenvoudig 500cc paralleltwinnetje dat we al kenden van in de CBR500R. De motor werd iets meer op koppel getuned en daarbij hoort een comfortabel rijwielgedeelte met een laag zadel, rechtop rijhouding en simpele styling. Hoeven we er nog bij te zeggen dat deze motor voornamelijk op een jong publiek mikt? Uiteraard is de CMX500 in A2-uitvoering beschikbaar.
Onze gok is dat dit model vooral in Noord-Amerika een alternatief kan bieden voor de veel duurdere H-D opstappers. Wat betreft de Europese markt, zal alles afhangen van het prijskaartje.
Volgend stukje proza uit het Honda persbericht wil ik jullie ook niet onthouden: “De motor moet passen in een levensstijl en attitude en moet het toestaan hun identiteit uit te drukken. Deze rijders hebben andere verwachtingen dan de mainstream motorrijders en de motoren waarvoor ze kiezen weerspiegelen hun stijl. Ze moeten passen bij hun imago en bovendien ruimte laten voor individualisering.”
Astemblieft, dankuwel!
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled, DOHC |
Engine Displacement (cm³) | 471cc |
No. of Valves per Cylinder | 2 |
Bore ´ Stroke (mm) | 67 x 66.8 |
Compression Ratio | 10.7 |
Max. Power Output | 33.5kW/8,500rpm |
Max. Torque | 44.6Nm/6,000rpm |
Oil Capacity | 3.2 litres |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 11.2L |
Fuel consumption | 26km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V |
ACG Output | 0.402kW |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet multiplate Hydraulic |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel Diamond |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) mm | 2,188 x 820 x 1,094 |
Wheelbase | 1488mm |
Caster Angle | 28° |
Trail | 110 |
Seat Height | 690mm |
Ground Clearance | 136mm |
Kerb Weight | 190kg |
Turning radius | 2.85m |
SUSPENSION | |
Type Front | 41mm Telescopic forks |
Type Rear | Showa with pro-link system |
WHEELS | |
Rim Size Front | 16M/C x MT3.00 |
Rim Size Rear | 16M/C x MT3.00 |
Tyres Front | 130/90-16M/C 67H |
Tyres Rear | 150/80-16M/C 71H |
BRAKES | |
ABS System Type | Two channel |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | Digital |
Headlight | Bulb 55W |
Taillight | Bulb 8.3W |