U las het hier een maand geleden reeds, maar nu pakt Honda officieel uit met het nieuws over een nieuwe Dax. Zoals verwacht wordt het een 125cc op basis van de Monkey en MSX, maar dit keer met toevoeging van de klassieke Dax Styling en een automatische centrifugaalkoppeling, zoals op de originele Dax. Hieronder lees je het volledige persbericht incl. fotogalerij.
Wat je meteen zal opvallen is dat Honda erin slaagde om de elementen van zowel de OT als NT types Dax te koppelen aan een modern design…met toevoeging van een gigantische airbox aan de linkerzijde. Net zoals het geval was bij de oudere types Dax, zullen hier ongetwijfeld snel aftermarket oplossingen voor komen, net zoals andere uitlaten, handkoppelingen (van de MSX en Monkey?) en ga zo maar door. Bij MaxxMoto zijn we vooral blij dat dit nostalgische model z’n rentree maakt!
23YM HONDA ST125 DAX
Embargo: 14 maart 2022
Modelvernieuwingen: Na een afwezigheid van 41 jaar in Honda’s Europese line-up, springt de nieuwe Dax opnieuw vrolijk uit de startblokken – en voegt zich bij de Monkey en de MSX125 Grom in Honda’s minibike line-up. Hij is authentiek, robuust en biedt eenvoudig rijplezier. Hij heeft een frame van geperst staal, een 31mm USD-voorvork, 12-inch wielen en een luchtgekoelde SOHC tweeklepsmotor met vier versnellingen en centrifugaalkoppeling. Volledige LED-verlichting, een compact en negatief LCD-scherm en een handvat voor de passagier completeren de volledige specificatielijst. De tijdloze aantrekkingskracht van de onmiskenbare Dax-styling is iets wat geen specificatieblad kan vatten.
Inhoud:
1 Introductie
2 Modeloverzicht
3 Belangrijkste kenmerken
4 Oorsprong van de Dax
5 Mijlpalen
6 Technische specificaties
1. Introductie
Honda’s rist minimotoren heeft een gevoelige snaar geraakt bij zowel jonge als oude motorrijders. De vernieuwde Monkey 125 doet de harten sneller kloppen en doet terugdenken aan de gouden jaren zeventig, terwijl het tegelijkertijd een uiterst modern, compact en funky stadsvoertuig is voor rijders van elke leeftijd. De MSX125 Grom is niet alleen geschikt voor de ‘Generation Y’, maar ook als perfect paddocktransport in de wereld van de auto- en motorraces.
Voor 2023 komt er een nieuwe motor bij. De ST125 Dax oogt dan wel zo authentiek als het origineel uit 1969*, maar levert door en door 21e-eeuwse prestaties via chassis, motor en ergonomie. De meest recente versie van de Dax werd van 1995 tot 2003 voor de Japanse markt geproduceerd. Het recente Europese succes van zijn broers en zussen heeft zijn terugkeer bespoedigd, en zijn ondeugende charme en gemakkelijke rijgedrag bezorgen de ST125 Dax een extra laag van begeerlijkheid.
Natuurlijk zal nostalgie een rol spelen bij de aantrekkingskracht van de Dax op rijders van middelbare leeftijd – rijders die in hun jeugd misschien een Dax hebben gehad en blij zijn met de terugkeer ervan. Maar die ‘retro’-factor is minstens even belangrijk voor jongere rijders; dit is échte retro, geen namaak. Een eigen stijl maakt het verschil en de Dax heeft die in overvloed, dankzij de vorm van het iconische T-vormige frame. Zo heeft de motor ook zijn naam gekregen: het frame, dat zich uitstrekt van onder het zadel tot aan het stuur en bovenop de kleine 12″ wielen zit, doet denken aan de door iedereen geliefde teckel. Of Sausage Dog, om ‘m zijn alledaagse Engelse naam te geven…
Uniek, gemakkelijk, bruikbaar en onwaarschijnlijk leuk. Dat is de nieuwe Honda Dax. Een trouwe, oude vriend is terug.
*Zie Dax Mijlpalen hieronder.
2. Modeloverzicht
Simpliciteit troef op de nieuwe Dax, zoals het hoort. Een stalen frame zorgt voor sterkte en herbergt ook de brandstoftank, terwijl de 31mm USD-vork, dubbele achterschokdempers en 12-inch wielen met dikke ballonbanden zorgen voor een vederlicht stuurgedrag en uitstekende afvering. De hydraulische remklauwen bijten zowel voor- als achteraan in remschijven, uiteraard ondersteund door ABS.
De 124 cc SOHC tweeklepsmotor is robuust en zuinig, en het vermogen wordt lineair afgeleverd met een soepel koppel. Een centrifugaalkoppeling regelt het schakelen tussen de vier versnellingen, zodat er geen op het stuur gemonteerde koppelingshendel nodig is. Draaien en wegrijden dus, zonder het plezier te verliezen van het traditionele schakelpedaal aan je linkervoet.
Alle verlichting is LED en een rond LCD-display geeft precies weer wat de rijder moet weten. Voor de passagier voorziet Honda een verchroomde handgreep.
De 23YM Dax zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:
Pearl Nebula Red
Pearl Cadet Grey
3. Belangrijkste kenmerken
3.1 Styling & Chassis
- T-vormig frame van geperst staal, dat uitstekende rijeigenschappen combineert met de typische looks
- 31 mm USD-vork, dubbele achterschokdempers en 12-inch wielen zorgen voor een soepele rit
- Hydraulische schijfremmen voor en achter met ABS
- Volledige LED-verlichting en LCD-instrumentendisplay
Hoewel de Dax klein is, is er ruim voldoende plaats om comfortabel te rijden. Ook voor twee volwassenen.
De styling valt nagenoeg volledig toe te schrijven aan het frame; alles is eraan bevestigd of wordt erin vastgehouden, wat de Dax zijn onmiskenbare retrolook geeft. Dat geldt ook voor alle andere onderdelen: het dikke duozadel – de zithoogte bedraagt slechts 775 mm – het verchroomde, hooggeplaatste stuur en de op een crossmotor geïnspireerde, hoge uitlaatdemper uit de jaren zeventig met geboord, gesleufd en verchroomd hitteschild. Het middendeel van het frame draagt een zwarte streep met ‘Dax’ in een eigenzinnig lettertype, vlak naast het klassieke Honda Wing-logo dat dit bijzondere, motorische erfgoed markeert. Een unieke finishing touch komt in de vorm van een cartoonafbeelding van een teckel.
Een verchroomd spatbord voert de boventoon en huist onder de opmerkelijke ronde koplamp. Om de lichtbron van extra charme te voorzien, zijn speciale ronde LED’s gebruikt en zitten de richtingaanwijzers/ positielichten aan de voorzijde precies tussen dim- en grootlicht in. Het compacte instrumentdisplay is een rond, negatief LCD-scherm, terwijl het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn geïnspireerd op de koplamp en ook in LED zijn uitgevoerd.
Er is een knappe chromen handgreep voor de passagier om vast te houden, terwijl een kettingkast de ketting weghoudt van weersinvloeden en losse kleding. Een bagagerek voor achterop en handvatverwarming zijn als optie verkrijgbaar.
Het iconische T-vormige frame herbergt de brandstoftank, lijkt tot in de details op het origineel en is gemaakt van geperst staal – zij het met moderne technische knowhow. De balhoofdhoek en naloop zijn vastgesteld op 24,9°/84 mm met een wielbasis van 1.020 mm. Het rijklaargewicht bedraagt amper 107 kg.
De 31 mm USD-vork zorgt voor een soepele veerrespons en, in combinatie met het brede stuur, voor een eenvoudig stuurgedrag. Dubbele achterschokdempers zijn afgesteld voor een een comfortabele rit, zelfs met een duopassagier. Om de zwarte 12-inch velgen (van de supercoole MSX125 Grom) liggen dikke, ballonbanden; 120 mm breed vooraan en 130 mm achteraan. Ze zorgen voor stevige grip en een soepele wendbaarheid onder alle omstandigheden.
Eén-kanaals ABS regelt de remkracht. Hydraulische remklauwen voor- en achteraan bijten in schijven met een diameter van respectievelijk 220 en 190 mm.
3.2 Motor
- 124cc, luchtgekoelde SOHC tweeklepper produceert 6.9 kW (9,4 pk) en 10.8 Nm koppel
- Spanningsvrije centrifugaalkoppeling en vierversnellingsbak
- Verbruik van 63.7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC mode)
De 124 cc luchtgekoelde motor van de Dax is afgeleid van de nieuwe Super Cub C125 – flexibel, efficiënt en duurzaam – en heeft een SOHC tweekleps cilinderkop, met relatief lange slag en hoge compressie; de boring bedraagt 50 mm, de slag 63.1 mm met een compressieverhouding van 10.0:1. Het maximumvermogen van 6,9 kW wordt bereikt bij 7.000 t/min, met een maximumkoppel van 10,8 Nm bij 5.000 t/min.
Dankzij de potige prestaties van het blok kan je zelfs met z’n tweeën een kruissnelheid van 90 km/u halen, met een pittige acceleratie vanaf lage snelheid – exact wat nodig is voor een heerlijke rit in de stad.
Aan de linkerkant van de motor zorgen de kenmerkende ovale luchtkast, het filter en de verbindingsbuis voor een vlotte en efficiënte luchtstroom, wat zorgt voor een heldere gasrespons en goede rijeigenschappen. De opstaande uitlaatdemper en het hitteschild doen denken aan het gouden motortijdperk van de jaren ’70. Een enkele katalysator is alles wat nodig is; dankzij de nauwkeurige afstelling van de ECU en de efficiënte verbranding van de motor wordt voldaan aan de EURO5-norm.
In overeenstemming met het relaxte en eenvoudige rijgevoel is de versnellingsbak een vierbak (met neutraal onderaan) die wordt bediend via een centrifugaalkoppeling, zonder de nood aan een koppelingshendel. Bij stilstand selecteert de rijder gewoon de gewenste versnelling met het schakelpedaal. Wanneer het gas wordt geopend, werkt de koppeling automatisch en doet dit bij elke overbrenging, omhoog of omlaag.
Diverse wrijvingsarme technologieën, zoals een offsetcilinder en roltandwielen in de kop, zorgen voor een indrukwekkend brandstofverbruik van 63,7 km/l (1,57 l/100 km, WMTC-modus). Dit geeft de Dax een actieradius van ca. 240 km uit de 3.8-litertank.
4. Oorsprong van de Dax
In 1967 werd de Monkey Z50M geïntroduceerd als antwoord op de vraag naar een ‘vrijetijdsmotor’ voor de Amerikaanse en Europese markten. Hoewel hij, vooral in Amerika, goed onthaald werd door zowel volwassenen als kinderen, dankzij zijn verstelbare zithoogte en de mogelijkheid om ‘m in een auto te laden, vroeg het Amerikaanse Honda in 1969 om een grotere motor voor zijn klanten. Maar wel één die nog steeds de geest van de Monkey ademde.
Na een bezoek aan de VS om die vraagstelling beter te begrijpen, ontwikkelden de ingenieurs, geïnspireerd door het T-vormige frame van de in Japan populaire CS90, de Dax. Die werd iets lager en langer dan de Monkey. Daardoor konden ook volwassenen meer ontspannen rijden, en was een rit met passagier mogelijk. De brandstoftank, bekabeling en andere onderdelen werden ondergebracht in het T-vormige frame om een uniek, maar ook eenvoudig – en nu iconisch – ontwerp te creëren.
5. Dax mijlpalen
1969 ST50/70 Dax Honda
De originele Dax, gebouwd voor de exportmarkten van Europa en de VS, was handig, wendbaar en gemakkelijk te berijden. Hij viel in de smaak bij zowel die-hard motorrijders als recreatieve gebruikers omdat hij gewoon leuk was. Dit is de motor die vele reizen op twee wielen heeft ingeluid.
De motor was gebaseerd op de beproefde Super Cub motor, maar met de toevoeging van modificaties aan zowel het inlaat- als uitlaatsysteem om meer koppel te leveren in het lage en middenbereik.
De Dax was verkrijgbaar in een 50 cc- en 70 cc-versie en was voorzien van een automatische centrifugaalkoppeling met 3 versnellingen, telescopische voorvork, hydraulische achterwielvering en brede banden met een uniek loopvlakprofiel voor stabiliteit en bestuurbaarheid, zelfs off-road.
1972 ST90 Mighty Dax
De ST90 Mighty Dax had een stijver T-vormig frame, bredere, meer rechtopstaande ‘mini ape’ stangen, een hoog voorspatbord en een grotere motor die voor meer snelheid en acceleratie zorgde. De nieuwe, grotere 14 inch wielen werden uitgerust met semi-offroad banden om de rijeigenschappen en de stabiliteit te verhogen, zelfs naast het asfalt.
1973 CY50 Nauty Dax
De Nauty Dax was gericht op de vrijetijdsmarkt voor campers en werd ontwikkeld om nog betere rijeigenschappen en stabiliteit op ruw terrein te bieden. Veranderingen aan de kleptiming en de eindaandrijving – nu met 4 versnellingen – verhoogden het koppel in het lage tot middelhoge bereik. Met een nieuwe uitlaat, brandstoftank, zijkappen en unieke rechthoekige koplamp, kreeg de Nauty Dax ook een getrapt zadel en een funky livrei. Het nieuwe lichte en stijve diamantframe en de nieuwe dikke ballonbanden zorgden ervoor dat de motor gemakkelijk over ruw kampeerterrein rolde.
1995 ST50 Dax
Na 14 jaar keerde de Dax terug op de Japanse markt. Alle iconische designelementen bleven behouden – een geperst stalen ruggengraatframe, telescopische vering, brede inklapbare stuurhelften, verchroomd spatbord, uitlaatdemper en blokbanden – en werden aangevuld met een langer zadel. De 50cc-motor was voorzien van een automatische nokkenaskettingspanner en een magneto-ontsteking voor gemakkelijk starten. De ST50 Dax werd acht jaar lang geproduceerd en verdween uiteindelijk in 2003 van de markt.
2022 ST125 Dax
Met zijn nuttige, bruikbare 124cc-motorblok, vierversnellingsbak en centrifugaalkoppeling is de Dax een welgekomen terugkeer voor Honda’s minibikes, naast de Monkey en de MSX125 Grom.
AFBEELDING VOLGT
6. Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Luchtgekoelde SOHC 4-takt met 2 kleppen |
Inhoud | 124 cc |
Boring x Slag | 50,0 x 63,1 mm |
Compressie verhouding | 10,1:1 |
Max. Vermogen | 6,9 kW bij 7.000 omw/min |
Max. Koppel | 10,8 Nm bij 5.000 tpm |
Geluidsniveau | 79,2dB |
Olie capaciteit | 1 liter |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI |
Tankinhoud | 3,8 liter |
Verbruik | 63,7 km/l |
CO2-uitsoot | 35 g/km |
ELECTRONICA | |
Accu | 12V 3.5 Ah |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte meervoudige platenkoppeling en automatische centrifugaalkoppeling |
Transmissie | 4 versnellingen roterend |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Ruggengraatframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 1.760 x 760 x 1.020 mm |
Wielbasis | 1.020 mm |
Balhoofdhoek | 24.9° |
Naloop | 84 mm |
Zadelhoogte | 775 mm |
Grondspeling | 180 mm |
Rijklaargewicht | 107 kg |
VERING | |
Type voor | Telescopische 31 mm USD-vork, 100mm veerweg |
Type achter | Dubbele schokdemper, veerweg 120 mm |
WIELEN | |
Voorband | 120/70-12M/C 51L |
Achterband | 130/70-12M/C 56L |
Voorwiel | 5-spaaks gegoten aluminium |
Achterwiel | 5-spaaks gegoten aluminium |
REMMEN | |
Remsysteem | Eénkanaals ABS |
Type voor | Hydraulische schijfrem van 220 mm met IMU-gebaseerd ABS |
Type achter | Enkele 190 mm hydraulische schijfrem |
INSTRUMENTEN EN ELEKTRONICA | |
Instrumenten | LCD-display |
Koplamp en achterlicht | LED |
Alle specificaties zijn provisoir en onderhevig aan veranderingen zonder mededeling.
De opgegeven cijfers zijn het resultaat van metingen door Honda onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests werden uitgevoerd op de rollenbank met een standaardversie van het voertuig met één rijder en geen verdere uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je het voertuig onderhoudt, het weer, de baanconditie, bandendruk, installatie van accessoires, bagage, gewicht van rijder en passagier en andere factoren.