Ducati presenteert Panigale V4 SP2:

Ducati pakt uit met hun meest exclusieve sportmotor aller tijden. De Panigale V4 SP2 tilt de 2022 Pani V4 naar een hoger niveau met lichtere carbon wielen, Brembo Stylema R remmen, een droge koppeling, lichter 520 ketting en een GPS module als standaard. De prijs schiet ook de hoogte in: 35K in België en 45K in Nederland. Oh, en om er echt alle PK’s uit te halen ben je nog eens 4,5k kwijt aan een Akra.

Goedkoop ging de nieuwe Sport Production nooit worden, al krijgen we toch de indruk dat Ducati de koe soms serieus wil uitmelken. We overlopen even de belangrijkste updates ten opzichte van de gewone 2022 Panigale V4 S.

Carbon wielen zijn de beste manier om het onafgeveerde gewicht naar omlaag te krijgen en deze vijfspaaks velgen zijn 1,4kg lichter dan die van de V4 S. Dat zorgt voor een stuk minder wielinertie en dus een lichter stuurgevoel. De Brembo Stylema’s worden vervangen door Stylema R’s met MCS hoofdremcilinders: volledig instelbaar, lichter dan de gewone Stylema’s en vooral beter koelend op de meest veeleisende circuits.

Eén van de ultieme pronkstukken is de STM-EVO SBK droge koppeling (die je overigens ook apart kan kopen bij STM) waardoor je soepeler zou schakelen…al willen wij er vooral eentje voor het rinkeldekinkel geluid. Een andere opvallende wijziging is de keuze voor een 520 ketting die samen met de Rizoma voetsteunen het gewicht wat omlaag haalt. Bij De V4SP krijg je uiteraard ook een track kit met alu stukjes om de gaatjes voor de spiegels af te dekken, spullen om de nummerplaat te verwijderen, en een open carbon koppelingsdeksel.

De laatste extra is een standaard GPS-module waarmee je steeds de automatische laptimer kan gebruiken op circuit en je data gemakkelijk kan analyseren. Tot voor een paar jaar voorbehouden voor de jongens in de GP’s…

Blijft het een hoop geld? Absoluut. Maar als dat het probleem is, dan ben je bij een Ducati Panigale simpelweg nooit aan het juiste adres.



Persbericht:

Ducati presenteert de Panigale V4 SP2: “The Ultimate Racetrack Machine”
 De Panigale V4 SP2 is het topmodel van de Ducati supersportmotoren: een speciale, sensationele versie voor circuitrijden, nog intuïtiever en gemakkelijker, ook voor niet-professionele rijdersCarbon velgen, Brembo Stylema R® remklauwen, MCS radiale hoofdremcilinder, droge koppeling, 520 ketting, billet voetsteunen en een speciale kit voor circuitgebruik: de technische specificaties van de “SP” halen het maximum uit de race-eigenschappen van de Panigale V4 en omvatten alle verbeteringen die aan de 2022 versie werden aangebrachtDe Panigale V4 SP2, die in een genummerde serie wordt geproduceerd, wordt gekenmerkt door de “Winter Test” kleurstelling en een reeks details van carbon

Borgo Panigale, Bologna, 10 maart 2022 – In de negende en laatste aflevering van de Ducati World Première 2022 webserie, onthulde Ducati de nieuwe Panigale V4 SP2 aan liefhebbers: een speciale motorfiets in een genummerde serie, ontworpen om de passie voor het rijden op het circuit volledig te ervaren, waardoor de prestaties van de Panigale V4 nog verder worden verbeterd (directe link naar de video hier) .

De Ducati Panigale familie is de maximale expressie van de voortdurende uitwisseling van informatie en technologie van de racewereld naar de productiemotoren en met elke nieuwe versie gaat de evolutie jaar na jaar verder, net zoals dat gebeurt met de Ducati Corse prototypes. De “SP2” is het model waarmee Ducati de sportiviteit van de Panigale V4 naar het hoogtepunt brengt . De 2022 versie van de Panigale V4 heeft de meest significante evolutionaire stap genomen sinds het begin, en is in elk aspect verbeterd: aerodynamica, ergonomie, motorblok, chassis en elektronica.

De Panigale V4 SP2 onderscheidt zich door zijn uitrusting met de typische technische specificaties van de afkorting “SP” (Sport Production) die gecombineerd zijn met alle verbeteringen die de Ducati ingenieurs hebben aangebracht aan de Panigale V4 2022 om de meest best presterende Panigale ooit te creëren. 
De “SP2” versie heeft een nog krachtiger remsysteem, lichtgewicht carbon velgen, eindaandrijving en droge koppeling afkomstig van de WorldSBK motoren, race voetsteunen en een reeks van carbon onderdelen. De motorfiets wordt ook geleverd met een kit voor circuitgebruik, bestaande uit billet aluminium covers voor het verwijderen van achteruitkijkspiegels *, een kit voor het verwijderen van de kentekenplaathouder * en een open carbon koppelingsdeksel *.
Het resultaat is “The Ultimate Racetrack Machine”: een speciaal model, ideaal voor de niet-professionele rijder die circuitdagen wil meemaken en zijn eigen records wil uitdagen.

De Panigale V4 SP2 wordt gekenmerkt door de speciale “Winter Test” kleurstelling , waarin het matzwart van de kuipdelen wordt gecombineerd met de matte carbon afwerking van de velgen en winglets, contrasterend met de felrode accenten en de schittering van de zichtbare geborstelde aluminium tank. De winglets met dubbel profielontwerp zijn voorzien van de Italiaanse vlag die ook op de officiële Panigale V4 R SBK is afgebeeld. Het onderste deel van de kuip onderscheidt zich door de aanwezigheid van het Ducati Corse logo in het gebied van de nieuwe warme lucht extractie openingen en door een rood detail met de naam van de motorfiets, ook aanwezig op het zwarte zadel van dubbel materiaal. De kroonplaat is machinaal uit massief materiaal vervaardigd en toont het progressieve nummer van de motorfiets, waardoor elk model uniek is.

Het hart van de Panigale V4 SP2 is de 1.103 cc Desmosedici Stradale uit de MotoGP: een V4 met tegengesteld draaiende krukas, uitgerust met veel koppel vanaf lage toerentallen en in staat om de race spirit van de motorfiets op het circuit tot uitdrukking te brengen. Voor 2022 is de Desmosedici Stradale verbeterd met de introductie van specifieke technische elementen, die het mogelijk hebben gemaakt het vermogen te verhogen en de gasrespons te verbeteren.
Dankzij deze ingrepen en een nieuwe specifieke mapping levert het motorblok van de Euro 5-versie 215,5 pk bij 13.000 omw/min, met een vermogenstoename van 1,5 pk ten opzichte van de Panigale V4 2021, die oploopt tot 2,5 pk boven de maximale vermogenspiek bij 14.500 omw/min**.
Om het volledige potentieel van dit motorblok te benutten, zijn er speciale koppelcurves per versnelling en vier verschillende Power Modes (Full, High, Medium, Low) ontwikkeld door Ducati. De Full en Low configuraties zijn nieuw ontwikkeld, terwijl de High en Medium configuraties gebruik maken van een nieuwe strategie.

Bij gebruik op het circuit kunnen de prestaties van de Desmosedici Stradale verder worden verbeterd met de nieuwe volledige titanium Ducati Performance race-uitlaat, ontwikkeld in samenwerking met Akrapovič en beschikbaar als accessoire. 
Deze uitlaat is uitgerust met hoge geluiddempers naast de achterkant en is opnieuw ontworpen om de prestaties te verhogen en het geluid te beperken, waardoor iedereen de mogelijkheid heeft om met een volledige race-uitlaat te rijden, zelfs op circuits met de meest strenge geluidslimieten. Met deze uitlaat wordt de Panigale V4 SP2 vijf kg lichter, waardoor het drooggewicht van de motorfiets op slechts 168 kg komt. De Akrapovič uitlaat garandeert ook een vermogenstoename van 12,5 pk, waardoor de maximumwaarde op 228 pk komt, terwijl het maximumkoppel stijgt naar 131 Nm.

De link met de motorfietsen die deelnemen aan het Superbike World Championship komt nog duidelijker naar voren in de “SP2” versie van de Panigale V4. Aan de “circuitgeoriënteerde” versnellingsbak van de Panigale V4 2022 is een lichtere eindaandrijving met een 520 ketting en een STM-EVO SBK droge koppeling toegevoegd. Deze koppeling garandeert een effectievere anti-hopping functie bij extreem gebruik van de motorfiets op het circuit en een grotere vloeiendheid in alle fasen van “off throttle” in vergelijking met de oliebad koppeling van de Panigale V4 S. De STM-EVO SBK koppeling biedt ook de mogelijkheid om het “mechanische” motorrem niveau aan te passen door te kiezen voor een andere secundaire veer uit de beschikbare in de Ducati Performance accessoires catalogus.

Het chassis van de Panigale V4 SP2 omvat een aluminium voorframe dat de Desmosedici Stradale als dragend element gebruikt. De aluminium achterbrug en de onderstel van gegoten aluminium zijn rechtstreeks verbonden met het motorblok. Het scharnierpunt van de achterbrug is zo geplaatst dat het anti-squat effect wordt vergroot, dat wil zeggen de vermindering van het wegzakken van de achterkant bij het uitkomen van bochten en bij het opnieuw opendraaien van het gas, waardoor de motorfiets stabieler wordt bij het accelereren.

Het veersysteem is voorzien van een elektronisch geregelde onder druk staande Öhlins NPX25 / 30 met een veerweg van 125 mm aan de voorzijde, die gebruik maakt van een cartridge-demping onder druk die is afgeleid van die van racevorken. Deze voorvork, in combinatie met de Öhlins TTX36 schokdemper en met de elektronische stuurdemper, ook van Öhlins, vormt de tweede generatie van het Smart EC 2.0 systeem dat gekenmerkt wordt door OBTI (Objective Based Tuning Interface) logica die, werkend “op basis van doelstellingen” en niet op basis van clicks, de rijder een veel intuïtiever beheer mogelijk maakt dan traditionele systemen.

Om de prestaties op het circuit en de dynamische kwaliteiten van de Panigale V4 verder te verbeteren, is de “SP2”-versie uitgerust met hoogwaardige velgen van carbon met 5 spaken , 1,4 kg lichter dan de aluminium gesmede velgen van de Panigale V4 S. De carbon velgen garanderen een aanzienlijke vermindering van de massatraagheid (-26% aan de voorkant, -46% aan de achterkant) ten gunste van de wendbaarheid, lichtheid bij richtingsveranderingen en een groter gemak bij het nemen van bochten.

De Panigale V4 SP2 is ook uitgerust met exclusieve Brembo Stylema R®-remklauwen voor, die een hoge remkracht in combinatie met uitzonderlijke consistentie van de prestaties garanderen, zelfs tijdens een lange getimede sessie zonder veranderingen aan de slag van de remhendel. De remklauwen worden bediend door een radiale MCS-pomp (Multiple Click System) van Brembo , waarmee de wielbasis snel en eenvoudig kan worden aangepast op drie configuraties om het remgevoel aan te passen. De voorremhendel is uitgerust met een “remote adjuster”, waarmee u de stand kunt aanpassen door op een knop op de linker handgreep te drukken, zoals het geval is op racemotoren. Op de “SP2”-versie tenslotte zijn de rem- en koppelingshendels aan de uiteinden gefreesd om de luchtweerstand te verminderen.

Een ander essentieel element dat de Panigale V4 SP2 kenmerkt, is de uitrusting met Rizoma voetsteunen van geanodiseerd aluminium met hielbeschermers van carbon. De voetsteunen zijn volledig verstelbaar en maximaliseren de bodemvrijheid voor een effectiever gebruik op het circuit. Deze race-voetsteunen bieden veel grip voor de laarzen, essentieel voor het rijden op de limiet op het circuit. Verder dragen ze bij aan een volledig opnieuw ontworpen ergonomie in 2022 met de nieuwe tank en zadel vormen, bestudeerd om de controle te verbeteren en het meeste uit de prestaties van de Panigale V4 te halen, zowel tijdens een snelle ronde als tijdens een langere sessie.

De Panigale V4 SP2 is voorzien van een elektronisch pakket met bedieningselementen die alle fasen van het rijden regelen, waarvan de gebruiksparameters standaard zijn gekoppeld aan de 4 rijmodi (Race A, Race B, Sport, Street).
Alle elektronische parameters van de motorfiets kunnen duidelijk worden gevisualiseerd dankzij het dashboard en de “Track Evo”-displaymodus , afgeleid van de modus die in de MotoGP wordt gebruikt. In dit scherm beweegt de toerenteller op een horizontale schaal die zich in het hoogste deel van het instrument bevindt, oftewel het meest zichtbaar is, en de aanduiding van de ingeschakelde versnelling bevindt zich in het midden van het scherm. In het rechter gedeelte van het scherm zijn vier verschillend gekleurde sectoren, elk gewijd aan een elektronische regeling (DTC, DWC, DSC, EBC). Deze sectoren lichten afzonderlijk op wanneer de elektronica met een bepaalde parameter bezig is, en blijven zo lang branden tot de rijder heeft bepaald welke indicator geactiveerd is. Deze signalisatie vergemakkelijkt de taak van de rijder om te begrijpen welke regeling heeft gewerkt, zodat hij nauwkeuriger en tijdiger kan ingrijpen op de keuze van het optimale niveau en sneller betere prestaties kan bereiken. De linker sector vult de informatie aan met de chronometer, het aantal afgelegde ronden en de snelheid.

Op de “SP2” versie is de GPS module standaard, waardoor de automatische rondetijd functie kan worden geactiveerd, die direct de indicatie geeft van twee tussentijden van het circuit waarop u aan het rijden bent. Bovendien, door het laden van de Slick Ducati Performance Software (beschikbaar als accessoire), Ducati Traction Control curves speciaal ontwikkeld voor slick en regenbanden zijn beschikbaar en de mogelijkheid van het opslaan van de coördinaten van vijf verschillende circuits is geactiveerd, evenals vijf extra volledig aanpasbare Riding Modes. Tot slot, dankzij de Ducati Data Analyzer, standaard op de SP2, is het mogelijk om een grondige analyse van alle prestatiegegevens uit te voeren.

De nieuwe Panigale V4 SP2 is vanaf april 2022 beschikbaar in een single-seater configuratie in “Winter Test” kleurstelling *** voor 39.490 Euro in België en 45.990 Euro in Nederland. Vraag uw officiële Ducati dealer naar de beschikbaarheid.