Hazan bouwt 1190 Rally SM!

Maxwell Hazan is zonder twijfel een van de beste custombouwers van onze tijd. Dit keer liet hij zijn kunsten los op KTM’s 1190 Adventure om te eindigen bij een kruising tussen een supermotard en een rallymotor.

Sinds de New Yorkse motorbouwer zijn werkplaats verhuisde naar L.A. rijdt Hazan zelf met een KTM 950 Supermotard die duidelijk ook andere rijders inspireerde. Dit keer kreeg hij de opdracht van een klant om een 1190 Adventure om te bouwen tot asfaltgerichte racemachine, maar dan wel met iets meer comfort. Het resultaat is een motor die bijna zo in de Husqvarna lineup zou passen, hetzij met enkele peperdure goodies die je niet zomaar op iedere motor ziet.

Het ‘H’ logo van Hazan mag in combinatie met de kleurstelling dan wel Husqvarna trekjes hebben, al deed hij voor de vering beroep op Öhlins en niet op het huismerk van de KTM-group (WP). Daaraan gekoppeld zien we een dikke set Marchesini wielen met Pirelli rubber en Brembo remklauwen die vooraan gekoeld worden door carbon airducts. Carbon is ook het sleutelwoord voor het bodywork, want deze motor met zo’n 160 pk verliest serieus gewicht t.o.v. het catalogusmodel. Droog zet hij amper 160kg op de weegschaal.

Andere snufjes die we zien zijn de flink aangepaste alu benzinetanks – een van Hazan’s typische stijlkenmerken – met ook nog een dikke cross-stuurdemper en een apart ingewerkt extra dashboard (vermoedelijk als laptimer/datalogger). Tot slot noteren we nog de prachtige Akra-raceuitlaten en een magnifieke alu achterbrug die we niet meteen herkennen vanop een andere motor.

Zoals gebruikelijk wordt er niet over de prijs gesproken, al vermeldde Hazan wel nog dat hij bij de KTM-dealer het record vestigde voor het “meeste aantal foutmeldingen en waarschuwingslichtjes” nadat hij de wielen vervangen had.