En wat met de andere BMW R 1300’s?

De nieuwe R 1300 GS is niet weg te denken uit de motorwereld. Maar wat met zijn minder populaire broertjes? Je zou het door de populariteit van de GS of BMW’s viercilinders bijna vergeten dat er van de dikke boxer sinds jaar en dag ook een nakedbike en een sporttoerer bestaat. En dan is er uiteraard ook nog de RT, oftewel de laatste overgebleven pure toermotor.

Door de populariteit van platformbouwen, is het niet moeilijk meer om sommige toekomstige modellen te voorspellen. In het geval van BMW betekent zo’n nieuwe GS dus ook meteen een nieuwe RS en R broer zal krijgen, weliswaar een jaartje later om de mediahype netjes te verdelen en ook de productielijnen en -tijden te respecteren. Notoir internettekenaar Kar Lee liet zijn verbeelding al even de vrije loop via zijn Instagram hieronder.

https://www.instagram.com/p/CvxYDwKoGJ9/?img_index=1

Een blik op de bouwstenen van de nieuwe R 1300 GS, verklappen meteen dat de RS en R voortaan uit een compleet ander vaatje moeten tappen. Ok, enerzijds is er de krachtige nieuwe 1300 boxer, maar minstens even belangrijk is het nieuwe framedesign. Vaarwel stalen vakwerkframe, hallo plaatstaal. Dat betekent dat de ontwerpers flink aan de slag moeten om ook de telelever aan de voorzijde opnieuw te vervangen door een klassieke USD-vork die we in de 1250’ers zien.

Op de RT blijft de telelever-constructie meer dan vermoedelijk behouden en daar wordt het gewoontegetrouw een kwestie van de elektronica weer te vernieuwen, net zoals de 1250RT uitpakte met z’n radarsysteem voor cruise-controle en crash detectie.

Lichter, krachtiger en vooruitstrevender zijn de sleutelwoorden die de R-serie de komende jaren opnieuw tot een succes moeten maken, al zijn we stiekem misschien nog wel het meest benieuwd naar een Adventure variant van de R 1300 GS… om nog maar te zwijgen over mogelijke M-modellen?

To be continued!