Europarlement verwerpt nipt belachelijk voorstel voor motorrijders

Het heeft geen haar gescheeld of motorrijders konden nog maar maximaal 110km/u rijden op de snelweg. Met een A2-rijbewijs zelfs maar 100km/u en A1-rijders slechts 90km/u. Gelukkig stemde het Europees Parlement deze wet – die kadert in een veel breder wetsvoorstel – op het nippertje weg.

Europa weet van geen hout pijlen maken als het aankomt op het verlagen van het aantal verkeersdoden. Alsof de transport commissie het nog niet druk genoeg heeft met het regelen van de Euronormen en elektrificatie tegen 2035, beginnen ze daarom ook nog eens random voorstellen te lanceren in de naam van de verkeersveiligheid.

Een aantal van die voorstellen werd aangenomen:
-Verplichte medische controles bij het vernieuwen van een rijbewijs
-Minimumperiode van 2 jaar voorlopig rijbewijs voor nieuwe bestuurders
-Update van de vaardigheden van bestuurders om ze beter voor te bereiden op echte verkeerssituaties (dodehoeksituaties, weersomstandigheden, etc)
-Rijbewijzen voortaan ook digitaal beschikbaar en geldig op smartphone.

Het volledige voorstel lees je hier, de volgende stemming vindt plaats op 15 januari.

Onder het moto ’trager is veiliger’ lanceerde de groene European Free Alliance in navolging van rapporteur Karima Delli een misbaksel van een wetsvoorstel waarin de maximumsnelheidslimieten voor motorrijders begrensd zouden worden per rijbewijscategorie. Dit voorstel werd tijdens de zitting gelukkig weggestemd, tot blijdschap van de FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations). Wim Taal van FEMA kon het dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het lobbywerk voor motorrijders op Europees niveau blijft.