EICMA: Yamaha XSR900 ‘Abarth’, T7 offroad-concept en nieuwe TMAX

Yamaha stelt normaal gezien alle motoren voor op de Intermot, terwijl de nieuwe scooters hun opwachting maken in Milaan. Dit keer krijgen we echter ‘een specialleke’ te zien.

Het is geen geheim dat Yamaha goede banden heeft met Fiat-tuner Abarth. In de MotoGP zien we onder andere de Abarth-logo’s op de motoren van Jorge Lorenzo en Valentino Rossi. Nu gaan beide merken nog een stapje verder, want Yamaha komt uit met een XSR 900 Abarth, terwijl Abarth ook een Abarth 695 ‘Tributo XSR’ uitbrengt. Hieronder zie je alvast enkele foto’s .

2017_yam_xs850ab_eu_bns4_stu_001_03

2017_yam_xs850ab_eu_bns4_det_01

2017_yam_xs850ab_eu_bns4_det_02
2017_yam_xs850ab_eu_bns4_det_04

De XSR900 Abarth onderscheidt zich van andere XSR door zijn coole Abarth kleurstelling, een aantal carbon onderdelen (zoals het opvallende voorkuipje) en een laag stuur.

Een andere nieuwigheid op het motorfront is het ‘T7 concept’, een hardcore offroader op basis van het MT-07 motorblok. Yamaha kiest hiermee duidelijk voor de Adventure-kaart en het conceptmodel werd voorgesteld door enduro- en Dakar-specialist Adrien van Beveren. Voorlopig is er nog weinig bekend over deze motor, al lieten de Yamaha presentatoren wel vallen dat dit model binnen maximum 2 jaar op de markt zou komen.

schermafbeelding-2016-11-07-om-21-58-03

schermafbeelding-2016-11-07-om-21-57-36

schermafbeelding-2016-11-07-om-22-25-08

Zoals gezegd beperkt Yamaha zich in Milaan meestal tot de presentatie van enkele nieuwe scooters, zoals dit jaar ook de presentatie van hun vernieuwde vlaggenschip, de TMAX.

2017_yam_xp500dx_eu_mdpbm1_stu_001_03

De TMAX is ondertussen een icoon onder de sportieve scooters en voor 2017 heeft Yamaha een aantal technologische ontwikkelingen doorgevoerd. Zo beschikt de TMAX voortaan over Yamaha’s YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle) waardoor de 530cc paralleltwin nog iets beter uit de verf moet komen. Dankzij de toevoeging van het YCC-T konden de ingenieurs ook een geavanceerdere tractiecontrole gebruiken. Tel er nog een gloednieuw TFT-dashboard, een lichtgewicht alu-chassis en een nieuwe styling bij, en je begrijpt waarom de TMAX nog steeds één van de populairste maxiscooters is.