Ducati pakt traditiegetrouw zwaar uit op de EICMA. Zoals eerder aangekondigd wordt de Panigale Superleggera het nieuwe vlaggenschip bij de sportmotoren, terwijl de Multistrada 950 een uitbreiding vormt voor Ducati’s toergamma. De Monster-familie wordt verder uitgebreid met een 797 en ook het Scrambler submerk krijgt 2 nieuwigheden.
Beginnen doen we met de Superleggera die voornamelijk dienst moet doen als symbool voor Ducati’s sportafdeling. Volgens de geruchten zou het merendeel van de motoren die voor de Benelux bestemd zijn reeds verkocht zijn, en we verwachten dat deze motor (spijtig genoeg) vooral in musea en bij privé-collecties zal terechtkomen. Op het moment van schrijven bleef Ducati’s aparte Superleggera website crashen, het is dus nog even afwachten op meer technische informatie. Meer foto’s vind je hier alvast.
De volgende in het rijtje is de Multistrada 950, een motor die aangedreven wordt door het reeds gekende 937cc Testastretta motorblok. Dit blok werd uiteraard wel grondig herwerkt om aan de euro4-emissienormen te voldoen. Met 113 pk en 96 Nm koppel is de 950 een mooie aanvulling op de grote Multistrada’s.
De grootste verrassing is de Monster 797 die in het gamma onder de Monster 821 komt te staan. Net zoals bij de Superleggera blijft de website momenteel crashen, dus zullen we het eventjes met deze afbeelding moeten doen. Meer info volgt zo snel mogelijk. Opmerkelijk is dat ook de Monster 1200 een update krijgt, en zoals aangekondigd na de Intermot zien we op de EICMA ook een ‘S’ uitvoering van de recent gepresenteerde Supersport.
Tot slot: 2 nieuwe Scramblers: de Cafe Racer en de ‘Desert Sled’.
De Cafe Racer is een sportieve uitvoering van de originele Ducati Scrambler. In het vooronder zien we dus ook het 803cc blok met dezelfde specificaties als de gewone Scrambler. De grootste aanpassing is logischerwijs de zithouding, die radicaal verandert dankzij halflage clip-ons. Andere aanpassingen zijn hoofdzakelijk cosmetisch.
De laatste nieuwigheid in het rijtje is de ‘Desert Sled’ die zoals de naam doet vermoeden een adaptatie van de gewone Scrambler is om het iets meer offroad capaciteiten te geven. Vooral de lange veerwegen en prachtige gouden spaakvelgen springen hierbij in het oog. Voor meer details over de nieuwe Scramblers, surf je naar de Ducati Scrambler website.