26YM Honda CB1000GT

EICMA 2026: Honda lanceert CB1000GT, een GT met Hornet 1000 krachtbron

De CB1000GT breidt Honda’s tourgamma uit voor rijders die op zoek zijn naar een volledig uitgeruste, technologisch geavanceerde motorfiets die lange afstanden in ultiem comfort kan afleggen, maar ook klaarstaat om maximale sensatie te bieden zodra de snelweg plaatsmaakt voor bochtige wegen.

Samenvatting van het model: Honda introduceert een nieuw type sporttoermotor met een toonaangevend model: de CB1000GT. Deze motorfiets neemt de Hornet als basis en transformeert die tot een machine die zowel grote afstanden moeiteloos aflegt als bochtige wegen met precisie aansnijdt. Dat gebeurt met het volledige – maar verfijnde – vermogen van de 1000cc viercilinder lijnmotor, aangestuurd via Throttle-By-Wire (TBW)-technologie. Er is volop ruimte voor zowel rijder als passagier, terwijl de Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™)-vering standaard aanwezig is. Aan de voorzijde zorgen dubbele 310 mm remschijven met vierzuiger radiaal gemonteerde remklauwen en Cornering ABS – gestuurd door een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) – voor optimale controle. De standaarduitrusting is rijk: een in vijf standen verstelbaar windscherm, zijkoffers, cruisecontrol, handvatverwarming, handkappen, middenbok en quickshifter. Het dagelijkse gebruiksgemak wordt verhoogd door een 5-inch TFT-display met Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit, Honda Smart Key-contactloze ontsteking en automatische richtingaanwijzers met Emergency Stop Signal (ESS)-functie. De CB1000GT is leverbaar in drie kleuren: Grand Prix Red, Pearl Deep Mud Gray en Graphite Black.

Inhoud:
Inleiding
Model overzicht
Kerneigenschappen
Accessoires
Technische specificaties

  1. Inleiding

Met de introductie van de 25YM CB1000 Hornet – een compromisloze naked met een krachtige viercilinder Fireblade-motor in een compact en wendbaar chassis – heeft Honda de lat opnieuw hoger gelegd op het gebied van prestaties, klantverwachtingen en prijsstelling.
De overweldigende ontvangst bevestigde dat het platform enorm potentieel had. Voor modeljaar 26YM verschijnt er dan ook een volledig nieuw model dat voortkomt uit de Hornet-lijn: de CB1000GT. Met deze uitbreiding van Honda’s gamma werd het oorspronkelijke concept samengevat onder de slogan: ‘High Performance Tourer: Faster. More Distance. More Comfort.’ Het resultaat is een motorfiets die pure sportieve adrenaline combineert met echte langeafstandsbekwaamheid.

De CB1000GT levert moeiteloze, soepele kracht en koppel, en onderscheidt zich met scherp gelijnde, functionele aerodynamica, Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment)-vering, een geavanceerd elektronisch pakket en hoogwaardige uitrusting. Ongeëvenaard op bochtige wegen, en comfortabel onder alle omstandigheden – de CB1000GT herdefinieert de term ‘executive express’. En nog veel meer.

  1. Model Overzicht

Bij het ontwikkelen van de CB1000GT hadden Honda’s ontwikkelingsingenieurs één helder doel: neem de indrukwekkende CB1000 Hornet en transformeer deze tot een sporttoermotor met meer comfort, groter bereik en toonaangevende prestaties.

De scherp gesneden voorkant van de GT werd via CFD (Computational Fluid Dynamics) geoptimaliseerd voor maximale aerodynamische efficiëntie bij alle snelheden, zonder in te leveren op bescherming van de rijder of stabiliteit. Daarboven bevindt zich een eenvoudig verstelbaar windscherm met vijf standen.

De uitrusting is bijzonder compleet: standaard zijn zijkoffers, cruisecontrol, handvatverwarming, handkappen, middenbok en quickshifter. Honda’s beproefde, optisch verlijmde 5-inch TFT-scherm biedt intuïtieve bediening, uitstekende afleesbaarheid – zelfs bij fel zonlicht – en Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit via de eenvoudig te bedienen schakelaar op het linker stuurdeel.

De vermogen-gewichtsverhouding van 2,08 kg/kW is te danken aan de 1000cc viercilinder lijnmotor, afkomstig uit de CBR1000RR Fireblade. Deze levert 110,1 kW en 102 Nm koppel en drijft een rijklaar gewicht van 229 kg aan. Throttle-By-Wire (TBW) en een zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) beheren de standaard rijmodi, de instellingen van de USER-modus en het Honda Selectable Torque Control (HSTC)-systeem.

De Hornet levert het diamantvormige stalen hoofdframe, voorzien van een aangepast subframe voor meer ruimte voor rijder en passagier. De geometrie is aangepast voor messcherp stuurgedrag en stabiliteit, ook met volle belading. De Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™)-vering biedt geoptimaliseerde demping onder alle rijomstandigheden en maakt het mogelijk om de veervoorspanning achter tijdens het rijden aan te passen.

De remmen bestaan uit dubbele, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen voor met 310 mm zwevende schijven, en een enkelzuiger remklauw achter met een 240 mm schijf. Voor extra vertrouwen in uiteenlopende situaties werkt het systeem samen met de IMU, waardoor ook Cornering ABS kon worden geïntegreerd.

De 26YM CB1000GT zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleurstellingen:
Grand Prix Red met uitgebreide Graphite Black kleurstelling
Pearl Deep Mud Gray
Graphite Black

  1. Kerneigenschappen

3.1 Styling & Uitrusting
Strak gelijnd bodywork biedt maximale aerodynamische bescherming
Afneembare zijkoffers standaard gemonteerd
In vijf standen verstelbaar windscherm met één hand te bedienen
Cruisecontrol, handvatverwarming en handkappen standaarduitrusting
5-inch TFT-display met Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit
Honda Smart Key voor extra gebruiksgemak
Automatisch uitschakelende richtingaanwijzers met Emergency Stop Signal (ESS)-functie

Een gezamenlijk ontwerp van Honda’s designstudio’s in Italië en Japan: het bodywork van de CB1000GT bestaat uit scherp gesneden lijnen die de agressieve, sportieve uitstraling benadrukken, met de doordringende dubbele projectorkoplampen als blikvanger. Door het bodywork boven het chassis te positioneren – beginnend bij de zijkappen die geïntegreerd zijn in de voorkuip – ontstaat de indruk van een hoog, naar voren gericht zwaartepunt dat snelle, directe stuureigenschappen ondersteunt.

Maar het gaat niet alleen om design. Dankzij Computational Fluid Dynamics (CFD) is de voorkuip ontwikkeld voor maximale windbescherming, met neutrale handling in elke rijhouding – of het nu gaat om hellingshoek, rol of pitch. Het in vijf standen verstelbare windscherm – met één hand te bedienen – heeft een totale verstelhoogte van 81 mm. In de lage stand geeft het een gevoel van vrijheid; in de hoge stand biedt het optimale windbescherming. Voor nog meer comfort is er optioneel een verhoogd windscherm -accessoire dat de luchtstroom rondom het zadel verder afbuigt, ook voor de passagier. Standaard afneembare zijkoffers van 37 liter links en 28 liter rechts bieden praktische bagageruimte, terwijl verwarmde handvatten het hele jaar door comfort garanderen.

In lijn met Honda’s lange termijn doelstellingen op het gebied van duurzaamheid (Triple Action to Zero) is het standaard windscherm vervaardigd uit Durabio™, een plantaardig biomateriaal, terwijl de basisplaten van het voor- en achterzadel gemaakt zijn van gerecycled polypropyleen (PP) uit productieafval.

Alle verlichting bestaat uit energiezuinige LED’s met een lange levensduur. Cruisecontrol – instelbaar tussen 50 en 160 km/u – is standaard, net als handkappen en verwarmde handvatten. Voor extra gebruiksgemak bedient de Honda Smart Key (die in de broekzak van de rijder kan blijven) het contactslot, dat op het stuur is geplaatst, en bevat een inklapbare sleutel om de brandstofdop en het zadel te openen. Een middenbok, handig voor kettingonderhoud, behoort eveneens tot de standaarduitrusting.

De CB1000GT is voorzien van Honda’s geavanceerde, full-colour 5-inch TFT-scherm met optische verlijming voor optimale zichtbaarheid bij fel zonlicht. Door de ruimte tussen het scherm en het glas met hars te vullen, wordt schittering verminderd en de helderheid van de achtergrondverlichting verbeterd. Het scherm is instelbaar met drie weergavestijlen – Bar, Circle en Simple – en biedt smartphoneconnectiviteit via Honda RoadSync voor iOS en Android.
Deze functie, in combinatie met de eenvoudig te bedienen, verlichte vierwegschakelaar op het linker stuurdeel, maakt het mogelijk om turn-by-turn navigatie op het scherm weer te geven, telefoongesprekken te voeren of muziek te beluisteren (via een Bluetooth-helmheadset). De gebruiker hoeft enkel de Honda RoadSync-app te downloaden via de Play Store of App Store, verbinding te maken met de CB1000GT – en rijden maar. Een USB Type-C-aansluiting rechts onder het scherm maakt het opladen van de smartphone eenvoudig.

De richtingaanwijzers schakelen automatisch uit na een inhaalmanoeuvre of bocht, en beschikken bovendien over een Emergency Stop Signal (ESS)-functie: bij krachtig remmen knipperen de waarschuwingslichten om achteropkomend verkeer te waarschuwen voor een noodstop.

3.2 Rijwielgedeelte

  • Stalen twin-spar frame met diamantvormig ontwerp en aangepast subframe voor meer ruimte voor rijder en passagier
• Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™)-vering standaard gemonteerd
• Zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU)
• Vierzuiger radiaal gemonteerde remklauwen voor, met 310 mm zwevende schijven
• Bochten ABS voor verbeterde remcontrole in bochten
• 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 banden voor- en achteraan

Het frame van de CB1000GT is een eendelig, diamantvormig stalen frame dat dankzij de smalle pivoteerpunten een slanke taille en een soepel, gecontroleerd rijgevoel biedt. Het nieuwe, verlengde subframe heeft een extra dwarsbalk en geoptimaliseerde verstevigingsplaat, waardoor er meer ruimte ontstaat voor het toergebruik van de GT. De balans tussen stijfheid en gewichtstoename is zorgvuldig afgestemd. De gegoten aluminium Pro-Link-swingarm werd verlengd van 619 naar 635 mm, wat de stabiliteit bij hoge snelheden en met volle belading verbetert, terwijl het nieuwe bevestigingspunt van de achterschokdemper trillingen vermindert. Gegoten aluminium voetsteunen dragen bij aan extra comfort voor de duopassagier op lange ritten.

De CB1000GT combineert de stabiliteit van een toermotor met het wendbare stuurgedrag van een naked sportmotor. De balhoofdhoek en naloop bedragen respectievelijk 25,0° en 106,3 mm, met een wielbasis van 1.465 mm (ter vergelijking: de Hornet heeft 25°/98 mm/1.455 mm). De grondspeling bedraagt 133 mm, drie millimeter meer dan bij de Hornet. De gewichtsverdeling van 51% voor en 49% achter (tegenover 51,2%/48,8%) draagt samen met de zitpositie bij aan een licht, natuurlijk stuurgedrag. Het rijklaar gewicht bedraagt 229 kg.

De zithoogte is 825 mm, wat mee zorgt voor een goede grondspeling. De zitpositie is rechtop, met veel bewegingsvrijheid en uitstekend zicht naar voren. Voor meer comfort is het zadel ten opzichte van de Hornet 15 mm dikker voor de rijder en 39,5 mm dikker voor de passagier. Ook het stuur en de voetsteunen zijn aangepast om een comfortabele zitdriehoek te creëren voor lange afstanden.

De Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™)-vering is standaard op de CB1000GT, net als de Nippon Seiki zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU). Deze combinatie zorgt voor een optimale demping bij uiteenlopende rijomstandigheden. Het systeem past automatisch de dempingskracht aan in verhouding tot de veersnelheid, op basis van drie parameters: voertuigsnelheid (via de ECU), houding en balans van de motor (via de IMU) en de beweging van de voorvork (via de slag- of veerweg-sensor).

De Suspension Control Unit (SCU) berekent en past de dempingskracht aan binnen slechts 15 milliseconden (0,015 seconden). Dankzij deze flexibiliteit kan de demping ook variëren afhankelijk van de rijsnelheid – bijvoorbeeld stijver worden bij hogere snelheden.

In de praktijk betekent Showa EERA™ dat de rijder met één druk op de knop kan kiezen voor optimaal comfort in stadsverkeer, sportieve respons, stabiliteit bij hoge snelheid of precieze controle in regenachtige omstandigheden. Showa EERA™ vermindert bovendien duikneigingen bij krachtig remmen. Vergeleken met de Hornet is de veerweg vergroot tot 130 mm voor en 144 mm achter (voorheen 130 mm/140 mm).

Er zijn vier vooraf ingestelde modi voor de ophanging beschikbaar:

  • STD komt overeen met de standaardafstelling van de Showa-vering en biedt een uitgebalanceerde setup voor uiteenlopende rijomstandigheden.
  • SPORT zorgt voor meer veringstabiliteit bij een dynamische, sportieve rijstijl.
  • RAIN verzacht de demping voor een soepelere en tragere veringsreactie onder natte omstandigheden.
  • TOUR biedt maximale stabiliteit bij remmen en insturen, met de stevigste demping voor hoge snelheden en rijden met passagier en bagage.
  • USER maakt het mogelijk om persoonlijke voorkeuren voor demping en veervoorspanning op te slaan.

Showa EERA™ biedt de rijder de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achterschokdemper nauwkeurig af te stellen – in maar liefst 24 stappen – zelfs tijdens het rijden. De 41 mm USD-voorvork beschikt daarnaast over handmatige instelmogelijkheden voor de veervoorspanning.

Dubbele, radiaal gemonteerde Nissin-remklauwen met vier zuigers grijpen 310 mm zwevende schijven aan; Cornering ABS, aangestuurd door de IMU, zorgt voor extra gemoedsrust bij krachtig remmen in bochten. Achteraan zorgt een 240 mm schijf met Nissin enkelzuigerremklauw en gesinterde remblokken voor uitstekende remprestaties, ook met passagier en bagage.

De wielen, met 5Y-spaakdesign afkomstig van de Hornet (geïnspireerd op de CBR1000RR-R Fireblade), zijn gegoten uit lichtgewicht aluminium. De bandenmaten bedragen 120/70-ZR17 voor en 180/55-ZR17 achter.

3.3 Motorblok

  • CBR1000RR Fireblade-motor, anders getuned, voor een uiterst soepele gasrespons
• Sterk koppel in het middengebied met opwindend topvermogen
• Assist/slipper-koppeling voor optimale controle

De 1000cc DOHC-vier-in-lijn lijnmotor van de CB1000GT is oorspronkelijk gebaseerd op de krachtbron van de CBR1000RR Fireblade uit modeljaar 2017. Voor toepassing in de GT kreeg het blok echter specifieke PGM-FI- en TBW-instellingen. In lijn met zijn langeafstandskarakter zijn deze afstellingen gericht op een uiterst soepele gasrespons bij het openen van het gashendel, wat vermoeidheid bij zowel rijder als passagier vermindert tijdens lange ritten.
De boring en slag bedragen respectievelijk 76 x 55,1 mm, met een compressieverhouding van 11,7:1. De GT levert vrijwel hetzelfde indrukwekkende topvermogen als de Fireblade: een maximum van 110,1 kW bij 11.000 tpm en 102 Nm koppel bij 8.750 tpm. Honda’s ingenieurs besteedden veel aandacht aan een lineaire vermogensafgifte, met een breed koppelbereik in het middengebied voor moeiteloze prestaties in elke versnelling.

De overbrengingsverhoudingen van de tweede tot en met de vijfde versnelling zijn geoptimaliseerd voor sterke acceleratie, terwijl de zesde versnelling juist zorgt voor ontspannen tour-rijden op de snelweg. De assist/slipper-koppeling biedt een lichte bediening en voorkomt dat het achterwiel gaat stuiteren bij snel terugschakelen of krachtig remmen. Een quickshifter met autoblipfunctie is standaard aanwezig en maakt soepel schakelen mogelijk zonder gebruik van de koppeling – zowel, bij op- als terugschakelen.

Het brandstofverbruik bedraagt 16,5 km/l of 6 liter op 100 km. Met de 21-liter tank is een actieradius van meer dan 340 km haalbaar. De onboard diagnose is uitgebreid en kan nu naast storingen ook de aanwezigheid van SO₂ (zwaveldioxide) detecteren en de toestand van de katalysator bewaken, zodat de motor altijd optimaal presteert.

3.4 Motorblok elektronica

  • Zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) stuurt alle rijhulpsystemen aan
• Throttle-By-Wire (TBW)-systeem met vier standaard rijmodi en één aanpasbare USER-modus
• Drie instelbare niveaus voor motorvermogen en motorrem
• Drie instelbare niveaus voor Honda Selectable Torque Control (HSTC)

De sleutel tot de perfecte balans tussen sportieve wendbaarheid op bochtige wegen en comfort op lange afstanden is het moderne, uitgebreide elektronische pakket van de CB1000GT. In het hart van dit systeem werken het geavanceerde Throttle-By-Wire (TBW)-systeem en een zes-assige Inertial Measurement Unit (IMU) nauw samen.
Dankzij TBW heeft de rijder maximale controle over het motorvermogen via vier standaard rijmodi, elk met vooraf ingestelde combinaties van Engine Power (EP), Engine Brake (EB) en HSTC-instellingen. Daarnaast is er een USER-modus waarin de rijder zijn eigen voorkeursinstellingen kan vastleggen. De selectie van modi gebeurt eenvoudig via de tuimelschakelaar op het linker stuurdeel en wordt weergegeven op het TFT-scherm. De vering past zich eveneens automatisch aan om de juiste dempingskracht te leveren bij de gekozen modus.

Zowel Engine Power als Engine Brake kennen drie niveaus (1–3), waarbij niveau 3 de maximale waarde vertegenwoordigt. Ook de Honda Selectable Torque Control (HSTC) heeft drie instelbare niveaus, waarbij elk niveau is geoptimaliseerd op basis van real-time gegevens van de IMU, zoals hellingshoek en rotatiesnelheid (yaw/roll). Net als bij EP en EB biedt niveau 3 de hoogste mate van interventie. Een indicator op het dashboard licht op wanneer HSTC actief is; het systeem kan desgewenst ook volledig worden uitgeschakeld.

  • STANDARD gebruikt de middelste instellingen voor EP, HSTC en EB. Deze modus is ontworpen om het gevoel en de gasreactie van een klassieke carburatormotor te benaderen, met een soepel en ontspannen karakter.
  • SPORT biedt maximale prestaties dankzij de hoogste EP-instelling en de laagste niveaus van EB en HSTC, voor directe gasrespons en krachtig rijgedrag.
  • RAIN gebruikt de laagste EP-instelling voor een minder agressieve gasrespons, een gemiddelde EB-waarde en maximale HSTC-interventie. Het vermogens- en koppelverloop is vooral in de eerste drie versnellingen getemperd voor extra veiligheid op nat wegdek.
  • TOUR heeft dezelfde vermogenskarakteristiek als STANDARD, maar past de dempingskracht automatisch aan de rijsnelheid aan – de enige modus die dit doet.
  • USER geeft de rijder de vrijheid om de instellingen van EP, EB en HSTC afzonderlijk te kiezen en op te slaan voor toekomstig gebruik.
  1. Accessoires

Voor de CB1000GT is een uitgebreid assortiment originele Honda-accessoires beschikbaar die comfort, stijl, prestaties en praktisch gebruik verder verbeteren. Speciaal voor de Europese markt zijn drie zorgvuldig samengestelde accessoire pakketten ontwikkeld.

COMFORT PACK
Het Comfort Pack versterkt het toergebruik en het potentieel voor langeafstand van de GT. Het pakket omvat een hoog windscherm, comfortzadel voor rijder en passagier, boven- en ondergeleiders en mistlampen.

SPORTS PACK
Het Sports Pack geeft de GT een sportievere uitstraling en dynamischere look. Deze set bestaat uit een onderkuip, tankstickers, motorbescherming en velgrand-striping.
URBAN PACK
Voor maximale dagelijkse bruikbaarheid en extra bagagecapaciteit biedt het Urban Pack een 50-liter topkoffer met rugsteun en een topkofferdeksel, inclusief het hiervoor benodigde draagrek, en een alarmsysteem.

Naast deze pakketten zijn alle originele Honda-accessoires voor de CB1000GT ook afzonderlijk verkrijgbaar.
Comfort rijder zadel
Comfort passagierszadel
Geleider A
Geleider B
Motorbescherming
Topkoffer
Hoger windscherm
Tankstickers
Onderkuip
Velg striping
Alarm
Mistlampen
Handkap verlengingen
Achterzadeltas
Topkoffer rugsteun
Topkoffer deksel
3L Tanktas
50L Topkoffer

Het gamma originele accessoires zal worden aangevuld met een reeks aangepaste accessoires, afgestemd op Europese klanten. Deze omvatten onder andere de Akrapovič Slip-on Line demper en een collectie gefreesde onderdelen in samenwerking met Gilles Tooling.

  1. Technische specificaties