Design patent toont nieuwe BMW S1000RR

Nog meer nieuws van BMW, ditmaal met CAD tekeningen van de nieuwe S1000RR. De renders, die deel uitmaakten van het officiële design patent, geven een goeie kijk op de nieuwe versie. Voor een kennismaking in levende lijve is het nog wachten tot EICMA, tenzij Intermot in Keulen de primeur krijgt.

De design renders van de nieuwe S1000RR tonen eigenlijk een volledig nieuwe motor: van het motorblok, het frame, de vering tot uiteraard het kuipwerk.

Het motorblok blijft een 4-in-lijn, maar verder lijkt niets van wat er van het motorblok te zien is op de vorige versie. Dat er meer power uit zal komen, lijkt een evidentie en insiders hebben het dan over een goeie dot meer dan 200pk.

Een nieuw blok betekent ook een aangepast frame dat beter aansluit aan het motorblok en het geheel een veel compactere uitstraling geeft.

Opvallend is de achterbrug die van onderaf verstevigd wordt – standaardpraktijk in de MotoGP en WSBK maar ongezien bij de huidige generatie straatlegale superbikes. Daar zit tegenwoordig doorgaans de omvangrijke uitlaatcollectordoos – om te kunnen voldoen aan de Euro-normen -voor iets tussen waardoor ontwerpers vaker kiezen voor een versteviging bovenaan. Het nieuwe BMW ontwerp getuigt van een knap staaltje puzzelwerk.

En dan is er nog het kuipwerk natuurlijk. Ook dat is volledig nieuw: geen assymetrische koplamp meer (thank god!), wel is er nog de centraal geplaatste luchtinlaat die dan weer doet terugdenken aan de vorige versie.

Benieuwd op welke beurs BMW zal uitpakken met deze beauty.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.