Deep Creek Cycleworks bouwt race- R1200R

De Belgische customshop Deep Creek Cycleworks wint BikeExif’s Custom Bike of the Week met een racy BMW R1200R.

Kris Reniers van Deep Creek Cycleworks is al langer goed bezig met het bouwen van custommotoren. Een kort kijkje op de website van Deep Creek geeft je een kort overzicht van de projecten, maar hun laatste BMW R1200R, gebouwd in samenwerking met Peter Motor Works uit Genk, is een hoogtepunt.

_MG_9481 final

Dat vinden de jongens bij BikeExif ook en daarom staat hij deze week bovenaan de lijst van de 5 indrukwekkendste custombuilds.

De motor werd gebouwd op commissie van een dealer en Deep Creek ging grondig te werk. Volgens Kris Reniers kreeg hij carte blanche, maar moest het rijwielgedeelte en de remmen origineel laten. In het geval van het motorblok en de achterbrug vond hij dat geen bezwaar. De motor werd gestript en de volledige Paralever voorvork -een goedwerkend systeem, maar niet meteen moeder’s mooiste- werd zorgvuldig weggestoken achter de racekuip van een oude MV Agusta 500.

Een Isle of Man Triskelion geeft altijd dat tikkeltje extra.
Een Isle of Man Triskelion geeft altijd dat tikkeltje extra.

Net onder de voorzijde van die kuip, ontdekken we twee discrete koplampjes en de richtingaanwijzers zitten op het stuuruiteinde. Ook de standaard tank werd vervangen door een R100 tankcover met binnenin een opnieuw gelaste brandstoftank. Een echte neerwaartse lijn met een lage neus was niet mogelijk omdat het balhoofd erg hoog zit. Ondanks zijn racy look is de motor geschikt voor weggebruik, want de Wünderlich verlichting zit verdoken gemonteerd. De rem-schakelset is een gemodificeerde LSL-combinatie die oorspronkelijk was bestemd voor een NineT, het voorspatbord is eigen fabrikaat.

Deep-Creek-Cycles-R-Nine-T-3-700x467

Deep Creek Cycleworks heeft de lat hoog gelegd, we zijn dus extra benieuwd naar hun volgende project, een R NineT…

_MG_9486 _MG_9499 _MG_9521 _MG_9523kopie DCC R1200 005