De motoren die we NIET te zien kregen op de EICMA: Yamaha R9, BMW R 1300 GS, Ducati mono,…

De EICMA motorbeurs is achter de rug en daarmee kennen we de nieuwigheden voor 2023. Hoewel de standhouders, motormerken en talloze bezoekers zeer tevreden zijn, blijven we toch een beetje op onze honger zitten. Er werden dan wel een hoop nieuwe motoren getoond…maar de échte knallers bleven uit.

Na twee coronajaren zal EICMA 2022 de boeken ingaan als het jaar van de wederopstanding. Toch stuurden enkele grote merken (H-D, BMW, KTM) hun kat en waren er opvallend weinig vernieuwingen aan de ‘flagship models’. Ducati pronkte in hun online liveshows nog wel met een V4R, maar zowel de Panigale als Multistrada waren recent nog vernieuwd. Bij de Japanners geen Fireblade, R1 of ZX-10 en de GSX-R 1000 verlaat zelfs het gamma omwille van homologatieproblemen. Geen Africa Twin, dikke Ténéré of Versys en ook de Europese merken vertikken het van Adventures of racers te presenteren in de +1.000cc klasse.

R 1300 GS: alles al bekend, maar lancering laat op zich wachten

De grote afwezige was vooral BMW’s R 1300 GS waarvan intussen al hele spypic-persdossiers terug te vinden zijn. Met uitzondering van een afgedekte voorkant kon u in BMW’s SponsorMagazine Motorrad/MotoPlus reeds lezen dat het merk de boring van de cilinder zal vergroten om zo naast de Shiftcam ook opnieuw een dubbele ontsteking (Twinspark) te implementeren zoals reeds het geval was van 2003-2012. Dit alles uiteraard om de Euro5+ norm te behalen. Aan de andere vorm van het carter menen de Motorrad journalisten ook te zien dat de motor voortaan helemaal vloeistofgekoeld zou zou, waardoor er uit de 76×104 cilinders, goed voor 1.291cc voortaan een dikke 140 à 150pk moet komen met minstens 145Nm koppel. Straffe ogen, die Duitsers! (Lees: ze hebben alle informatie intussen al lang onder embargo klaarzitten en werden waarschijnlijk vriendelijk uitgenodigd om zelf de spypics te komen trekken). Tot slot noteren we ook dat BMW de namen M 1300 GS en R 1400 GS liet registreren, wat erop zou kunnen wijzen dat de Adventure-modellen de 1400 noemer krijgen, terwijl er ook een Motorsport ‘M’ – uitvoering komt.

Yamaha R9…volgend jaar dan maar?

Kar Lee van MotoKandi maakte deze geweldige render, maar de echte motor laat op zich wachten.

Was de BMW de grote afwezige bij de Adventures, dan hadden alle sportliefhebbers hun ogen gericht op Yamaha. Het merk heeft met de R7 laten zien dat ze geen schrik hebben om een nakedbike te voorzien van kuipen en geruchten rond een R9 deden al lang de ronde. Toch was er geen gekuipte MT-09 te bespeuren bij Yamaha. Sterker nog: buiten wat geconnecteerde TFT-schermen en nieuwe kleurtjes bleef het verrassend stil bij de blauwen. Nu is het geen nieuws dat Yamaha het meest van alle motorfabrikanten kampte met leveringsproblemen in 2021 en dat ze daarom ook niet te ver op de feiten willen vooruitlopen. Mogelijk zien we begin volgend jaar alsnog een R9 verschijnen, de modelnaam is immers geregistreerd…al is dat uiteraard geen uitsluitsel om te bepalen of een model er effectief komt.

Ducati ééncilinder, speculatie alom

Dat brengt ons tot slot bij Ducati. Daarvan wisten we aan de hand van geregistreerde modelnamen ook al een hele tijd dat er veel nieuws zat aan te komen met een Diavel V4 als grootste EICMA knaller. In de States werden er echter 4 verschillende typenummers geregistreerd, waaronder dus die Diavel, maar ook een aparte V4 registratie voor de Pikes Peak, een aparte registratie voor de vernieuwde Scrambler-modellen en… een 659cc ééncilinder?

Jawel, het merk uit Bologna heeft plannen met een zesenhalf mono en dan beginnen klassieke Ducatisti al prematuur te dromen over een nieuwe supermono. Deze ultra-zeldzame Duc hoort bij de ultieme ‘halo-bikes’ uit de nineties en werd in zo’n kleine oplage geproduceerd dat ze vandaag de dag allemaal in (privé) collecties staan. Toch zijn er wel meer dingen mogelijk met een zesenhalf mono, denk bijvoorbeeld maar aan een goedkoop instapmodel bij de Scramblers, of waarom niet: een supermoto model onder de Hypermotard? Een zware enduro zou ook nog tot de mogelijkheden behoren, denk maar aan een soort van mini-DesertX? Toegegeven: hier is het puur speculeren, al gaat het meer dan vermoedelijk om een model waarvan we in 2023 pas meer nieuws krijgen.