Dakar Rally 2019: verlamde Nicola Dutto verlegt grenzen

Een van de meest opvallende verschijningen in de Dakar dit jaar is wel Nicola Dutto. De Italiaan neemt als eerste motorrijder met een fysieke beperking deel aan een van de zwaarste rally’s ter wereld. Alsof de Dakar voor gewone stervelingen al niet zwaar genoeg is. Zijn doel: de eindstreep halen met zijn team.

Nicola Dutto doet misschien geen belletje rinkelen, maar in rally-middens is hij geen onbekende. Tot 2010 was hij professioneel bezig met motorrijden, en dan vooral in de Baja rally’s. In 2008 en 2009 werd hij zelfs Europees en Italiaans kampioen. Daar kwam op 20 maart 2010 abrupt een einde aan toen hij tijdens de Baja rally in Italië aan zo’n 150km/u crashte. Hij brak bij die crash zijn rug. Het verdict: verlamd vanaf de navel.

Foto: Francesca Gasperi

Opgeven is geen optie

Maanden revalidatie volgden, maar ze hielden hem er niet van om te blijven dromen van racen. 14 weken platte rust gaven hem tijd om na te denken over zijn toekomst. En opgeven was daar duidelijk geen deel van. Amper 9 maanden na zijn crash stond Dutto aan de start van de bekende Baja 1000 rally in Mexico. Deze keer in een aangepaste polaris buggy. Door mechanische pech viel hij uit de competitie, maar hij leerde er wel 1 belangrijke les: 4 wielen zijn er 2 teveel. Nicola wou racen, en vooral op de motor!

Foto: Francesca Gasperi

Aangepaste motor

Aangezien Dutto verlamd is vanaf de navel, kan hij ook niet zelfstandig rechtop zitten. Hij moet dus volledig ingeriemd worden in een op maat gemaakt zitje op de motor. Om diezelfde reden ontwikkelde hij ook valbaren rond de motor die zijn benen volledig beschermen bij een val.

Volledig vastgeriemd en beschermd door de op maat gemaakte valbaren – Foto: Francesca Gasperi
Racen in een zeten – Foto: Francesca Gasperi

De motor, een KTM 450 EXC-F, kreeg uiteraard ook een aantal noodzakelijke aanpassingen. Zo heeft hij knoppen aan het stuur voor de voor- en achterrem, en om te schakelen. De motor is tot slot uitgerust met een elektronische schakelbak en Rekluse-koppeling.

Automatisch schakelen met de Rekluse-koppeling – Foto: Francesca Gasperi

Een rally kan je in die omstandigheden uiteraard niet alleen rijden. Nicola heeft dan ook een heel team rond zich, zijn zogenaamde ghostriders: Pablo Toral, Victor Rivera, en Julian Villarrubia. Stuk voor stuk ervaren rally rijders. Zij rijden altijd met hem mee. Aangezien Nicola niet zomaar kan stoppen, rijdt een van de ghostriders voorop om de juiste route te bepalen, wat zeker in de duinen van groot belang is. De rijder voorop is ook degene die hem opvangt bij de benzinestops en aan de finish. De andere 2 ghostriders rijden achter hem aan om hem bij een crash te helpen.

Terug op de motor

In 2012, een jaar na zijn deelname aan de Baja 1000 in de Polaris buggy, stond Dutto als eerste motorrijder met een dwarslaesie ooit, aan de start van de Baja Aragon rally. Hij eindigt op een respectabele 24e plek. Daarna volgden er meer rally’s, waaronder de Baja 500 in Mexico, “Vegas to Reno”, F.I.M. Baja World Rally (2015), Best in the Desert Rally (2016) en de Merzouga rally (2017). 1 belangrijke naam ontbrak nog in dit lijstje. De Dakar. En daar heeft Nicola dit jaar dus zijn zinnen op gezet.

Dutto heeft geen problemen met de duinen – Foto: Francesca Gasperi

De Dakar

Het klassement is van geen belang. Het doel is de rally uitrijden. Voorlopig staan Nicola en zijn team op de 126e plek, helemaal achteraan in het klassement, maar ze hebben tot nog toe dus wel elke avond het bivouac gehaald.

Wil je Nicola Dutto mee volgen, hou dan zeker de facebook pagina van hoofdsponsor Vicair in de gaten.

Een opvallende verschijning – Foto: Francesca Gasperi
Schakelen en remmen gebeurt volledig met knoppen aan het stuur – Foto: Francesca Gasperi
De valbaren beschermen Nicola’s benen bij een crash – Foto: Francesca Gasperi

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.