Crashen in MotoGP: “Reken op 15.000 à 100.000 euro”

The Telegraph heeft een erg interessant interview gepubliceerd van Christophe Bourguignon. Deze Belg is hoofdtechnieker bij het Honda LCR team en werkt nauw samen met Cal Crutchlow.

Hoofdonderwerp van het interview is de kostprijs van een valpartij in de MotoGP, en die cijfers kunnen snel oplopen. Bourguignon heeft het eerst en vooral over een prijskaartje van 2 miljoen euro voor 2 motorfietsen. “We huren deze machines, maar in de prijs zit ook het ontwikkelingswerk van de HRC-ingenieurs inbegrepen. We hebben elke race HRC personeel bij ons en dat is dus in de kost inbegrepen. Het lijkt een hoop geld, al gaat er veel naar de mensen die voor het team werken.”

Christophe Bourguignon (links) is crewchief bij het LCR Honda team van Cal Crutchlow.

“Een crash kan tussen de 15.000 en 100.000 euro kosten,” schat Christophe Bourguignon.” Een crash van 2.000 euro bestaat niet in de MotoGP. Indien we geluk hebben, moeten we enkel een paar dingen veranderen die we in stock in de vrachtwagen hebben liggen. Een zware val, of meerdere schuifpartijen kunnen ons in de problemen brengen omdat we bijvoorbeeld geen vijf verschillende benzinetanks op voorraad hebben.”

Geen kleine valpartijen

“Hetzelfde geldt voor de uitlaten en radiators. We hebben er enkele voor de testen en voor de race. Doe je twee valpartijen in een weekend, dan wordt dat al problematisch. Indien ik de stukken bestel bij HRC, moeten we rekening houden met de bouw- en leveringstijd. Dat kan al snel oplopen tot vijf à zes weken.”

“De motoren zijn zwaar en gaan hard. Er zijn niet echt ‘kleine’ valletjes. Indien je de voorkant verliest, is de kuip er quasi altijd aan, net zoals het stuur, de zijpanelen,…en veel delen zijn in carbon. Het meeste kan hersteld worden en vervolgens worden ze opnieuw geverfd. Het kost een hoop geld wanneer je een grote crash hebt zoals we in Qatar meemaakten. Het frame en de achterbrug was geplooid. Daar kan je geen prijs op plakken, want dat verschilt keer op keer.”

“Een stel carbon remschijven kost ongeveer 10.000 euro en wanneer de motor in de grindbak eindigt, zijn er meestal grindbeschadigingen aan de schijf. Dan wordt het te gevaarlijk om ze opnieuw te gebruiken en zijn ze dus voor de vuilbak. Je wil je piloot niet tegen 300km/u op pad sturen met een onderdeel dat kan ontploffen, de carbonvezels zijn daarvoor simpelweg te fragiel.”

Elke crash nieuwe wielen en schijven

Bourguignon vertelt verder nog: “We rijden met magnesium wielen waarvan het prijskaartje zo’n 4.000 euro is. De Michelin banden zijn iets kleiner dan de Bridgestones en bij een valpartij is de velg niet zo goed beschermd. Zelfs als we een borduur raken, kunnen de twee wielen beschadigd raken. Net zoals bij de remmen, willen we hiermee geen risico’s nemen. Na het merendeel van de valpartijen worden de wielen vervangen.”

Vanaf het moment dat de motor het asfalt raakt, zijn de voetsteuntjes, leviers en stuurhelften voor het oud ijzer. Op deze motoren is de radiator trouwens ook zo groot dat hij meestal gebogen is, ook bij een lichte val. Dit stuk alleen kan al zo’n 10.000 euro kosten. We hebben gelukkig tegenwoordig wel kleine sliders op de zijkant van de motor om o.a. de radiator te beschermen, net zoals de kleine elektrische onderdelen. De druk- en warmtesensoren kosten een hoop geld, net zoals het 2D dashboard. Voor ieder deel van het elektronicapakket mag je al snel 1000 euro rekenen, en de motor hangt letterlijk vol met sensoren.”

Stevig? Motorblok en remklauwen

“Ook de benzinetank is een makkelijk te beschadigen onderdeel. Indien het om een kleine slag gaat, dan kunnen we het meestal nog aanpassen. Het probleem is dat we echt beperkt worden door de inhoud en meestal kan een gecrashte tank dus niet herbruikt worden. Misschien nog net voor tests of tijdens de winter, al zal je het zelden zien tijdens een race. En ook de achterbrug is eigenlijk een zwak onderdeel. Het ziet er groot en stevig uit, al is ze zo licht mogelijk gemaakt en dus redelijk fragiel.”

“Het stevigste onderdeel is zonder twijfel de remklauw. Die vervangen we zelden, net zoals het motorblok zelf. Hout vasthouden, maar omdat we gelimiteerd zijn in het aantal motoren dat we mogen gebruiken, moét die ook wel lang meegaan. Hij zit voldoende goed beschermd en zelfs bij een crash zoals in Qatar was het blok in orde…ook al moesten we 90 procent van het rijwielgedeelte vervangen.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.