Het kan snel gaan in China. Kregen we eind vorig jaar nog maar het 450 supersportprototype te zien van de Chinezen bij CFMoto, dan staat er nu al bijna een productiemotor klaar.
Althans, dat vangen we op via verschillende bronnen die bevestigen dat de typehomologatie in China al werd goedgekeurd. Hierin lezen we dat de motor aangedreven wordt door een 449cc paralleltwin die goed is voor 50(!) pk. Hij steekt dus nipt boven de CBR500R uit, al is die motor een stuk zwaarder dan de CFMoto. De SR-C21, of liever SR-40 als we het kuipwerk mogen geloven, zou namelijk maar 167kg rijklaar gaan wegen…
Voor zover we kunnen afleiden uit die cijfers en het beeldmateriaal, kan deze CFMoto wel eens een schot in de roos worden en een straffe concurrent voor de Ninja 400, R3 en RC390… Het enige wat (zoals gebruikelijk) tegenvalt is de downgrade van het productiemodel t.o.v. de productiemotor. Vergeet de Öhlins-vering, Brembo-remmen of dikke uitlaatdemper onder de kont, het wordt allemaal goedkoper materiaal, inclusief knipperlichten, lange nummerplaathouders enzovoorts, enzoverder.
Nog even geduld vooraleer de motor bij ons is, al is het nu wel duidelijk dat CFMoto plaats inneemt naast de grote Japanse en Europese merken.