CFMOTO: veelvoud aan nieuwe modellen in 2022?

CFMOTO toonde onlangs een conceptstudie voor een nieuwe sportmotor. De Chinezen deden daarvoor beroep op hun Europese designstudio Modena 40, die duidelijk de kaas gingen halen bij Aprilia en Ducati. Het is meteen het derde CFMOTO model waar we meer van mogen verwachten in 2022

Met de CL-X 700 bewees CFMOTO intussen dat ze voldoende eigen kennis en capaciteiten hebben om een ‘premium’ (of voor de niet-marketeers onder ons: ‘deftige’) motor in de markt te zetten en we mogen ons op korte termijn aan meer van dat verwachten. Bij de presentatie van de CL-X was er meteen ook sprake van verschillende uitvoeringen, waaronder ook een sportmodel met 17″ voorwiel en clip-ons. Maar da’s niet alles.

Zo willen ze op korte termijn ook een 1250TR-G toermotor op de markt brengen die een aantal BMW RT/ Honda Goldwing designcue’s koppelt aan het 1279cc LC8 motorblok van bij KTM. Het afwerkingsniveau speelt in dat segment de doorslaggevende rol, dus je mag er zeker van zijn dat het een vuurproef wordt voor CFMOTO.


Het design van de TR-G komt dus wat vreemd over, vooral omdat eerdere CFMOTO’s duidelijk lieten blijken dat het merk begreep dat Europeanen niet gek zijn van knock-off designs. Twijfelachtige Chinese kopies van Europese – of erger nog, Japanse – designs vallen hier niet in de smaak, en dus werkten ze eerder samen met de mannen van KISKA (ook bekend van alle KTM ontwerpen) om hun motoren vorm te geven.

Voor hun eerste poging tot supersport gingen de Chinezen nog een stap verder en trokken ze naar Modena 40, een designstudio uit Rimini, die volgens ons iets te hard naar de Aprilia Tuono keek voor inspiratie.

Rest enkel nog de vraag welk motorblok er onder de kuipen schuilt? Aan het koppelingsdekseltje te zien, vermoeden we dat het geen 1100 V4 wordt, en ook het LC8 motorblok is net wat imposanter. Zouden de Chinezen mee inzetten op de Superlight-Trend in het kader van de Aprilia RS660 en Yamaha R7? Hier deden ze in het verleden al wat (heel beperkte) ervaring op met de 650NK Superlight (onderaan). Hopelijk meer nieuws, na de EICMA.