BMW komt met ‘100 Years’ uitvoering van R nine T en R18

BMW Motorrad heeft in 2023 een verjaardagsfeestje te vieren. Exact 100 jaar geleden werd namelijk de allereerste BMW motorfiets, de R32, uitgetekend om in september 1923 voorgesteld te worden aan de wereld. In het kader van die eeuweling, pakken de Beiers nu uit met special editions van de R nine T en de R 18.

PERSBERICHT

München. In december 1922 werd de eerste volwaardige BMW motorfiets uitgetekend door BMW hoofdontwerper Max Friz. Het hart ervan was een luchtgekoelde viertakt-boxermotor met twee cilinders. De eerste BMW motorfiets, de R 32, werd in september 1923 voorgesteld. Hij luidde het begin van de productie van BMW motorfietsen in en lanceerde een ongekend succesverhaal.

Om zijn 100-jarig bestaan te vieren, stelt BMW Motorrad nu de twee protagonisten van de Heritage-belevingswereld – de R nineT Roadster en de R 18 Cruiser met grote boxer – voor als 100 Years Edition-modellen. In lijn met het jaar waarin BMW Motorrad werd opgericht, zijn beide modellen beperkt tot elk 1.923 stuks.

BMW R nineT 100 Years: de geweldige roadstertraditie van BMW Motorrad in een bijzonder verfijnde en gesofisticeerde verpakking.

De gereduceerde designtaal van de R nineT is het resultaat van 100 jaar motorfietsbouw en de onafgebroken passie van BMW Motorrad voor de boxermotor. Het klassieke roadsterdesign zet vakkundig de toon met een compacte tank en een rechte zithouding, hoogwaardige materialen en stijlvolle designelementen. Tal van andere speciale kenmerken maken van de nieuwe R nineT 100 Years een exclusieve verjaardagseditie. Het hart is nog steeds de 80 kW (109 pk) sterke lucht-/oliegekoelde boxermotor met twee cilinders. In de verjaardagseditie gaat deze legendarische motor gepaard met een brede waaier aan opties en een uitgekiend oppervlakconcept.

Classic Chrome en Option 719-onderdelen: hoogwaardige lak-op-chroomoppervlakken en verfijnde gefreesde onderdelen en velgen.

Lakafwerkingen in combinatie met chroomoppervlakken kennen ook een bijna 100-jarige traditie in de motorfietsbouw. Chroomoppervlakken, meestal bestaande uit een laag koper, een laag nikkel en een toplaag uit chroom, worden gekenmerkt door hun hardheid en resulterende hoge duurzaamheid, zeer goede bescherming tegen corrosie, maar vooral door een stralende, spiegelachtige glans. Zo werd chroom vanaf eind jaren 1920 een courant stijlelement voor ontwerpers, in combinatie met hoogwaardige lakconcepten. De BMW R 75/5 met verchroomde tankwanden en zijafdekkingen is bijvoorbeeld legendarisch bij BMW Motorrad. Met de nieuwe BMW R nineT 100 Years, de nieuwe R 18 100 Years en het Classic Chrome-oppervlakconcept blaast BMW Motorrad dit onvergelijkbaar verfijnde samenspel van lak en chroom nieuw leven in.

De tank is een combinatie van zwart met chroom en witte dubbele strepen, aangevuld met kniebeschermers en een 100 Years-badge. Ook op de buddyseat is Classic Chrome te vinden. De voorwielafdekking is ook zwart gelakt en heeft witte dubbele strepen. De tweekleurige zitting in zwart/ossenbloed maakt de hoogwaardige look compleet.

Tal van zwarte componenten zoals de vorkbuizen, luchtinlaatsnorkel en enkele Option 719-componenten vullen dit harmonieus aan. Inbegrepen in de R nineT 100 Years zijn de optionele 719 Classic-velgen met zwart geanodiseerde velgringen, het Option 719 Shadow-gamma van gefreesde onderdelen met gefreesde cilinderkopafdekkingen, motorblokafdekkingen, zadelhouders, olievuldop en het Option 719 Shadow II-gamma van gefreesde onderdelen, bestaande uit verstelbare handgrepen en een voetsteun, voetsteunen voor de buddyseat en expansievatafdekkingen, en buitenspiegels aan het stuur. Het Adaptive Headlight en het Comfort-pakket met verwarmde handgrepen, Cruise Control en Driving Modes Pro vervolledigen de uitgebreide uitrusting van deze editie. Een antidiefstalalarm kan ook achteraf worden geïnstalleerd als onderdeel van de optionele uitrusting af fabriek of via het gamma originele BMW Motorrad accessoires.

BMW R 18 100 Years: de grote boxer is stijlvol ontworpen, gebruikmakend van een speciaal lak- en oppervlakconcept met Classic Chrome.

Het onmisbare pronkstuk van de R 18 100 Years is de 67 kW (91 pk) sterke boxermotor met de grootste cilinderinhoud ooit gemaakt door BMW Motorrad. Zowel technisch als visueel leunt de BMW R 18 aan bij bekende BMW modellen zoals de BMW R 5 en legt hij opnieuw de nadruk op de essentie van het motorrijden: puristische technologie zonder franjes en de boxermotor als epicentrum van rijplezier. De grote boxer wordt in de verjaardagseditie van de R 18 ook aangevuld met tal van bijzondere kenmerken en een hoogwaardig oppervlakconcept.

Net als dat van het verjaardagsmodel van de R nineT heeft de R 18 100 Years een Classic Chrome-kleurenschema dat zwarte lak combineert met hoogglanzende chroomoppervlakken, witte dubbele strepen en een 100 Years-badge. Het lak-op-chroomconcept van Classic Chrome is ook terug te vinden op de achterwielafdekking in combinatie met witte dubbele strepen. De voorwielafdekking en zijafdekkingen zijn zwart gelakt, aangevuld met witte dubbele strepen op het spatbord vooraan. Dit alles gaat harmonieus samen met de Option 719-zitting, bekleed in een tweekleurige combinatie van zwart/ossenbloed met hoogwaardige diamantversiering.

Zwart als symbolisch kleurenschema van de geweldige BMW Motorrad traditie siert ook de motor, de transmissiebehuizing en de achterasaandrijving. De precieze benaming is Avus Black, een verwijzing naar het legendarische hogesnelheidscircuit in Berlijn, waar BMW Motorrad ooit grote racesuccessen vierde, wat vandaag nog steeds wordt herdacht door het Avus-monument met BMW Motorrad fabrieksrijder Ernst Henne. Berlijn is ook de thuisbasis van de productievestiging van BMW Motorrad. De fabriek in Berlijn-Spandau is niet alleen een productievestiging, ze is ook de belangrijkste fabriek voor de internationale motorfietsproductie van BMW Motorrad.

De R 18 100 Years wordt aangevuld met tal van chroomonderdelen uit de Chrome-designoptie. De hoogwaardige en duurzame galvanische oppervlakcoating is te vinden op deze onderdelen: stuuronderdelen, schakel- en voetremhendels, stuurklemmen, gewichten, spiegels, hoofdremcilinders, remklauwen, motorbehuizingafdekkingen, cilinderkopafdekkingen en inlaatspruitstuk.

Andere kenmerken van de BMW R 18 100 Years zijn de verchroomde Akrapovič-achterdempers met geperforeerde uitlaatpijpen in de ‘propellerstijl’ van het BMW merklogo. Veiligheid en comfort worden verzekerd door Headlight Pro met Adaptive Headlight, achteruitrijhulp, elektronische Cruise Control en verwarmde handgrepen. Als onderdeel van de optionele uitrusting af fabriek kan de nieuwe BMW R 18 100 Years ook worden uitgerust met een antidiefstalalarm, duozitpakket, treeplanken, Hill Start Control, een afsluitbare brandstofklep en een vermogensvermindering.

Met de R nineT en R 18 in de Heritage-belevingswereld brengt BMW Motorrad hulde aan zijn bijna 100-jarige geschiedenis en traditie, die onlosmakelijk verbonden zijn met de legendarische boxermotor. Traditie en geschiedenis zijn ook te vinden in de fabriek van BMW Motorrad in Berlijn – al meer dan 50 jaar de geboorteplaats van bijna elke BMW motorfiets. Het iconische design en de onmiskenbare boxermotor illustreren dat het om de wortels van BMW Motorrad gaat, om historisch geïnspireerde vormen en details, om een authentieke rijervaring en om het terugbrengen van motorfietsen tot de essentie. Kortom: de Heritage-belevingswereld draait om een unieke levenshouding, gevormd door de legendarische boxermotor.