Fim-Ewc-24H-Motos-2023-Race

Belgische prachtprestaties tijdens 24u van Le Mans

De 24 Heures du Mans was een heerlijke seizoensopener voor het WK Endurance. Met 18 EWC teams en 33 Stock teams aan de start, kregen we traditiegetrouw een mooi deelnemersveld waarin ook verschillende Belgen het mooie weer maakten, op de motor of in de pitbox. We overlopen kort de race.

Hoewel het wereldkampioenschap een zootje ongeregeld lijkt voor beginnende motorsport kijkers, hoeft het weinig betoog dat het een van de meest interessante klasses is voor kenners. Het aantal getalenteerde rijders dat hier rondrijdt is niet te tellen, en het mooie eraan is dat we een mooie mix te zien krijgen van jongens die net niet aan de bak komen in de GP’s of bij het WK Superbikes, samen met ex-toprijders uit de sprintraces of ervaren endusance specialisten. Ongeacht of je nu kijkt bij de fabrieksteams, dan wel bij de kleinere ploegen die zelfs misschien slechts 1 race meedoen: niemand van deze rijders valt te onderschatten.

Verschillende motor- én bandenmerken

En daarbij komt uiteraard ook het technische aspect van de motoren zelf. Er is geen wegrace kampioenschap waarin zoveel verschillende merken deelnemen, die stuk voor stuk verschillend getuned zijn naargelang de budgetten van de teams én die bovendien ook nog eens strijden op meerdere verschillende bandenmerken. Jawel, sinds de deals tussen Michelin en Pirelli in respectievelijk MotoGP en WSBK afgerond werden, is het EWC het enige wereldkampioenschap wegrace waarin op meerdere bandenmerken geracet wordt. We gokken dat enkele GP-rijders daar na dit weekend spontaan jaloers van worden.

Belgische teams

Zetten we onze Belgische bril op, dan gaat de meeste aandacht naar het BMW Motorrad EWC team onder leiding van Werner Daemen en Steven Casaer dat meestrijd voor de eindzege in het klassement. Sinds dit jaar komt daar in de Formula EWC klasse ook het KM99-team van Mario Küpper bij. Deze Yamaha-garagehouder uit de buurt van Eupen was vroeger actief bij het Viltaïs 333 team en werkte dit jaar een partnership uit met o.a. het circuit van Spa-Francorchamps en DG Sport om zijn eigen EWC team op te richten met onze eigenste Bastien Mackels aan het stuur, naast de Franse Ex-Supersport-kampioen Lucas Mahias en nog een Fransman Florian Marino die al enkele jaren het mooie weer maakt op Yamaha’s in het EWC.

Bastien Mackels, de enige Belgische rijder in de Formula EWC klasse.

Belgische rijders bij de SST

Uiteraard kwamen er nog meer Belgen aan de start, te beginnen met David Drieghe. De Wetterse Yamaha dealer kwam in het verleden uit met zijn eigen Mototech EWC-team, maar is het racen duidelijk nog niet verleerd. Dit keer trad hij aan op de Kawa van het Players team, waar Arnaud De Kimpe last minute nog werd vervangen door Lothaire Hemmers. Het team zou na 2 ongelukkige crashes terugzakken naar de laatste plek, waar David er (als enige niet gevallen rijder) wel in slaagde om de race uit te rijden – een prachtprestatie.

Minder geluk was er voor Loris Cresson die al in de avond moest opgeven na een ongelukkige crash van zijn teamgenoot. Het 3D BMRT Maxxess team zag het niet zitten om de resterende 20u met slechts twee piloten uit te rijden, waardoor het voor Cresson vooral uitkijken wordt naar de thuisrace op Spa-Francorchamps.

Ook Côme Geenen had minder geluk bij het JMA 34 Racing Team dat in de vroege uurtjes omgekegeld werd bij een crash met meerdere motoren. Het team bewees dat het klaar is om de top-10 te behalen in de Superstock-klasse, al blijft de opgave natuurlijk een zure appel om doorheen te bijten.

Tot slot verscheen ook Luca De Vleesschauwer (een weekend eerder nog de te kloppen man op het BK in de supersport 600) aan de start voor het Energie Endurance 91 team, waar hij aanvankelijk opgelijst stond als vierde piloot. Enkele indrukwekkende prestaties tijdens de kwalificaties zorgden ervoor de Luca prompt gepromoveerd werd tot starter en na een nieuw persoonlijk record in de 1:39 twijfelt niemand nog aan de capaciteiten van de jonge knaap. Uiteindelijk zou het team op een 25ste plek overall stranden, goed voor een 12de plek in de SuperStock en 1 klassementspunt. Dat belooft voor de toekomst!