AFSCHEID VAN EEN ICOON: Triumph Thruxton Final Edition 

PERSBERICHT: De Triumph Thruxton, die sinds 1964 bekend staat als de ultieme caféracer, zal in 2024 zijn laatste productierun beleven. Als passend afscheid van deze gelauwerde motorfiets heeft Triumph de Thruxton Final Edition onthuld, een exclusieve en oogverblindend mooie motorfiets met indrukwekkende specificaties, prestaties, mogelijkheden en een tijdloze stijl.

Deze speciale editie is gebaseerd op de Thruxton RS, met zijn straffe prestaties, wendbare stuurgedrag en premium specificaties, en is het resultaat van vele generaties doorontwikkeling van de Thruxton. De kroon op het werk is deze prachtige, limited edition motorfiets – een echt verzamelstuk. De Thruxton Final Edition is prachtig gelakt in exclusief Competition Green, met handgeschilderde gouden details en gesigneerd door de kunstenaar. Hij combineert de stijl en traditionele elegantie van de RS en is een eerbetoon aan het rijke race-erfgoed van de Thruxton.

Elke Thruxton Final Edition wordt afgeleverd met een certificaat van authenticiteit, met daarop het unieke VIN-nummer van de motorfiets. Die zijn stuk voor stuk gehandtekend door het ontwerpteam van de Thruxton 1200 en Triumph’s CEO, Nick Bloor. Bij elke motorfiets wordt ook een unieke Final Edition-motorbadge geleverd, met een goudkleurige rand en ‘Final Edition’-logo. Op deze prachtige badge zal je niet snel uitgekeken zijn.

Dit is een opwindende en exclusieve kans voor de fans van de Triumph Thruxton om een zeldzaam stukje Triumph-geschiedenis in huis te halen, en eigenaar te worden van de ultieme Thruxton, op het absolute hoogtepunt van zijn ontwikkeling.

De Final Edition wordt gebouwd volgens dezelfde toonaangevende specificaties als de Thruxton RS. We lijsten hierna alvast enkele hoogtepunten op:

  • High Power (HP) 1.200cc Bonneville-motor – de krachtigste versie van de klassieke Britse paralleltwin. De motor voldoet aan de Euro 5-norm en levert 105 pk met 112 Nm koppel. Het blok pakt uit met lage inertie en een snelle respons, hogecompressiezuigers, herziene in- en uitlaatpoorten en dito nokkenprofiel, en levert daardoor opwindende prestaties – en dat kenmerkende Thruxton uitlaatgeluid. 
  • De volledig instelbare, racewaardige Showa USD ‘Big Piston’-voorvork en de dubbele Öhlins piggy-back achtervering dragen bij aan het ongelooflijke caféracer-stuurgedrag van de Thruxton Final Edition, met de beste wendbaarheid, controle en feedback in zijn klasse. 
  • Lichtgewicht 17-inch aluminium 32-spaaks wielen met Metzeler Racetec RR-banden zorgen voor betrouwbare stabiliteit en ongelooflijke grip 
  • Radiale Brembo M50 monobloc-remklauwen bieden remprestaties op raceniveau met het extra vertrouwen en de veiligheid van ABS voor gebruik op de weg 
  • Drie rijmodi: Road, Rain en Sport zorgen in een wip voor aangepaste gasrespons en tractiecontrole
  • Het dashboard is opgebouwd uit twee afzonderlijke tellers, die in één oogopslag informatie verschaffen over onder andere de gekozen rijmodus, de versnellingsindicator, het brandstofpeil en de kilometerteller 
  • Ledverlichting, waaronder een opvallende koplamp met DRL en een compact uitgevoerd achterlicht. 
  • Een handige USB-poort is ideaal voor het opladen van je navigatiesysteem, telefoon en andere apparaten

Unieke en exclusieve kenmerken van de Final Edition zijn onder meer: 

  • Competition Green metallic lak
  • Contrasterende zwartgelakte zijpanelen en spatborden 
  • Met de hand geschilderde gouden details op de brandstoftank en het zadel, met de initialen van de kunstenaar 
  • Goudkleurig Triumph Heritage-logo op de tank 
  • Thruxton Final Edition-logo 
  • Final Edition-motorbadge 
  • Certificaat van authenticiteit

TOPPRESTATIES

De ultieme caféracer, de Thruxton Final Edition, kan rekenen op de krachtigste 1.200cc Bonneville-motor in het ‘Modern Classics’-gamma van Triumph. 

De paralleltwin is speciaal getuned voor de Thruxton en produceert 105 pk bij 7.500 t/min met meer vermogen – zowel laag in het toerenbereik voor een opwindende acceleratie, als in het middengebied, tot tegen de begrenzer. Het koppel is al even indrukwekkend en wordt eerder geleverd dan op de andere Bonneville-motoren: de 112 Nm komt al vrij bij 4.250 t/min. Topprestaties die perfect passen bij deze laatste editie van deze iconische motorfiets, en die de Final Edition echt uniek maken.

MODERN, WENDBAAR EN INTUÏTIEF STUURGEDRAG

De Thruxton wordt zowel door eigenaren als door de pers gelauwerd om zijn intuïtieve, dynamische en prestatiegerichte weggedrag. Vanaf de op de racerij geïnspireerde zithouding met clip-ons, is elk onderdeel zorgvuldig geselecteerd en vervolgens verfijnd om het allerbeste uit het sportgerichte frame van de Thruxton Final Edition te halen. 

De hoogwaardige Showa ‘Big Piston’-voorvork biedt, in combinatie met de dubbele Öhlins piggyback-achtervering, volledige instelbaarheid voor de perfecte balans tussen comfort en superieur stuurgedrag op de weg. Radiale Brembo M50-remklauwen, de beste in hun klasse, gekoppeld aan zwevende Brembo remschijven van 310 mm zorgen voor een enorme remkracht met een intuïtief gevoel in het remhendel en de geruststelling van ABS.  

Lichtgewicht, tubeless 32-spaaks 17″-wielen dragen bij aan de wendbaarheid van de Thruxton, terwijl de wegligging optimaal en vertrouwenwekkend is dankzij de Metzeler Racetec RR banden. Die bieden immers grip van circuitniveau en superieure feedback voor de rijder.

ICONISCHE CAFÉRACER-STIJL

De onnavolgbare caféracer-styling van de Thruxton, met zijn eigentijdse, duistere stijl met zwart gepoedercoate carters, een zwart kleppendeksel, en hoogwaardig geanodiseerde zwarte velgen – met aandacht voor detail die doorloopt tot en met de veren van de Öhlins-achtervering – is voor de Final Edition naar een hoger niveau getild. 

Het Competition Green lakwerk zet het Britse raceverleden van de Thruxton in de bloemen, met het klassieke Triumph-logo en bijpassende, handgeschilderde, goudkleurige details op de tank en de duozitcover. Het verbluffende diepgroen staat in mooi contrast ten opzichte van de zwarte glans van de zijpanelen en spatborden – waarbij die eerste afgewerkt zijn met een exclusief Thruxton Final Edition-logo. 

Alle typische kenmerken van de Thruxton zijn behouden, van het kogelvormige solozadel en de Monza-tankdop tot de tankband in geborsteld RVS, de blank geanodiseerde aluminium achterbrug, de sportieve voetsteunen en de clip-on. Het resultaat is een opvallende, speciale editie die de geest en ziel van een legende perfect belichaamt.

SPECIAAL VOOR DE FINAL EDITION: OPTIONELE KOPKUIP IN LAKKLEUR 

Er zijn meer dan 80 originele Triumph Thruxton-accessoires, inclusief een volledige set om met je duo te rijden: inclusief een aangepast zadel, voetsteunen en handgreep voor de passagier, en een hele reeks accessoires om stijl, bescherming, comfort en veiligheid toe te voegen. 

Speciaal voor de Final Edition is er ook een kopkuipje als accessoire verkrijgbaar, in een kleur die perfect past bij het unieke Competition Green lakwerk. Deze prachtige kuip is even mooi als praktisch en zorgt ervoor dat je knappe Thruxton Final Edition nog meer opvalt.

EIGENAAR WORDEN VAN EEN LEGENDARISCHE TRIUMPH

Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles: “De Thruxton heeft een speciale plaats in de harten van veel motorrijders en we zijn allemaal enorm trots op deze Final Edition, die de essentie van de Britse caféracer-scene perfect weerspiegelt. De Thruxton verdwijnt uit productie op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling, met een speciale editie die zijn plaats in de geschiedenisboeken van Triumph Motorcycles veiligstelt.”  

DE GESCHIEDENIS VAN DE ULTIEME CAFÉRACER
Op overwinningskoers in de jaren zestig
Terwijl de wortels van de Bonneville terugreiken tot de jaren vijftig, verscheen de Thruxton ten tonele in 1964, als een racer in een beperkte oplage. De exclusieve Thruxton was een instant succes in enduranceraces en scoorde z’n grootste succes door alle drie de podiumplaatsen op te eisen tijdens de Thruxton 500-mijlsrace in 1969. Kort daarna volgde ongezien succes tijdens de Isle of Man TT, waar de Thruxton de eerste productiemachine werd die op de Mountain Course een gemiddelde van ruim 160 km/u wist te realiseren. De compromisloze racestijl, het rijgedrag en de prestaties van de Thruxton waren wereldwijd een must voor liefhebbers van de stoplichten-Grand Prix.

De grondig gemoderniseerde Thruxton
In 2016 verscheen de eerste 1200cc Thruxton, de R, in de showroom en zette meteen een nieuwe norm qua prestaties in dit snelgroeiende segment. Drie jaar later stuwde de Thruxton RS het genre naar nieuwe hoogtes. Meer vermogen, betere rijeigenschappen en ongeëvenaarde specificaties zorgden ervoor dat de 2019 Thruxton RS ongeziene prestaties levert en er ook nog eens fantastisch uitziet.

De ultieme evolutie
Het absolute hoogtepunt van de ontwikkeling van de Thruxton, zetten we in de bloemetjes met deze exclusieve en exquise Final Edition. Handgeschilderde perfectie en slechts in één laatste productierun beschikbaar.

SPECIFICATIES

MOTOR EN TRANSMISSIE

 Thruxton Final Edition
TypeVloeistofgekoelde, SOHC met 8 kleppen, 270° paralleltwin
Inhoud1.200 cc
Boring97.6 mm
Slag80 mm
Compressie12.1:1
Maximaal vermogen105 pk (77 kW) @ 7.500 tpm
Maximaal koppel112 Nm @ 4.250 tpm
BrandstoftoevoerRide-by-wire, multipoint brandstofinjectie
UitlaatGeborsteld 2-in-2 met dubbele geborstelde einddempers 
EindoverbrengingO-ring ketting
KoppelingNatte multiplaat, assistkoppeling
Transmissie6 versnellingen

CHASSIS

 Thruxton Final Edition
FrameStalen buizenframe met stalen wieg
SwingarmTweezijdige alu swingarm, heldere anodisatie
VoorwielTubeless 32-spaaks17″ x 3.5”, aluminium
AchterwielTubeless 32-spaaks 17” x 5”, aluminium 
Band vooraan120/70 ZR17
Band achteraan160/60 ZR17
VoorveringShowa 43 mm USD-Big Piston voorvork , volledig instelbaar, 120 mm veerweg
AchterveringVolledig instelbare Öhlins stereovering met piggybackreservoir,
120 mm veerweg
Remmen vooraanDubbele, zwevende 310 mm Brembo schijven, radiaal gemonteerde Brembo M50 4-zuiger monoblocs, ABS
Remmen achteraanEnkele 220 mm disc, Nissin zwevende 2-zuigerremklauw, ABS
Dashboard en bedieningMultifunctioneel LCD-schermpje met analoge snelheidsmeter en toerenteller, versnellingsindicator, benzinemeter, actieradius, onderhoudsindicator, klok, tripmeter, actueel verbruik, status tractiecontrole, vermelding rijmodus, scroll- en rijmodusknoppen op het stuur, klaar voor installatie handvatverwarming. 

AFMETINGEN EN GEWICHT

 Thruxton Final Edition
Breedte (stuur)745 mm
Hoogte zonder spiegels1.030 mm
Zadelhoogte810 mm
Wielbasis1.415 mm
Balhoofdhoek22.8°
Naloop92 mm
Drooggewicht197 kg
Tankinhoud14,5 liter

ONDERHOUD

 Thruxton Final Edition
Onderhoudsinterval10.000 mijl /16.000 km of jaarlijks, naargelang wat eerst komt.