Advertorial: Harley-Davidson Battle of the Kings

Na een spectaculaire 2017-editie gaat de Battle of the Kings – de ultieme Harley-Davidson® dealer custom bike build-off – in 2018 wereldwijd. In deze vierde en verreweg grootste editie zien we ruim 200 officiële H-D dealers met hun creaties de strijd met elkaar aangaan. In de Benelux dingen H-D West Flanders, Harley-Davidson Namur, H-D Rotterdam, Motor Saloon uit Amersfoort, H-D Big Rivers uit Gelder, H-D West Coast uit Alkmaar en H-D Luxembourg mee. 

Dark Custom als startpunt
In deze eerste wereldwijde editie van de Battle of the Kings zijn de regels simpel: het maximale customization budget is €6.000 (excl. btw) en het eindresultaat moet straatlegaal zijn. Ook zijn de opties voor de basismachine vergroot: ieder Harley-Davidson Dark Custom model mag als startpunt dienen.

H-D West Flanders – XL1200CX Roadster
Net als in de voorgaande twee edities is H-D West Flanders weer van de partij. Dit jaar nam monteur Nico Naeye het voortouw en ontwikkelde hij in samenwerking met de rest van het team van West Flanders een exclusieve ’80’s racer.

H-D West Flanders – XL1200CX Roadster

H-D West Flanders koos voor een XL1200CX Roadster. Als inspiratie diende de herkenbare dragster race look uit de jaren ’70 tot ’90, door Nico ‘the forgotten era’ genoemd. Hij vertelt: “We stripten de motorfiets, monteerden clip ons, een nieuwe rear set, nieuwe grips en vervingen de uitlaat. Vervolgens bouwden en monteerden we de onderkuip en maakten we – met een hele diepe buiging naar de oorspronkelijke dragsters – de constructie ‘raceklaar’, wat betekent dat al het bodywork zeer snel kan worden gedemonteerd en gemonteerd.” Na twee dagen brainstormen, overleggen en plannen en een dag of drie bouwen stond de racer op zijn wielen. Vervolgens werd de creatie door Koen Fine Arts onder handen genomen en voorzien van custom lakwerk dat de machine een vintage uitstraling geeft. Het resultaat mag er zijn: een stoere, exclusieve racer met de looks van toen en de techniek van nu.

Harley-Davidson Namur – 2018 Forty-Eight XL1200X
Harley-Davidson Namur verwacht hoge ogen te gooien met een rauwe, race-klare café-racer op basis van een Harley-Davidson Forty-Eight.

Harley-Davidson Namur – 2018 Forty-Eight XL1200X

Het team van H-D Namur liet zich voor deze editie inspireren door de beruchte kwartmijlraces en besloot een machine te bouwen waarmee leden van het team daadwerkelijk aan races mee zou gaan doen. Als basis voor de racer werd een 2018 Forty-Eight XL1200X genomen en deze werd flink gemodificeerd om er een volwaardige café-racer van te maken. Zo kreeg hij een nieuw zadel, gingen de voet-controls naar achteren, kwamen er minimalistische bar-end spiegeltjes op en kreeg hij andere vering. Om de performance eveneens race-klaar te maken kwam er een nieuwe uitlaat, werd de motormapping aangepast en kreeg de motor meer lucht dankzij een Screamin’ Eagle luchtfilter. De performance-upgrade werd afgemaakt met Phat Screamin’ Eagle bougiekabels. Het resultaat mag er zijn: een brute, stoere café-racer waarop team en klanten hun mannetje staan, zowel op de kwartmijl als op de openbare weg en het terras.

H-D Rotterdam – XL1200CX Roadster
H-D Rotterdam betreedt het strijdperk met een op een 2018 Roadster gebaseerde creatie waarmee de dealer niet alleen de Battle of the Kings hoopt te winnen, maar ook een jonger, moderner H-D-publiek hoopt te bereiken.

H-D Rotterdam – XL1200CX Roadster

H-D Rotterdam koos voor een XL1200CX Roadster. Om inspiratie op te doen en zich de look & feel van een jongere doelgroep eigen te maken, dook het team in tijdschriften, commercials en populaire websites. Vervolgens werd die inspiratie losgelaten op het design en de bouw van de machine. Het resultaat is een custom die duidelijk zijn roots heeft in de lange Harley-Davidson traditie, maar die dankzij stijlvolle details als rode metal flake lak, gewrapte uitlaten, een kort kontje en een agressieve bulldog-stance toch sterk zal appelleren aan jongere rijders. Missie vooralsnog dus geslaagd.

Motor Saloon – 2018 Street Bob
De Amersfoortse H-D dealer Motor Saloon maakt met zijn inzending een hele diepe buiging naar Captain America, de chopper waarmee Dennis Hopper een halve eeuw geleden een dikke middelvinger opstak naar kleingeestig Amerika in de succesfilm Easy Rider.

Motor Saloon – 2018 Street Bob

Bij H-D Motor Saloon was het na het zien van de nieuwe 2018 Street Bob meteen duidelijk. Eigenaar Marco van Velzen vertelt: “Ik herkende er meteen de rijke geschiedenis van zijn voorgangers in en zag aan het begin van die bloedlijn Captain America. We waren er al snel uit dat we daar iets mee moesten.” Met vereende krachten gingen Van Velzen en zijn team aan de slag. Na een dag ontwerpen stond er iets waar iedereen happy mee was en kon het onderdelen zoeken beginnen. Van Velzen: “We kozen voor een ‘chizeled’ stuur vanwege de stijl en voor hoogprofielbanden voor een klassiekere look. Ook de dempers dragen bij aan de vintage uitstraling. En dan zijn er nog de vele details, zoals de zwarte wielnaven en onderdelen uit de compleet nieuwe messingcollectie van H-D.” Naast deze onderdelen kreeg de machine nog een hele lijst aanpassingen, eindigend met hoogwaardig custom lakwerk in Denim Captain America 2018-stijl. Het resultaat is een unieke bobber/chopper, waarmee H-D Motor Saloon hoge ogen verwacht te gooien.

Big Rivers – Fat Bob 2018
H-D Big Rivers uit het Gelderse Heteren is er dit jaar weer bij. Het team combineert haar inzending op basis van een Fat Bob 2018 dit jaar met het aanboren van een nieuwe, jongere doelgroep.

Big Rivers – Fat Bob 2018

Het team van H-D Big Rivers, onder leiding van eigenaar Albert van der Steen, liet zich voor deze editie inspireren door de creaties van Jon Olsson. Deze voormalige freestyle skiër en lifestyle blogger ontwerpt (en racet) waanzinnige auto’s die vaak een postmodern camouflage design hebben. In die geest besloot het team een nieuwe Fat Bob van zo’n zelfde soort design te voorzien. Van der Steen vertelt: “Maar we gingen natuurlijk verder dan alleen design. We hebben de Fat Bob een hele serie nieuwe onderdelen uit de H-D catalogus gegeven, maar daarbij hebben we steeds goed de kosten in de gaten gehouden. We wilden een machine creëren die er niet alleen waanzinnig uit ziet, maar die ook betaalbaar is. Zo hebben we het lakwerk bijvoorbeeld op een zelfklevende ondergrond uitgevoerd, zodat je als koper het resultaat altijd weer kunt aanpassen. Met dat soort slimmigheden denken we de nieuwe, jongere doelgroep die we – gelukkig – steeds vaker in onze showroom zien, op hun wenken te bedienen.”

H-D West Coast – Fat Bob 2018
De mannen en vrouwen van H-D West Coast in het Noord-Hollandse Alkmaar betreden het strijdperk dit jaar met een strakke, moderne en ‘Club Style’ vormgegeven Fat Bob.

H-D West Coast – Fat Bob 2018

Het team van H-D West Coast besloot als basis een Fat Bob 2018 te nemen. Bas Leek en Gideon Schusser, bij West Coast verantwoordelijk voor het project, wilden H-D’s populaire Dyna-stijl een vooruitstrevende, strakke twist geven. Schusser vertelt: “In plaats van het verleden in te duiken, wilden we vooruit kijken. Zie het als een studie naar waar het naartoe zou kunnen gaan met de Dyna-familie. Om dat doel te bereiken begonnen we met een Fat Bob 2018. Die hebben we wendbaarder, strakker en moderner gemaakt. Een deel van de nieuwe onderdelen hebben we zelf gemaakt, een deel komt uit de H-D catalogus. Het resultaat is een postmoderne machine die 100% Harley-Davidson is, maar die je toch nog nooit eerder gezien hebt. We zijn er heel trots op!”

H-D Luxembourg – Street Bob 2018
De in het Luxemburgse Moutfort gelegen dealer H-D Luxembourg werpt zich dit jaar in de strijd met een bijzonder interessante creatie, gebaseerd op de mythische LiveWire, Harley-Davidsons eerste volledig elektrische motorfiets.

H-D Luxembourg – Street Bob 2018

Bij H-D Luxembourg was eigenaar Carlos Lobo de drijvende kracht achter de deelname aan de Battle of the Kings. Als basis voor zijn creatie nam hij een Street Bob 2018, die een metamorfose kreeg waarbij het zeer herkenbare design van de volledig elektrische LiveWire het einddoel was. Een interessante gedachte, juist omdat het LiveWire ontwerp bewust volledig afweek van de ‘gewone’ verbrandings-Harleys. Lobo vertelt: “Ik vond het conceptueel interessant om een LiveWire met verbrandingsmotor te ontwerpen. Er is heel wat denk- en bouwwerk in gaan zitten, we hebben de maximale tijd volledig opgebruikt. Uiteindelijk zijn we heel trots op het resultaat. Ik ben geen profeet, maar ik durf wel te voorspellen dat deze machine in 2018 een van de voltreffers zal zijn in ons dealerbedrijf!”

Eerst Benelux, dan wereldwijd
Voordat een team zich tot Custom King 2018 kan laten kronen moet hun creatie nog de nodige hobbels overwinnen. Allereerst moet de machine de Benelux-competitie winnen. Tot 17 februari kan het publiek nog stemmen, waarna de winnaar van de Benelux op vrijdag 23 februari bekendgemaakt op de Harley-Davidson stand op de Motorbeurs Utrecht. Daarop volgt een finale showdown tussen de nationale winnaars. De selectie en kroning van de overall Custom King 2018 vindt plaats op de EICMA in Milaan, waar de machines van alle finalisten te zien zullen zijn.