Vierentwintig uur lang rondjes knallen op Spa-Francorchamps. Het is de droom van veel racepiloten, om nog maar te zwijgen over het podium te beklimmen op het hoogste schavotje. Dit jaar ging het officiële Yamaha YART team met de overwinning lopen, gevolgd door Honda FCC TSR en ons Belgische BMW Motorrad EWC team. Maar dat is uiteraard maar een fractie van het verhaal. MaxxMoto trok met een groot deel fotografen, testrijders, hangarounds en prospects naar het mooiste circuit ter wereld en zag dat het goed was.
Het circuit van Spa-Francorchamps is een baan die haar gelijke niet kent. Niet alleen is het ontzettend snelle en uitdagende omloop, maar ook dichtbeboste heuvelrijke omgeving is atypisch voor permanente circuits. Je zou nog iets kunnen mompelen over de Nordschleife, al is dat eigenlijk compleet andere koek. En laat het nu net dat zijn, wat Spa ook zo’n uitdaging maakt voor de toeschouwers, die vaak tientallen kilometers op een weekend stappen om toch maar een keertje bij Combes, Bruxelles, Raidillon of La Source te zijn geweest.
Met voldoende frieten en bier in de tank is gelukkig geen uitdaging te groot, en dus stonden de supporters een heel weekend op scherp om alles van de eerste vrije trainingen tot de laatste wedstrijdronde te volgen. Middagtemperaturen van boven de 30° maakten het er niet eenvoudiger op, al was er onder de dennenbomen tribunes en paddockgebouwen voldoende schaduw voor iedereen. De overweldigende hitte zorgde ook voor een eerder relaxte sfeer op de campings met veel drink-, BBQ- en pitbike-plezier, maar zonder het X-rated hooliganisme, alcoholmisbruik of de motormartelingen die we kennen vanop de Franse endurance races. Brave Belgjes? Misschien, al was de fun er wat ons betreft niet minder om.
Slechts 9.000 bezoekers
Toch is er ook enige teleurstelling als we achteraf horen dat er slechts 9.000 bezoekers waren. Ferm verschilletje met het kwart miljoen F1- bezoekers, maar ook met de tienduizenden WK Endurance supporters die jaarlijks de trek naar Le Mans of Paul Ricard maken. Toegegeven, het is pas de tweede keer dat de 24u van Spa opnieuw doorgaan en het event moet haar reputatie opnieuw opbouwen, al hebben we dan toch ook enkele bedenkingen bij de organisatie. Een toegangsticket van €40 lijkt ons al redelijk duur voor mensen die het ‘eens willen ontdekken’, maar vooral de drankprijzen van €3,5 voor een blikje cola of bier, €50 voor een busje of auto op de camping en navenante etensprijzen zijn simpelweg bij de haren getrokken. Toegegeven, het is nog steeds maar half zo duur als een dagje Werchter, al is een goede voorbereiding wel cruciaal om het financieel laagdrempelig te houden. En als we dan nog één woordje advies mogen geven aan Franse organisator PHA Claude Michy: zorg aub dat er opnieuw grote televisieschermen staan bij de tribunes en op de populairste kijkplekken. Niet iedereen heeft een livestream op z’n telefoon.
Gelukkig wordt alles weer goedgemaakt van zodra je de tribunes, paddock, of talrijke kijkplekken bezoekt en de motoren met veel lawaai voorbij komen aan ongeziene snelheden. Wie er op tijd bij was, kon tijdens de pre-race pitwalk nog een praatje maken met de piloten en teamleden of enkele handtekeningen en selfies scoren. En ook na de race wordt de baan simpelweg opengesteld en kon je een stukje stappen op het heilige asfalt. Of we er volgend jaar opnieuw bij zijn? Reken maar van yes, en uiteraard willen we jullie er dan ook zien!