Dit weekend streek het FIM Endurance World Championship neer in Le Mans voor de 24Heures du Moto.
Het FIM Endurance kampioenschap krijgt misschien niet de aandacht die het verdient, al blijft het naar mijn mening één van de meest interessante klassementen. Niet alleen strijden de merken er met motoren die redelijk nauw verbonden zijn aan hun productiefietsen, ook de bandenfabrikanten gaan er de confrontatie met elkaar aan.
Tel daar nog eens bij dat er een resem Belgen in Le Mans aan de start stonden (Bastien Mackels, Nicky De Wit, Arnaud De Kimpe, Marty Debruyne, Olivier Depoorter, Gauthier Duwelz en Gregory Fastré) in een sowieso al erg internationaal deelnemersveld, en je hebt het recept voor een strakke race.
Dat werd dit jaar nog eens extra in de verf gezet door het feit dat de twee Yamaha topteams – Het Franse GMT94 fabrieksteam en het Yamaha Austria Racing Team- gedurende de hele race over 800 ronden slechts op 20 seconden van elkaar finishten en nooit meer dan een ronde van elkaar verwijderd waren. Ze werden bovendien op de voet gevolgd door het SRC Kawasaki team dat na een crash terug naar de derde plek opklom. Het Suzuki Endurance Race Team finishte vierde en blijft aan de leiding in het klassement. Het Honda Endurance Race Team moest zich tevreden stellen met een elfde plaats na technische problemen.
De volledige stand vind je hier terug.