BMW is één van de grote afwezigen op de EICMA motorbeurs in Milaan. Dat wil niet zeggen dat het merk geen nieuwigheden in petto heeft. Nadat de Beiers voorafgaand aan de intermot uitpakten met een nieuwe S 1000 RR, M 1000 RR en M 1000 R is het nu tijd voor een nieuwe boxer; de R 1250 RS.
PERSBERICHT, fotogalerij onderaan
Al meer dan 40 jaar staat de afkorting “RS” in combinatie met de BMW boxermotor voor sportief touren bij uitstek. De R 1250 RS is nu nog innovatiever en verfijnder en levert de ultieme sportieve, dynamische touring ervaring.
In combinatie met de boxermotor is de legendarische BMW Motorrad afkorting “RS” in de wereld van het sportief touren synoniem voor sportief, dynamisch rijplezier op landwegen en tegelijkertijd superieur comfort tijdens lange tochten. De BMW RS was altijd al een meester in sportief rijden, leunend in bochten en langeafstandsritten met z’n tweeën en met vakantiebagage. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad de nieuwe R 1250 RS voorzien van enkele nieuwe standaarduitrustingen en optionele extra’s – om sportief rijden nog dynamischer en relaxter te maken.
Zoals voorheen zorgt de legendarische 2-cilinder boxermotor voor een krachtige aandrijving. Hij heeft nog steeds een cilinderinhoud van 1.254 cm3 en genereert zelfs in het huidige EU5 kenteken 100 kW (136 pk). Dankzij de BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en kleplift aan de inlaatzijde levert hij over het hele toerentalbereik een fors vermogen, een extreem rustige en stille loop en uitstekende waarden voor brandstofverbruik en emissies.
Dynamic Traction Control (DTC) en nieuwe “ECO”-rijmodus standaard. Riding Modes Pro met voorselectie van de rijmodus en engine drag torque control (MSR) als optionele uitrusting.
Hierbij zorgt de standaard automatische stabiliteitscontrole DTC voor een hoge mate van rijveiligheid dankzij een uitstekende tractie. De nieuwe standaard rijmodus “ECO” helpt de bestuurder om zo zuinig mogelijk te rijden.
De ECO-rijmodus stelt de rijder in staat om de innovatieve BMW Motorrad ShiftCam-motortechnologie vooral zo te gebruiken dat een maximale actieradius wordt bereikt. In de ECO-modus wordt de motorrijder aangemoedigd om zo zuinig mogelijk te rijden met een zachte gaskromme en een gematigde beperking van het motorkoppel. In de ECO-modus geeft het TFT-kleurendisplay in de bovenste statusregel een rendementsweergave. Als u maximale prestaties wenst – bijvoorbeeld voor inhalen met een zware lading of bergop rijden – kunt u met de rijmodusknop snel en eenvoudig overschakelen naar een andere rijmodus.
De nieuwe R 1250 RS kan worden uitgerust met de optie “Pro-rijmodi”. Deze biedt onder andere extra, individueel instelbare rijmodi. Met behulp van de voorkeursfunctie voor rijmodi kan de rijder de rijmodi individueel instellen op de rijmodusknop. De motorweerstandsregeling (MSR) is een ander nieuw onderdeel van de rijmodus Pro. Deze kan worden gebruikt om onstabiele rijomstandigheden, die tijdens het uitrollen of terugschakelen kunnen ontstaan door te grote remslip bij het achterwiel, veilig te voorkomen.
BMW Integral ABS Pro (deels integraal) en Dynamic Brake Control (DBC) standaard.
Als populaire sporttourer is de R 1250 RS in zijn nieuwste uitvoering standaard uitgerust met BMW Integral ABS Pro. Dit is een remsysteem dat nog meer veiligheid biedt bij het remmen – ook bij het overhellen in bochten – en als het ware nog verder vooruit denkt. Naarmate het rijmodusconcept verder wordt uitgebreid, zullen ook meer nieuwe functies worden toegevoegd. Zo zal de ABS-regelkarakteristiek verder worden aangepast aan de betreffende rijmodus. Als onderdeel van de optie “Riding Modes Pro” ondersteunt Dynamic Brake Control (DBC) de rijder extra bij noodstopmanoeuvres. DBC verhoogt de veiligheid bij het remmen, zelfs in moeilijke situaties, door onbedoelde activering van het gaspedaal te voorkomen. Door ingrijpen in de motorregeling wordt het aandrijfkoppel tijdens het remmen verminderd, zodat de remkracht van het achterwiel volledig wordt benut. Dit houdt de motorfiets stabiel en verkort de remweg.
TFT-kleurenscherm met “Sport”-kernscherm, vernieuwde LED- knipperlichten en iconisch dagrijlicht standaard.
Net als voorheen is de nieuwe R 1250 RS uitgerust met een TFT- kleurendisplay met geïntegreerde pijlnavigatie en uitgebreide connectiviteit. De uitstekende leesbaarheid, de duidelijke menunavigatie en het sterk geïntegreerde bedieningsconcept plaatsen hem aan de top van de wereld van de productiemotoren. De rijder kan kiezen uit aangepaste schermdisplays voor verschillende doeleinden. Daartoe behoort ook het “Sport”-kernscherm, dat real-time informatie geeft over de huidige en maximale hellingshoek en regelinterventies – zoals ABS Pro of DTC. Tot de nieuwe standaarduitrusting behoren vernieuwde LED-tunnelknipperlichten (ook voor de VS) en het iconische dagrijlicht (niet in alle landen toegestaan; zonder dagrijlichtfunctie is het lichtpictogram ontworpen als parkeerlicht).
USB-aansluiting en intelligente noodoproep standaard. Stoelverwarming voor de bestuurder en de passagier en een buisvormig stuur om het toeren nog aangenamer en dynamischer te maken, zijn als optie verkrijgbaar.
De nieuwe BMW R 1250 RS biedt standaard twee verschillende stopcontacten. De vroegere 12 volt boordcontactdoos plus een extra USB-A contactdoos met 5 volt voeding. Dit meest gebruikte type USB-bus met nieuw ontwikkelde laadelektronica maakt het mogelijk om een smartphone tijdens het rijden op te laden door een kabeladapter aan te sluiten. Er is tot 2.400 m2 laadstroom beschikbaar, waardoor snel opladen mogelijk is, afhankelijk van het gebruikte type smartphone. De intelligente noodoproep is ook een standaardvoorziening (eCall; niet in alle landen beschikbaar) om in noodgevallen snel hulp te bieden.
Een stoelverwarming voor rijder en bijrijder als extra optie verhoogt het comfort ook aanzienlijk bij lage temperaturen. Verwarmde zittingen zijn verkrijgbaar in combinatie met twee afzonderlijke zittingen en worden uitsluitend aangeboden in combinatie met verwarmde handgrepen. Voor het bestuurderszadel is een nieuw, comfortabel bedieningsconcept ontwikkeld met vijf verwarmingsniveaus. De instellingen van de handvatverwarming – in combinatie met de zadelverwarming met vijf in plaats van twee verwarmingsniveaus – worden bediend via een menu. De verwarming van het achterzadel heeft twee verwarmingsstanden en wordt bediend met een tuimelschakelaar linksonder op het achterframe.
Buissturen zijn nu als nieuwe optie en als origineel BMW Motorrad accessoire verkrijgbaar. Het buisstuur is iets breder en hoger dan de standaard stuurpennen en ook minder geveegd. Dat betekent dat naast de verschillende als optie leverbare of originele BMW Motorrad accessoires de stuurergonomie van de R 1250 RS nu ook individueel kan worden aangepast voor een nog meer ontspannen en rechtop zittende positie.
Sportief rondtoeren in stijl: De nieuwe R 1250 RS heeft een aantrekkelijke basislak en de twee modelvarianten Triple Black en Sport. Nieuwe solo-achteruitrusting.
In de basisvariant benadrukt de nieuwe BMW R 1250 RS zijn geavanceerde sportieve toerkwaliteiten in Icegrey non-metallic in combinatie met een zwart frame. Met het optioneel verkrijgbare Triple Black Sport Model kan de klant kiezen uit twee bijzonder expressieve kleurconcepten.
Sport model variant:
Lightwhite non-metallic/Racingblue metallic/Racingred carrosserie- afwerking, Lightwhite non-metallic frame, gouden remklauwen voor/achter, blauwe voorspoiler, getinte voorruit, solo achteraan (alternatief duo-pakket).
Triple Black modelvariant:
Blackstorm metallic carrosseriekleur, agaatgrijs frame, gouden remklauwen voor/achter, roestvrijstalen motorspoiler, Pure tankbekleding, solo achteraan (als alternatief pillion package).
De nieuwe optionele solo achterin onderstreept de sportieve stijl van de nieuwe R 1250 RS en maakt hem bijzonder licht en dynamisch. Het achterzadel wordt vervangen door een gelakte kunststof bekleding en de achterste voetsteunen en handgrepen worden verwijderd.
Als u de R 1250 RS volledig geschikt wilt houden voor gebruik als passagier, is het achterzadelpakket verkrijgbaar als alternatief pakket binnen de modelvarianten. Het bevat alle onderdelen die bij de solo-achterbank vervallen.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1250 RS:
- Krachtige boxermotor met BMW ShiftCam technologie voor het variëren van de kleptiming en -slag aan de inlaatzijde
- Krachtige respons over het hele toerentalbereik, voorbeeldig brandstofverbruik, emissieniveau, rustige loop en verfijning
- Vermogen en koppel: 100 kW (136 pk) bij 7.250 t/min en 143 Nm bij 6.250 t/min
- Dynamic Traction Control DTC standaard
- BMW Motorrad ABS Pro
- (gedeeltelijk geïntegreerd) als standaard
- Dynamic Brake Control (DBC) standaard
- Standaard drie rijmodi
- Standaard “ECO” rijmodus voor bijzonder zuinig rijden
- Rijmodi Pro met extra rijmodi en nieuwe rijmodusvoorkeuze alsmedemotorweerstandsregeling (MSR) als optionele uitrusting af fabriek
- “Sport”-kernscherm standaard
- Nieuwe LED richtingaanwijzers en dagrijverlichting standaard
- Boordstopcontact en USB-aansluiting standaard
- Zadelverwarming voor bestuurder en passagier voor nog meer comfortals optie
- Buizenstuur optioneel leverbaar
- Nieuwe speciale solo-achteruitrusting
- Intelligente noodoproep standaard
- Aantrekkelijke basiskleur en twee modelvarianten Triple Black en Sportals optie
- Uitgebreid assortiment opties en originele BMW Motorrad Accessoires