2022: KTM 1290 Super Duke GT

KTM is niét aanwezig op de EICMA, maar dat weerhoudt de Oostenrijkers er niet van om de show te stelen. Het oranje merk vernieuwt de 1290 Super Duke GT die voortaan een Euro5 gekeurde LC8 meekrijgt, goed voor 175pk.

Naast een nieuw design zien we WP Apex semi-actieve vering die instelbaar is volgens vier verschillende modi. Er is ook een nieuw 7″ kleurendashboard en verder neemt de GT een hele hoop designcue’s (én de wielen!) over van de gewone Super Duke. Hieronder vind je de volledige fotogalerij én het persbericht terug.

KTM Online Presse-CenterBREID JE JACHTTERREIN UIT OP DE KTM 1290 SUPER DUKE GT 2022Als een van de meest koppelrijke motorfietsen in zijn segment zou je kunnen zeggen dat de KTM 1290 SUPER DUKE GT 2022 zich niet over de aarde verplaatst – hij draait gewoon de grond onder zich rond om zijn bestemming te bereiken. 


In een segment dat gewoon schreeuwt om comfort en een moeiteloze terreinvaardigheid, herschrijft de KTM 1290 SUPER DUKE GT de spelregels. De KTM 1290 SUPER DUKE GT is ontworpen om zijn berijders een unieke Grand Touring-ervaring te bieden, maar legt onder al die toeronderdelen als een echte sportmotor afstanden af waar de concurrentie niet aan kan tippen.  Dankzij zijn als EURO 5 geclassificeerde, 175 pk (141 Nm) sterke en van de KTM 1290 SUPER DUKE R afgeleide 1301 cm3 V-twin-motor, is dit de onbetwiste leider in zijn klasse als er even een gat in de atmosfeer moet worden geslagen. Maar het is niet alleen het voorwaartse moment waarmee het langeafstands-BEAST zijn naamgenoot eer aan doet.  
 
De WP APEX semi-actieve vering van de KTM 1290 SUPER DUKE GT werkt volgens een specifieke logica. De afstelbaarheid van de veervoorspanning van de achterschokdemper is afgestemd op de langeafstandstoerrijder en werkt zeer intuïtief. Dankzij deze logica kunnen berijders de ophanging volgens vier verschillende levensechte rijsituaties instellen, namelijk: RIDER, RIDER & PILLION, RIDER & LUGGAGE en RIDER, PILLION & LUGGAGE. Bovendien is de antiduikfunctie standaard ingebouwd. 
 
Een nieuw 7-inch TFT-display maakt een snelle en eenvoudige aanpassing van de rit tijdens het rijden mogelijk, dankzij een nieuw ontworpen lay-out die de perfecte balans biedt tussen informatie en stijl. Het geheel wordt gecompleteerd door de nieuwe robuuste schakeling, die niet alleen als een product van topklasse aanvoelt, maar ook een intuïtieve interactie tussen de motorrijder en het dashboard zelf mogelijk maakt. 
 
De wielen van de 2022 KTM 1290 SUPER DUKE GT zijn afkomstig van de nieuwste KTM 1290 SUPER DUKE R. Ze kunnen bogen op een gewichtsbesparing van 1 kg onafgeveerde massa ten opzichte van de oude set velgen; dit verbetert niet alleen het algehele rijgedrag, maar biedt ook een agressiever wielontwerp. 
 
Deze gloednieuwe lichtgewicht wielen zijn omwikkeld met nieuw rubber, namelijk Continental ContiSportAttack 4. De ContiSportAttack 4 biedt een uiterst sportieve, maar zeer stabiele rijervaring en voldoet daarmee aan de vraag naar een sportievere band die past bij de veelzijdige mogelijkheden van de KTM 1290 SUPER DUKE GT. De KTM 1290 SUPER DUKE GT introduceert ook een volledig nieuw navigatiesysteem, Turn-by-Turn PLUS geheten, dat de toerervaring nog verder verbetert. TBT+ is beschikbaar via KTM Connect. Hierdoor kunnen navigatie-instructies rechtstreeks op het nieuwe 7-inch TFT-display worden geprojecteerd, wat de rijder helpt doeltreffender te navigeren. Turn-by-turn PLUS wordt gelanceerd op de KTM 1290 SUPER DUKE GT 2022 en wordt in de nabije toekomst ook op andere modellen toegepast.  

TBT+, mogelijk gemaakt door SYGIC®, kan ook offline werken, zodat motorrijders hun reisavonturen vanaf afgelegen locaties kunnen plannen, waarbij de navigatiefunctie gebruikmaakt van kaarten conform de branchestandaard om iedereen naar zijn of haar gekozen bestemming te loodsen. Het systeem biedt daarnaast een geavanceerde zoekfunctie en een groot aantal POI’s, waaronder benzinestations, restaurants en rustplaatsen, en bovendien kun je rechtstreeks op het TFT-dashboard een van je vooraf opgeslagen bestemmingen selecteren. Alle bovenstaande functies zijn direct toegankelijk vanaf het nieuwe 7-inch TFT-dashboard, terwijl de telefoon van de berijder gewoon in de jaszak kan blijven zitten, wat het makkelijker en efficiënter maakt om al rijdende snel wijzigingen aan te brengen. Met het nieuwe systeem kunnen ook waypoints worden overgeslagen zonder dat je gevraagd wordt om te keren. Het systeem herberekent alleen de gegevens en zoekt de volgende beschikbare route om je weer op weg te helpen. Ook worden de laatste 10 gezochte bestemmingen automatisch opgeslagen en zijn deze direct beschikbaar op het dashboard. KTM 1290 SUPER DUKE GT 2022 – BELANGRIJKSTE KENMERKEN 
// Helemaal herziene EURO 5 LC8 V-twin 
// 23-liter tank 
// Lichtgewicht wielen besparen bijna 1 kg onafgeveerd gewicht 
// Volledig nieuw 7-inch TFT-dashboard 
// Turn-by-turn PLUS-navigatie (TBT+)  
// Nieuwe MAP-keuzeschakelaar 
// Continental ContiSportAttack 4 
// Optionele PERFORMANCE MODE 
// Optioneel TECH PACK 
// Exclusieve KTM SUPER DUKE GT-specifieke CTG Er is een complete reeks speciaal ontwikkelde KTM PowerParts ontwikkeld om je rit te personaliseren en nog intensiever te maken. Een speciale KTM PowerWear-productlijn zorgt ervoor dat de berijder goed is uitgerust voor alles wat deze onderweg kan tegenkomen.  De KTM 1290 SUPER DUKE GT 2022 is vanaf januari 2022 bij de geautoriseerde KTM-dealers verkrijgbaar. Ga voor meer informatie naar ktm.com.