2022: Moto Guzzi V100 Mandello gaat voor actieve aerodynamica

Dat Moto Guzzi zou uitpakken met een V100 Mandello was al even geweten, maar nu krijgen we er ook een heel verhaal bij over ‘actieve aerodynamica’.

De Moto Guzzi V100 Mandello is een technologisch hoogstandje van het oudste Italiaanse motormerk. Zesassige-IMU, Quickshifter, bochten-ABS, semi-actieve vering… deze Guzzi heeft het allemaal en doet daar ook nog eens actieve aerodynamice bovenop. Toegegeven, er werd bij Aprilia eerder al met het idee gespeeld om beweeglijke winglets aan een motor toe te voegen, maar toch.

De adelaar uit Mandello vliegt op zijn honderdste verjaardag dus fier uit met aan sporttoerer die vernoemd is naar de geboorteplek van het merk. Met 115pk uit de 1.042cc V-twin zal er aan power geen gebrek zijn en als je dan nog weet dat er 105Nm koppel beschikbaar is bij amper 3.500 toeren via cardanas op het achterwiel, dan is het sporttoer-plaatje compleet.

De Zweden van Öhlins voorzagen semi-actieve vering en er is ook een 17,5l tank, een kleuren TFT-dashboard met alle mogelijke elektronische instellingen (tractiecontrole, rijmodi, etc.) en tot slot de actieve aerodynamica, oftewel instelbare winddeflectoren in de kuip.

Wie nog meer wil, kan optioneel een quickshifter, verwarmde handvatten en Moto Guzzi’s multimedia-platform krijgen. Voorlopig is het nog wachten op het prijskaartje, al mag je er vanuitgaan dat deze premium Guzzi een exclusieve motor wordt.