MV Agusta is Ducati te snel af: Lucky Explorer 9.5 vs. DesertX

Niets leuker dan een Italiaans wedstrijdje ‘om ter verste pissen’. Toen MV Agusta gisteren uitpakte met hun twee Lucky Explorers 5.5 en 9.5 presenteerde, hoorde je de Ducatisti hun Espresso uitspuwen. Want terwijl Ducati al maanden lang pronkt met een aankomende DesertX en nu ook MV de Lucky Strike kleurtjes bovenhaalde, blijft er nog één vraag hangen: Wie heeft er het meeste recht om een neo-retro Cagiva Elefant 900 te bouwen?

De realiteit is dat beide merken een sterke link hebben met die motor waarop Edi Orioli in 1990 richting de Dakar-overwinning reed. Ducati was op dat ogenblik immers eigenaar van Cagiva…al blijft de ‘Ca’ van Cagiva onlosmakelijk verbonden met ‘Castiglioni’, de naam achter MV Agusta.

Hoewel dit merk uit Varese, verpersoonlijkt door playboy Giovanni Castiglioni inmiddels goede vriendjes is met de Russische investeerder Timur Sardarov en ook de weg richting China gevonden heeft, blijft het een Italiaanse grootmacht. Een grootmacht met een rechtstreekse link richting de Elefant 900 en dus blijft de strijd onbeslist. Misschien dan maar eens beide motoren vergelijken?

OK: de DesertX is nog niet officieel voorgesteld want daarmee wacht Ducati tot 9 december…al weet een goed verstaander intussen wel hoe de vork in de steel zit. Op de chassisafmetingen en prijs na, weten we dat het om een doorontwikkeling van Ducati’s 937cc Testastretta 11° platform gaat zoals we dat ook zien bij de Supersport, Monster, Multistrada V2 en Hypermotard.

Verwacht je dus aan een 110pk topvermogen, 105Nm Max. koppel en dat alles met een soepele powerband. Een 21″ voorwiel en 18″ achterwiel met lange veren laten geen twijfel mogelijk: dit wordt een offroader pur sang. Uiteraard zal er een uitgebreid elektronicapakket bijhoren, al vermoeden we dat de uitrusting eerder beperkt blijft – tenzij je de optiecataloog leegplundert. Prijskaartje? Wel een Monster zit in België rond de 11, een Hypermotard SP komt op 17 en de andere Testastretta modellen zweven er tussenin. Doe zelf een berekende gok… (15 BE, 17 NL?)


De MV Agusta Lucky Explorer tapt uit een nieuw vaatje met een 930,63cc driecilinder die gebaseerd is op MV’s eerdere 800 blok. Het geheel is goed voor 123pk en 101nm koppel en komt daarmee oog in oog te staan met de Duc. Zoals gebruikelijk bij MV is er een optionele Rekluse koppeling beschikbaar, net zoals een up/down quickshifter.

We spotten ook nog een dubbelwiegframe, lange veren, aluminium achterbrug, 21″ vooraan, 18″ achteraan en als kers op de taart een 7″ TFT dashboard waarin de hele Italiaanse elektronica mikmak verstopt zit. Over de prijs werd nog geen woord gerept maar die zal traditiegetrouw een stukje hoger liggen dan bij het merk uit Bologna.

Voorlopig blijft de strijd onbeslist en we wachten vol spanning op de tweede ronde van 9 december. Dan mag Ducati uit de hoek komen, al zal een echte vergelijkingstest pas voor volgend jaar zijn en dan verwachten we dat het schoentje al eens kan knellen. Ducati’s demopark en dealernetwerk in de Benelux staat immers heel scherp (Vielen dank, Audi?), terwijl MV Agusta nog iets meer beroep doet op Italiaanse charme. Eens zien of de Lucky ExplorerS – want laten we die Chinese 550cc paralleltwin hieronder vooral niet vergeten! – ook daar verandering in brengt…