2022: Ducati Streetfighter V2 en V4 SP!

Ducati heeft zonet uitgepakt met twee nieuwe nakedbikes. De Streetfighter V2 is een naakte variatie op de Panigale V2, terwijl de V4 SP het summum van Ducati nakedbikes moet voorstellen.

Kort samengevat gaat het bij de Streetfighter V2 om een lichtgewicht pakket van amper 178 kg, aangedreven door het 153pk sterke superquadro motorblok. De motor is net zoals de Panigale V2 uitgerust met een erg compleet elektronicapakket en zal vanaf januari 2022 verkrijgbaar zijn bij de officiële Ducati dealers in de kleur Ducati Red met zwarte velgen voor 16.990 Euro in België en 18.990 Euro in Nederland.

Alle details over de V4 SP vind je terug in het persbericht hieronder, zoals je wel kan verwachten wordt deze aangedreven door het Desmosedici Stradale motorblok met 208pk. De Streetfighter V4 SP zal beschikbaar zijn in een single-seat uitvoering in de “Winter Test” kleurstelling. De motorfiets zal vanaf februari 2022 bij de officiële Ducati dealers staan voor 32.990 in België en 36.990 in Nederland.


PERSBERICHT

Streetfighter V2 en Streetfighter V4 SP: twee nieuwe Ducati modellen afgeleid van de succesvolle “Fight Formula”
Voortbouwend op het succes van het V4 model, breidt de Ducati Streetfighter familie zich uit met de introductie van de nieuwe Streetfighter V2 en Streetfighter V4 SP modellenDe Streetfighter V2 vertegenwoordigt echt de essentie van de “Fighter”-attitude: de nieuwe toegang tot de Streetfighter familie is de perfecte synthese tussen durf en essentie Het top-of-the-range model Streetfighter V4 SP, geproduceerd in een genummerde serie, voegt de toonaangevende technische specificaties van de “SP”-modellen toe aan de “Fight Formula” en verbetert de vermogen-gewichtsverhouding van de Streetfighter V4 S, die al tot de top van zijn categorie behoort

Borgo Panigale (Bologna, Italië), 11 november 2021 – Ducati breidt de Streetfighter familie uit met de introductie van twee nieuwe modellen: de gedurfde en essentiële Streetfighter V2 en de top-of-the-range Streetfighter V4 SP. Alle gedetailleerde informatie over de twee motorfietsen zijn onthuld tijdens de vierde aflevering van de Ducati World Première webserie (link naar de video-presentatie hier).

De nieuwe Streetfighter V2 is een sportieve naked met een uniek karakter. Hij komt tegemoet aan de wensen van rijders die op zoek zijn naar een motorfiets die het DNA van de sportieve Panigale V2 kan combineren met zowel de houding als de stijl van de populaire Streetfighter. Het resultaat is een intuïtieve en makkelijk te besturen motorfiets, met de juiste dosis vermogen om pittige prestaties en maximaal rijplezier te garanderen.

Het is noemenswaardig dat dit project het waardevolle resultaat is van de herinterpretatie van Ducati’s succesvolle “Fight Formula”, dit keer toegepast op de Panigale V2, ontdaan van de kuipdelen en uitgerust met een hoog en breed stuur. Het drooggewicht van dit voertuig is 178 kg en het motorblok is de 955 cc en 153 pk Superquadro aangestuurd door het elektronisch pakket van de nieuwste generatie.

De nieuwe Streetfighter V2 is essentieel en wordt gekenmerkt door een echt scherp ontwerp , dat de klassieke stilistische elementen van de Streetfighter V4 omarmt, te beginnen met de opvallende koplamp, die herinnert aan de V-vormige DRL typisch voor Ducati sportmotoren en is geïnspireerd op de beroemde grijns van de Joker.
Het design concept achter dit nieuwe model is opgebouwd rond de mechanica die geërfd is van de Panigale V2, met het Superquadro motorblok als dragend element.

De ergonomie heeft belangrijke op de rijder afgestemde kenmerken en is gericht op weggebruik met de toegevoegde waarden van sportiviteit en comfort. Het hoge en brede aluminium stuur vervangt de stuurverhogers van de Panigale V2. Het zadel is nu breder en heeft nieuwe vulling die bijdraagt aan nog meer comfort op deze motorfiets. Bovendien zijn de voetsteunen verplaatst om de ruimte te vergroten. Al deze verbeteringen geven de motorrijder veel controle bij sportief rijden en vergemakkelijken tegelijkertijd het dagelijks gebruik.

Het motorblok van de Streetfighter V2 is de 955 cc Euro 5-conforme Superquadro, die in staat is een maximumvermogen van 153 pk te leveren bij 10.750 tpm en een maximumkoppel van 101,4 Nm bij 9.000 tpm.  Dit motorblok is niet alleen bruikbaar en plezierig op de weg, maar ook effectief en uitstekend op het circuit, waar hij zich gemakkelijk laat beheersen. Vergeleken met de Panigale V2 heeft het Streetfighter V2-model een kortere eindoverbrenging (15/45 vs 15/43): dit cijfer garandeert een groter koppel aan het wiel en zorgt tegelijkertijd voor een betere respons van het motorblok bij het opnieuw opendraaien van het gas.

Tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe model, hebben de Ducati ingenieurs hun aandacht gericht op de chassis set-up. In feite wordt het Superquadro motorblok gebruikt als dragend element om de compacte voorste structuur te verbinden, bestaande uit een monocoque frame van gegoten aluminium bevestigd aan de motorkop. De enkelzijdige achterbrug, die ook met het motorblok is verbonden, is 16 mm langer in vergelijking met die van de Panigale V2, een belangrijke ingreep dat bijdraagt aan de stabiliteit van de motorfiets.
Aan dit platform zijn de 43 mm Showa BPF voorvork en de Sachs schokdemper toegevoegd, met specifieke kalibratie om de motorfiets comfortabeler op de weg te maken en gemakkelijk instelbaar is voor een geheel nieuwe dimensie van plezier op het circuit.

De Streetfighter V2 is uitgerust met 5-spaaks velgen en de nieuwe Pirelli Diablo Rosso IV-banden: 120/70 ZR17 voor en 180/60 ZR17 achter, die supersnel reageren op de behoeften van de rijder en extra grip geven in de bochten. Afgezien van de toepassing van remblokken die zich kenmerken door een minder agressieve grip, meer geschikt voor gebruik op de weg, is het hele remsysteem trouw overgenomen van de Panigale V2 en voorzien van Brembo M4-32 monobloc radiale remklauwen met schijven van 320 mm diameter.

Ook het uitgebreide en moderne elektronische compartiment van de Streetfighter V2 is afkomstig van de Panigale V2. Het 6-assige inertie platform IMU beheert alle elektronische bedieningselementen van de motorfiets en geeft de positie van de motorfiets in de ruimte in real time door, waarbij de informatie wordt doorgestuurd naar de regeleenheden die de bedieningselementen beheren. Het elektronische pakket omvat: ABS Cornering EVO met “slide by brake” functionaliteit, Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2, Engine Brake Control (EBC) EVO.

De Streetfighter V2 heeft drie verschillende Riding Modes (Sport, Road, Wet) met speciale controle instellingen. De elektronische apparatuur kan worden uitgebreid met een reeks van accessoires uit de Ducati Performance catalogus: Ducati Data Analyzer (DDA + GPS) en Ducati Multimedia System.

De motorfiets is uitgerust met full-LED koplampen met DRL aan de voorzijde en een 4,3″ full-TFT dashboard met een intuïtieve interface die herinnert aan het Streetfighter V4 familiegevoel.

De Streetfighter V2 zal vanaf januari 2022 verkrijgbaar zijn bij de officiële Ducati dealers in de kleur Ducati Red met zwarte velgen voor 16.990 Euro in België en 18.990 Euro in Nederland.

De Ducati Performance catalogus bevat tal van accessoires ontworpen om het uiterlijk, de prestaties en de stijl van de nieuwe Streetfighter V2 te verbeteren. Onder deze accessoires vallen ook de winglets, ontworpen door Ducati om nog betere prestaties op het circuit te verkrijgen.

Voor 2022 introduceert Ducati ook het top-of-the-range Streetfighter V4 SP model, aangeboden in een genummerde versie en voorzien van de legendarische “SP” (wat staat voor Sport Production) afkorting. De nieuwe Streetfighter V4 SP is de meest adrenaline gevende naked die ooit van de productielijn in Borgo Panigale rolde. Dit dankzij een speciale technische uitrusting die de “Fight Formula” perfect combineert met de “SP”-specificaties, waardoor de vermogen-gewichtsverhouding van de Streetfighter V4 S, die al tot de top van zijn categorie behoorde, nog verder is verbeterd en de motorfiets nog effectiever op het circuit wordt.

De Streetfighter V4 SP wordt geleverd in een speciale kleurstelling, premium uitrusting afgeleid van de Superleggera V4, en met een beperkt rijklaar gewicht: 196 kg (3 kg minder in vergelijking met de Streetfighter V4 S) .

De essentiële en fascinerende “Winter Test” kleurstelling is ontworpen door het Ducati Centro Stile en is geïnspireerd op de Ducati Corse motorfietsen die gereden worden in de MotoGP en SBK kampioenschappen tijdens de pre-season tests. Het Matt Black van de kuipdelen gecombineerd met de Matt Carbon afwerking van de velgen en winglets, contrasteert prachtig met de heldere rode accenten en de sprankelende geborstelde aluminium tank. De nieuwkomer uit Borgo Panigale is ook verrijkt met enkele mooie details, zoals het unieke nummer op het stuur en het kleurenschema van de Italiaanse vlag op de carbon winglets.

De Streetfighter V4 SP is uitgerust met 5 spaaks carbonvelgen, die 1,4 kg lichter zijn dan de gesmede aluminium velgen die standaard op de Streetfighter V4 S zitten en die de inertie vooraan met 26% en achteraan met 46% kunnen verminderen, waardoor de motorfiets aanzienlijk wendbaarder en lichter is bij het veranderen van richting. De exclusieve Brembo Stylema R®-remklauwen voor garanderen een ongekende remkracht en verbluffende prestaties, zelfs bij langdurig gebruik op het circuit*.

De nieuwe motorfiets is uitgerust met de Öhlins Smart EC 2.0 met het event-based systeem dat de demping kan aanpassen aan de rijstijl van de rijder, en samen met de biplane winglets zorgen ze voor meer vertrouwen en de beste prestaties bij sportief gebruik.

Het kloppend hart is de 1.103 cc Desmosedici Stradale met 208 pk die een koppel van 123 Nm bij 9.500 tpm kan leveren (Euro 5-conform).  Op de Streetfighter V4 SP is de Desmosedici Stradale uitgerust met de STM-EVO SBK droge koppeling, die een betere slipper functie garandeert, zelfs bij de meest agressieve terugschakelingen, en een grotere soepelheid tijdens alle “off-throttle” fases, een cruciaal aspect om echt effectief te zijn op het circuit wanneer tot het uiterste wordt gegaan.

De uitrusting van deze unieke motorfiets wordt verrijkt door de verstelbare aluminium en CNC gefreesde voetsteunen, het carbon voorspatbord, de lithium-ion accu en een reeks accessoires die geschikt zijn voor de “track days”, zoals de open carbon koppelingsdeksel** en de coverplaatjes voor het verwijderen van de kentekenplaathouder**.

Dankzij zijn technische uitrusting is de Streetfighter V4 SP de ideale metgezel voor de amateur die op een naked bike over het circuit wil heersen met een motorfiets die onmiddellijk reageert. Het remvermogen is ongeëvenaard, de motorfiets is gemakkelijker in de bocht te leggen en komt sneller bij de apex, om nog maar te zwijgen van de grote stabiliteit bij hoge snelheden.

De Streetfighter V4 SP zal beschikbaar zijn in een single-seat uitvoering in de “Winter Test” kleurstelling. De motorfiets zal vanaf februari 2022 bij de officiële Ducati dealers staan voor 32.990 in België en 36.990 in Nederland.