2022 Yamaha MT-10: Fotogalerij en alle details

Yamaha vernieuwt haar MT-10 voor 2022. De motor krijgt een designupdate, maar ook de elektronica werd onder handen genomen. De vernieuwing kadert in een Euro5-update, want de Crossplane motor voldoet nu ook aan de laatste emissienormen.

De Yamaha MT-10 was met z’n CrossPlane viercilinder altijd een buitenbeentje tussen de supernakeds en dat blijft ook zo voor 2022. Het aparte uiterlijk werd geheel in eigen stijl vernieuwt en sluit zo aan bij de updates die we eerder zagen aan de MT-07 en MT-09. Maar laat er geen twijfel over bestaan: met 165pk voor 212kg blijft deze Master of Torque de koning bij de Yamaha nakedbikes. Hieronder vind je de volledige fotogalerij en het persbericht dat in detail treedt over de vernieuwingen.

Yamaha lanceert de volgende evolutie van de MT-10

De ultieme Master of Torque

De MT-10 is nu al de onbetwiste koning van het Hyper Naked-gamma van Yamaha.

Sinds deze blockbuster van een motorfiets verscheen, heeft hij een
groot respect afgedwongen van iedereen die erop heeft gereden – en van iedereen die hem
in actie heeft gezien.

De van R1-afgeleide CP4-motor met hoog koppel is de meest opmerkelijke krachtbron die Yamaha ooit op een naked motorfiets heeft gemonteerd. De uiterst stoere naked styling geeft de MT-10 de meest onderscheidende en intimiderende looks.

En het lichtgewicht aluminium chassis zorgt voor toonaangevende niveaus van wendbaarheid en stabiliteit, waardoor dit een van de meest opwindende en verrijkende motorfietsen is die ooit zijn gebouwd. En nu komt de volgende evolutie van de MT-10 eraan.
Met nog meer vermogen, nog meer controle en nog meer adrenaline werd hij gebouw om de Hyper Naked-ervaring naar een nog hoger niveau te tillen en de reputatie van de MT-10 als de ultieme Master of Torque nog verder te versterken.

Het MT-verhaal

Toen Yamaha de MT-01 in 2007 lanceerde, had niemand kunnen voorspellen hoe deze unieke machine de motorfietsmarkt in Europa zou veranderen. Met zijn naked carrosserie, de motor met hoog koppel en de kenmerkende looks onderscheidde hij zich van de massa. 2013 was het begin van een nieuw tijdperk in de motorwereld met de lancering van de fenomenale en succesvolle MT-09.

Europese rijders hielden van wat ze zagen: een naked sportmotorfiets met een heel speciaal karakter die ze het koppel, de wendbaarheid en het gevoel bood waarnaar ze op zoek waren.

Met de motortechnologie van het crossplane-concept, de stoere vormgeving en
het gestripte kuipwerk groeide het MT Hyper Naked-gamma uit tot het meest succesvolle gamma motorfietsen van Yamaha.

Met meer dan 290.000 verkochte exemplaren in Europa, heeft de MT-reeks nieuwe opwinding teweeg gebracht op straat. De modellen met een lagere capaciteit zijn erin geslaagd om een hele nieuwe generatie mensen naar de wereld van tweewielers te lokken.

 Van de nieuwe MT-10 tot de MT-125, het Hyper Naked-gamma van Yamaha is ontworpen om elke rijder de kans te geven om deel uit te maken van de meest opwindende en toegankelijke revolutie in het Europese motorrijden.

De nieuwe MT-10: Meer vermogen. Meer controle. Meer adrenaline.

Hervormd EU5 CP4-motorblok van 998 cc

De volgende evolutie van de MT-10 is uitgerust met een verfijnde versie van de legendarische vloeistofgekoelde CP4 crossplane-motor die nauw verwant is aan de legendarische R1. Met nog meer vermogen en een nog sterker koppelgevoel is dit de krachtigste en technologisch meest geavanceerde motor die ooit op een Yamaha Hyper Naked-motorfiets is gezien.

 Het aangepaste 2022-ontwerp profiteert van lichtgewicht aluminium gesmede zuigers, offset drijfstangen en direct-gecoate cilinders voor maximale efficiëntie en heeft een aantal nieuwe modelspecifieke kenmerken die zijn ontworpen om het gevoel van koppel te verbeteren.
Om het gerichte middenbereik op de weg te versterken, worden stalen drijfstangen gebruikt in plaats van de titanium onderdelen die op de R1 worden gebruikt, en is het traagheidsmoment bij de krukas verhoogd.

De instellingen voor de brandstofinjectie werden gewijzigd voor een nog hoger lineair koppel tussen 4.000 en 8.000 tpm. Ook het ontwerp van de inlaat- en uitlaatsystemen is aangepast om de MT-10 een opwindender en unieker 360° Torque Emotion-karakter te geven.
Het brandstofverbruik is verbeterd, het CO2-niveau is verlaagd en deze krachtigere motor voldoet aan de EU5-voorschriften.

Afgestemd inlaatgeluid

Het geluid dat elke motorfiets maakt, of het nu via de inlaat of de uitlaat is, is een van de meest bepalende kenmerken. Daarom hebben de ingenieurs van Yamaha zich gericht op het creëren van een unieke soundtrack voor de MT-10 door een gloednieuw inlaatsysteem te ontwerpen.

Met een ongelijkmatig ontstekingsinterval van 270°-180°-90°-180° stoot de CP4-motor met crossplane-technologie van de MT-10 een onderscheidend inlaat- en uitlaatgeluid uit dat door gegrom bij lage toerentallen en een hoog gebrom bij hoge toerentallen wordt gekenmerkt.

Het ontwikkelingsteam van Yamaha heeft een nieuw afgestemd inlaatgeluid op maat gemaakt voor het 2022-model door het gebruik van een gloednieuwe luchtfilterkast die is uitgerust met drie inlaatkanalen met verschillende lengtes en dwarsdoorsneden.

Elk kanaal produceert een ander inlaatgeluid en is ontworpen om harmonieus te resoneren bij verschillende toerentallen om een uniek geluid te creëren dat de algemene rijervaring nog verder verbetert.

Met name de afgestemde inlaat is speciaal ontworpen om een sensueel gebrul tussen 4.000 en 8.000 tpm te produceren. Dit versterkt het enorme koppelgevoel van de MT-10 wanneer u sterk accelereert of uit een bocht komt.

De ervaring met het grote koppel wordt nog versterkt door de nieuwe Acoustic Amplifier Grilles die links en rechts vooraan op de brandstoftank van 17 liter zijn geplaatst. Deze versterkers sturen het afgestemde inductiegeluid rechtstreeks naar de rijder en de trilling van de roosters zelf draagt ook bij aan de spanning en opwinding die wordt ervaren wanneer de rijder de gashendel opent.

Titanium uitlaat

Op de MT-10 wordt een nieuwe titanium uitlaat gebruikt. Dit lichtgewicht systeem is voorzien van nieuw ontworpen titanium neerwaartse leidingen en uitlaatdemper. Net als de nieuwe getunede inlaat, is de uitlaat ontworpen om een diep en onderscheidend geluid te produceren dat de ongelijkmatige ontstekingsvolgorde van de motorfiets benadrukt.

Bij lagere toerentallen domineert het uitlaatgeluid, terwijl het afgestemde inlaatgebrom het vanaf een gemiddeld tot hoog toerental overneemt om een muur van geluid te creëren die de zintuigen prikkelt en de opwindende acceleraties en koppelrijke prestaties van de krachtigere 2022-motor versterkt.

Compacte en minimalistische nieuwe styling van het exterieur

Vanaf de lancering van de allereerste MT-10 heeft dit vlaggenschip Hyper Naked zijn kenmerkende individualiteit behouden en een reputatie als een van de stoerste motorfietsen in zijn categorie opgebouwd.
De volgende evolutie van de MT-10 zet dit thema van individualiteit voort met een krachtige en waardige nieuwe look die het intense karakter en de intimiderende aanwezigheid van de motorfiets onderstreept.
Dit werd bereikt door onnodige kuipwerkelementen te verwijderen en de aandacht opnieuw op de mechanische schoonheid van deze charismatische motorfiets te richten.

Het ‘gezicht’ van elke motorfiets is een van de belangrijkste ontwerpelementen. Het bepaalt de manier waarop de motorfiets wordt waargenomen en beïnvloedt ook de trots van de eigenaar en het rijplezier.
De nieuwe MT-10 heeft een compleet nieuwe look met een meer geïntegreerd gevoel voor een meer minimalistische en imposante uitstraling.

Compacte nieuwe dubbele LED-koplampen met monofocus en afzonderlijke groot- en dimlichtunits zorgen voor een uitstekende verlichting en projecteren een krachtige en gelijkmatige lichtbundel met zachter licht aan de randen.
De LED-contourverlichting bevindt zich boven de koplampen en de nieuwe neusconstructie transformeert de looks van dit vlaggenschipmodel en geeft het een nog verfijndere maar dominante look.

De vergrote kanalen die aan beide zijden van de brandstoftankafdekking zijn gemonteerd, verhogen de efficiëntie van de inlaat en leveren een aanzienlijke bijdrage aan het verhoogde vermogen van de 2022-motor.
Naast hun mechanische functionaliteit bij het leveren van koele lucht aan het brandstofinjectiesysteem benadrukken deze inlaten ook visueel het uitstekende vermogen van de motor van 998 cc en maken ze integraal deel uit van de nieuwe look van de motorfiets.

Samen met de Acoustic Amplifier Grilles aan de voorkant van de brandstoftankafdekking produceren de dubbele kanalen het opwindende inlaatgeluid van de CP4-motor met hoog koppel voor een groter rijplezier voor de rijder.

Met een minimale overhang aan de voorkant en een compacter LED-achterlicht, in combinatie met de compacte nieuwe neus en nieuwe grotere luchtinlaten, is het ontwerp van de MT-10 voor een centraal zwaartepunt tot het uiterste doorgevoerd. Hierdoor ontstaat een brutaal en gecondenseerd zijprofiel dat geen twijfel laat bestaan over het feit dat deze motorfiets de koning van de MT-lijn is.

Verbeterde ergonomie

De legendarische veelzijdigheid van de MT-10 in bijna elke rijsituatie, van het stadsverkeer tot landelijk bochtenwerk en lange ritten en zelfs af en toe een dag op het circuit, maakt van deze motorfiets een van de meest competente en begeerlijke Hyper Naked-motorfietsen. Voor meer comfort en meer vrijheid bij verschillende rijstijlen is de ‘rijdersdriehoek’ van het 2022-model (de verhouding stuur/voetsteun/zadel) verbeterd.

De afdekking van de brandstoftank is nu gladder. Hierdoor heeft de rijder een beter gevoel wanneer hij de tank tijdens het remmen of accelereren met zijn knieën omklemt. Dit zorgt ook voor meer mobiliteit bij het verplaatsen van gewicht in bochten. Bovendien is de stevigheid van het zadel aangepast voor nog meer comfort en is ook het ontwerp gewijzigd.

Radiale Brembo-hoofdcilinder

Het uitstekende voorremsysteem van de MT-10 is voorzien van dubbele zwevende schijven van 320 mm met radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers, hetzelfde systeem als op de R1. 
Voor 2022 is een nieuwe radiale Brembo-hoofdremcilinder gemonteerd. Dit zorgt voor een verbeterd remgevoel bij de hendel voor nog meer controle.  

Yamaha Variable Speed Limiter

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe MT-10 is de Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) die de rijder de mogelijkheid geeft om een maximumsnelheid voor verschillende situaties in te stellen. Naast dat de snelheidslimiet op de openbare weg niet per ongeluk wordt overschreden,
is dit systeem ook handig bij het rijden op onbekende wegen of bij ongunstige
omstandigheden.  

Quick Shift System

Het Quick Shift System (QSS), dat voorheen als optie verkrijgbaar was, wordt nu als originele uitrusting op de 2022 MT-10 gemonteerd. Door een soepele schakeling zonder koppeling mogelijk te maken, wordt een snelle acceleratie nog spannender. En ook terugschakelen gaat soepeler en sneller.

Nieuw 4.2 inch TFT-kleurenscherm

De volgende evolutie van de MT-10 is volledig uitgerust met een van R1-afgeleid 4,2 inch TFT-kleurenscherm met een duidelijk en gemakkelijk af te lezen scherm waarop alle belangrijke informatie zichtbaar is.
Met een menuschakelaar rechts op het stuur kan de rijder selecteren welke informatie wordt weergegeven, terwijl de ‘Mode/Select’-schakelaar aan de linkerkant van het stuur kan worden gebruikt om de interventieniveaus van de elektronische rijhulpsystemen te wijzigen, of indien van toepassing, in of uit te schakelen.

APSG ride-by-wire-gashendel met vier modi voor de vermogensafgifte (PWR)

De nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG) ride-by-wire twistgrip-eenheid werkt samen met de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) om de rijder van de MT-10 meer controle te geven bij het accelereren. Dit geavanceerde systeem zorgt voor het optimale inlaatluchtvolume naar de verbrandingskamer, zodat de rijder altijd soepele koppelkarakteristieken ervaart, over het brede toerentalbereik van de MT-10.

De rijder kan ook de gasresponskarakteristieken aanpassen met behulp van de PWR-schakelaar (Power Delivery Mode).
PWR-1 is geschikt voor een agressieve rijstijl op het circuit, PWR-2 en PWR-3 leveren een
soepelere gasrespons waardoor de rijder het
lineaire koppel van de motor kan ervaren en PWR-4 biedt een zachtere respons die het beste kan worden gebruikt als de
weg nat of glad is.

6-assige IMU met rijhulpsystemen

De nieuwe MT-10 is nu uitgerust met een ultramoderne 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) die oorspronkelijk voor de R1 werd ontwikkeld en nu naar een kleinere en lichtere eenheid is geëvolueerd.
De IMU heeft twee sensoren die de 3-assige hoeksnelheid meten: pitch, rol en afwijking en de versnelling over drie assen: vooruit/achteruit, omhoog/omlaag en links/rechts. Deze gegevens worden naar de ECU gestuurd die de elektronische rijhulpsystemen van de motorfiets activeert voor een ongeëvenaarde bestuurbaarheid door in te grijpen om wielblokkering, verlies van tractie of wheelies te vermijden.

Hellingshoekgevoelig tractioncontrolsysteem

De MT-10 profiteert van een van het meest geavanceerde tractioncontrolsysteem op een Hyper Naked.
Sensoren detecteren de relatieve snelheden van de voor- en achterwielen. Wanneer tractieverlies van het
achterwiel wordt gedetecteerd, onderbreekt de ECU de aandrijving tijdelijk om
de tractie en de stabiliteit te behouden.

Met de gegevens van de 6-assige IMU kan dit nieuwe hellingshoekgevoelige tractioncontrolsysteem de mate van interventie aanpassen aan de hellingshoek van de motorfiets, waarbij de interventie toeneemt naarmate de hellingshoek toeneemt.
Er zijn in totaal vijf interventieniveaus beschikbaar.

Slide Control System (SCS)

Voor meer controle in de bochten en meer vertrouwen is de MT-10 uitgerust met het nieuwste Slide Control System (SCS). Wanneer de sensoren voorspellen dat het achterwiel op het punt staat om zijwaarts te schuiven, grijpt de ECU in en vermindert die de aandrijving naar het achterwiel tot het chassis stabiel is. Het systeem gebruikt vooraf ingestelde interventieniveaus, maar de rijder kan de niveaus aanpassen of het systeem uitschakelen.

LIFT Control System (LIF)

Wanneer sensorgegevens de IMU vertellen dat het voorwiel dreigt te worden opgetild, onderbreekt de ECU de stroomtoevoer naar het achterwiel tot de machine opnieuw stabiel is. Net als bij sommige andere rijhulpsystemen zijn de interventieniveaus vooraf ingesteld, maar de rijder kan ze aanpassen of uitschakelen.      

Engine Brake Management (EBM)

EBM regelt de mate van motorremkracht bij het vertragen en geeft de rijder de keuze uit twee niveaus. Niveau 1 geeft een hoog motorremniveau, terwijl niveau 2 een minimaal motorremniveau geeft. Hierdoor kan de rijder het meest geschikte niveau voor de huidige rijomstandigheden kiezen. De modi zijn vooraf ingesteld, maar kunnen door de rijder worden aangepast of worden uitgeschakeld.

Brake Control (BC)

Brake Control (BC) is ontworpen om meer controle te geven in het midden van de bocht en moduleert en regelt onafhankelijk de druk die op de voorrem en achterrem wordt uitgeoefend.
De rijder kan tussen twee modi kiezen: BC1-modus is een standaard ABS-actieve modus, terwijl BC2 is ontworpen om in noodremsituaties in het midden van de bocht te werken.

Yamaha Ride Control (YRC)

Hoewel alle elektronische rijhulpsystemen afzonderlijk kunnen worden versteld, geeft Yamaha Ride Control (YRC) de
eigenaar van de MT-10 de mogelijkheid om een all-inclusive systeem te creëren dat de
instellingen voor de traction control, SCS, QSS, LIF, EBM en BC-systemen allemaal in
één keer kan inschakelen.
YRC is beschikbaar in vier verschillende modi die voor
verschillende rijomstandigheden zijn ontworpen.
Modus A is voor sportief rijden, modus B is voor een uitgebreid gamma aan omstandigheden,
modus C is voor stedelijk gebruik,
modus D is voor regenachtige of ongunstige omstandigheden.

De vier modi van de YRC hebben vooraf ingestelde waarden, maar de rijder van de MT-10 kan ervoor kiezen om de verschillende modusinstellingen aan zijn eigen voorkeuren aan te passen.

Lichtgewicht Deltabox-chassis

Het aluminium Deltabox-chassis is afgeleid van de toonaangevende R1 en is een van de lichtste, sterkste en scherpst sturende ontwerpen. Dit hoogtechnologische frame is ontwikkeld om 200 pk aan te kunnen en gebruikt de CP4-motor als een volledig belast onderdeel om het gewicht tot een absoluut minimum te beperken.
Het Deltabox-chassis is uitgerust met een lange aluminium swingarm maar met een compacte wielbasis van 1.405 mm. Het zorgt voor een stabiel, licht en wendbaar rijgedrag in een uitgebreid bereik van lage en hoge snelheden.

Geoptimaliseerde voor- en achterwielophanging

Het geavanceerde veersysteem van de MT-10 gebruikt geoptimaliseerde modelspecifieke instellingen die zijn ontworpen om een nauwkeurige besturing en een zelfzekere wegligging te bieden, of het nu in drukke steden is of hard door een reeks bochten in de bergen moet.
De volledig verstelbare KYB-voorvork van 43 mm bieden een veerweg van 120 mm en kunnen aan persoonlijke rijvoorkeuren worden aangepast.
Deze hoogwaardige vork wordt aangevuld met een volledig verstelbare KYB-achterschokdemper die eenvoudig aan verschillende belastingen en rijstijlen kan worden aangepast.

Bridgestone Battlax S22-banden

De lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17 inch wielen van de MT-10 zijn uitgerust met de nieuwste Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden.
Een 120/70-ZR17-voorband en een 190/55-ZR17-achterband zorgen voor een uitstekende tractie en samen met de geavanceerde elektronische rijhulpsystemen biedt dit pakket een uitstekend rijgedrag met een opmerkelijke mate van bestuurbaarheid in talrijke omstandigheden.       

Belangrijkste kenmerken van de MT-10

  • Krachtigere EU5-motor van 998 cc
  • Afgestemd inlaatgeluid
  • Titanium uitlaat
  • Compacte en functionele nieuwe styling van het exterieur
  • Verbeterde ergonomie
  • Radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • Quick Shift System (QSS)
  • A&S-koppeling
  • Nieuw 4.2 inch TFT-kleurenscherm
  • APSG ride-by-wire-gashendel met vier modi voor de vermogensafgifte (PWR)
  • 6-assige IMU
  • Hellingshoekgevoelig tractioncontrolsysteem
  • Slide Control System (SCS)
  • Lift control system (LIF)
  • Engine Brake Management (EBM)
  • Brake Control (BC)
  • Yamaha Ride Control (YRC)
  • R1-afgeleid aluminium Deltabox-chassis
  • Lange aluminium swingarm
  • Compacte wielbasis van 1.405 mm
  • Volledig verstelbare KYB-voorvork van 43 mm
  • Volledig verstelbare KYB-achterschokdemper
  • Bridgestone Battlax Hypersport S22-banden

Kleuren, beschikbaarheid en prijzen van de MT-10

Yamaha zal de nieuwe MT-10 in drie kleuren aanbieden. Cyan Storm evolueert het DSOJ-verhaal in een opwindende nieuwe richting en biedt een frisse kijk op de technische en trendgerichte kleuren. Icon Blue is een dynamische nieuwe kleur die is geïnspireerd op de racemotoren van de fabriek en is voorzien van blauwe kuipdelen en blauwe velgen. Tech Black straalt een ingetogen en sombere look uit en heeft een volledig zwarte kuip met zwarte velgen.

De leveringen aan de Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf april 2022. De prijzen verschillen per regio. Contacteer daarom de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.

Originele Yamaha-accessoires en Hyper Naked-kleding

Yamaha heeft een reeks kits en afzonderlijke originele accessoires ontwikkeld waarmee MT-eigenaars hun motorfiets eenvoudig kunnen personaliseren met onderdelen van hoge kwaliteit die voor een uitstekende pasvorm en een hoogwaardige afwerking zijn ontwikkeld.

Klanten kunnen de kits en de accessoires bestellen voordat ze hun nieuwe motorfiets ophalen en ze door hun Yamaha-dealer laten monteren. Alle items in de kits kunnen ook afzonderlijk worden gekocht. Naast de kititems bevat de lijst met originele accessoires alles van Akrapovic-uitlaatsystemen en -hendels tot handgreepverwarmingen en Billet-stuuruiteinden.

De uitgebreide MT-kledinglijn van Yamaha omvat jassen en broeken voor heren en dames, net als een selectie hoodies, T-shirts, handschoenen en een reeks CE-goedgekeurde motorkleding.
De MT-collectie evolueert voortdurend en het hele jaar door worden nieuwe producten toegevoegd.

MyGarage app

De MyGarage-app van Yamaha is een snelle en eenvoudige manier voor klanten om thuis een virtuele versie van elk MT-model met tal van originele accessoires te bouwen op de smartphone of laptop. Met de gratis app kunnen gebruikers accessoires toevoegen en verwijderen om hun ideale MT samen te stellen en het eindresultaat vanuit elke hoek in 3D te bekijken.

Dankzij de MyGarage-app hoeft een klant nooit meer te gokken welke accessoires bij zijn motorfiets passen. Nadat de definitieve accessoires zijn gekozen, kan het pakket worden ge-e-maild naar de door de klant gekozen Yamaha-dealer die de geselecteerde originele accessoires op de nieuwe MT zal monteren.                                                                   

Ga naar www.yamaha-motor.be voor meer informatie over originele Yamaha-accessoires en -kleding of MyGarage.

MyRide

Met de gratis MyRide-app van Yamaha kan elke MT-rijder meer plezier en informatie uit elke rit halen. De app is beschikbaar voor iOS- en voor Android-toestellen en volgt en slaat elke route op. Gebruikers kunnen hun eigen verhaal maken en foto’s toevoegen die op sociale media kunnen worden gedeeld.

Met de MyRide-app kunnen alle MT-rijders ook de rijstatistieken bekijken, waaronder de totale afstand, hoogte, topsnelheid, gemiddelde snelheid, acceleratie en hellingshoek, waardoor de rijder de statistieken met andere rijders kan vergelijken.