Vergeef het me als ik even de tijd nam om het persbericht van de nieuwe Multistrada V4, V4 S en V4 S Sport door te nemen. Zelfs na twee jaar van gelekte beelden en teasers, is het een hoop informatie, we spreken hier met recht en rede over de best uitgeruste Duc ooit. Maar of het nu ‘Meer Multistrada’ is,…
Het motorblok
Dat de motor aangedreven zou worden door een V4 was algemeen bekend, al ziet die ‘V4 Granturismo’ er toch anders uit dan aanvankelijk gedacht. Ducati stapt voor het eerst over van haar desmodromische klepbediening naar traditionele klepveren en de cilinderinhoud groeit (t.o.v. de Panigale V4 en V4 SF) door een grotere boring naar 1158cc. Het resultaat levert 170pk bij 10.500 toeren en 125Nm (bij 8.750rpm) piekkoppel, wat een flink stuk minder is dan de 200+ paardjes van Ducati’s andere V4-blokken.
Daartegenover staat dat de Bolognese marketeers uitpakken met een onderhoudsinterval voor de klepspeling van – hou je vast aan je bretellen – 60.000km. Klinkt fantastisch, al blijft het gewone onderhoudsinterval 15.000km of maximum 24 maanden. Hoe dan ook blijft een V4 met 170 pk een fantastische aandrijfbron voor een toermotor die amper 215kg droog op de weegschaal zet. Da’s net 3 kilo meer dan de 1260 met z’n V2. Indrukwekkend!
Het rijwielgedeelte
Dat gewicht brengt ons bij het rijwielgedeelte, want ook daar zijn de aanpassingen niet min. Vaarwel enkelzijdige achterbrug, vaarwel stalen trelligframe, en misschien nog het belangrijkste voor de rijkarakteristiek: vaarwel 17″ voorwiel. Ducati breekt compleet met de roots van de Multistrada als asfaltvretende hoogpoter en gaat voor een minder extreme, veelzijdige allroad met lange veerwegen (170mm voor, 180mm achter, 220mm bodemspeling) die aanvankelijk beschikbaar is in 3 uitvoeringen.
De V4 is is het basismodel, de ‘S’ doet daar een quickshifter, semi-actieve Skyhook vering, bochtverlichting, een groter dashboard en een completer elektronica-pakket (waarover hieronder meer) bij. De V4 S Sport is niet meer dan een V4 S met andere kleurstelling, Akrapoviç uitlaat en carbon spatbord. Voorlopig is er dus geen Enduro-uitvoering, al kan je de ‘S’ wel krijgen met spaakwielen. Meer details vind je in de technische fiche onderaan.
De elektronica
Elektronische snufjes zijn niet meer weg te denken op toerfietsen en op dit gebied is de Multi nét iets sneller dan de BMW R1250RT met het uitbrengen van radargestuurde adaptieve cruise controle. Hoe dit systeem in de praktijk werkt is voorlopig nog een vraagteken, al weten we wel dat de Multistrada ook achteraan uitgerust is met een radar die je kan waarschuwen voor achterliggend verkeer. (Denk aan de oplichtende rode driehoekjes in de zijspiegels van moderne auto’s). De adaptieve cruise controle is optioneel beschikbaar op alle uitvoeringen, traditionele cruise controle vreemd genoeg enkel op de ‘S’ en ‘S Sport’.
Verder is de Ducati connectiviteit en bijhorende App nog steeds bij de beste op de markt. De verbinding gaat via een 5″ kleuren-TFT dashboard (6,5″ op de S) waar je ook alle andere bedienbare parameters kan instellen. Bochten-ABS, tractiecontrole, rijmodi,… alles wat je mag verwachten op één van de modernste toerfietsen van het moment.
Meer motor, minder Multistrada?
Dat de 2021 Multistrada hét paradepaardje van het Ducati-gamma wordt, staat in de sterren geschreven. En toch vraag ik me af in hoeverre eigenaars van de oudere generaties Multistrada hier naar kijken? De overstap van V2 naar V4 werd binnen het sportieve segment intussen goed onthaald, maar voor de Multistrada is er zoveel meer verandering. En dan heb ik het niet enkel over de techniek, maar ook de onvermijdelijke invloed van die totale omschakeling op het rijkarakter.
Het is duidelijk dat de Audi-bazen een breder publiek willen aanspreken en dat merk je niet enkel aan de setup van de nieuwe motor, maar ook uit de manier waarop deze motor ontwikkeld werd. Een windtunnel om de aerodynamica en windprotectie te ontwerpen kennen we al langer, maar het persbericht vermeldt ook fier dat de motor een NVH (Noise, Vibration, Harshness) test opgelegd kreeg – typische procedure in de autowereld. Dat is misschien belangrijk om het comfortniveau van een voertuig te meten, maar hoe vertaal je het karakter van een Duc naar een Excel? We twijfelen er niet aan dat Ducati haar huiswerk gemaakt heeft en gokken/hopen dat een testrit de twijfels wel zal wegnemen…
Het basismodel is enkel in het rood beschikbaar met gietwielen, de S in grijs of rood met giet- of spaakwielen en de Sport heeft een aparte kleurstelling. De nieuwe Ducati Multistrada V4 zal vanaf eind december verkrijgbaar zijn bij de Ducati dealers in Nederland vanaf 22.390 Euro en vanaf begin januari bij de dealers in België vanaf 19.290 Euro (V4), 22.190€ (S) 23.390€ (S Sport).
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd