Via Nieuwsmotor.nl en MCN lezen we het bericht dat de FIM nieuw leven in de Supersport klasse wil blazen. Bij gebrek aan 600cc viercilinders, worden driecilinders tot 765cc en V-twins tot 955cc toegestaan.

Het is geen nieuws dat deze klasse al jaren kampt met de instroom van nieuwe productiemotoren. Terwijl er intussen een hele nieuwe SSP 300 serie ontstond, bleef de supersport 600 achterlopen en ging de aansluiting met de 1.000cc superbikes bijna zoek. Daar wil de FIM een stokje voor steken, en ze doet dat met een knipoog naar Triumph en Ducati.

Nieuwe Daytona?

Waar Triumph voor de ontwikkeling van haar 765cc driecilinder motor intussen het Moto2-kampioenschap van motoren voorziet, opent dit een nieuwe afzetmarkt. De vraag blijft dan uiteraard wel of de Britten eindelijk werk maken van een nieuw Daytona productiemodel, dan wel dat ze een gelimiteerde oplage uitbrengen die moet volstaan voor de homologatie. Bij Ducati is de situatie eenvoudiger omdat de regels op maat zijn van de Panigale V2.

De belangrijkste vraag blijft zoals steeds welke toegevingen en aanpassingen er zullen gebeuren om de strijd zo gelijk mogelijk te maken. Hierop zullen vermoedelijk pas in 2021 concrete antwoorden komen, onder voorbehoud van verdere Corona-problemen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts